Får inte ordning på växterna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frida.L
    • December 2010
    • 164

    Får inte ordning på växterna

    Hej

    Har tidigare skrivit ett inlägg om att det bara är min andmat som trivs i akvariet och har sedan dess skaffat pmdd samt nya lysrör till akvariet.

    Får dock fortfarande ingen ordning på växterna, sen de nya lysrören kom så har crinumen vuxit rejält på längden (bladen har inte blivit bredare direkt men som sagt vuxit på längden) problemet är dock att bladen blir bruna längst ut i kanterna och sen trillar toppen av.

    Samma sak händer med de andra växterna vi köpte nya, vi var på Akvarielagret i Bromma och fick lite tips på bra växter (som våra ancistrusar inte skulle äta på) men även där blir bladen bruna och trillar av. Kan inte komma på vad det var för 2 sorter vi köpte men den ena (som jag tycker ser ut lite som persilja, hade varit bättre om jag vetat det latinska namnet jag vet ) dog på bara några dagar, bladen blev bruna sedan lossnade de, till slut gick även "stammarna" av.

    Den andra sorten lever fortfarande och tycks också växa på längden men bladen blir bruna och det känns som om växten nästan blivit för lång för "stammarna" har liksom ingen styrsel längre och vissa har gått av.

    Vi hade några gamla tigervallisneria som var så gott som döda, satt typ bara rötterna kvar men alla blad hade lossnat, som dock ser ut som om de börjat ta sig. Befarar dock att det bara är en tidsfråga innan även dessa får bruna blad och dör.

    Om någon på den här luddiga beskrivningen kan ge några tips vad som kan tänkas vara fel så skulle det uppskattas.

    Jag kommer även ihåg att jag sett en länk till en sida med bilder på olika brister hos akvarieväxter om någon vet vilken länk det är jag menar så vore det snällt om någon kunde posta länken.
  • squamata
    • September 2006
    • 144

    #2
    Mina vallisnerior blev sämre när jag körde med easycarbo och tropica mastergrow. Däremot mår andra växterna bra av det.
    Kan va ett sammanträffande bara men... Så blev det för mej.

    Vad har du för belysning ? Det spelar ju väldigt stor roll med !!!

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #3
      jag har sett bossep ha något resonemang runt det där - han kör/körde något test med växter som beteer sig något liknade - om jag kommer ihåg rätt så tolkade bossep det som att växterna behöver mer co2 (tror att han bara gödslar med micro+) - du kanske kan fråga honom ...
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Hej,
        Ja jag är så tokig att jag framtvingat ett liknande förlopp. Enligt min teori har du kolbrist om du kör normal dos av PMDD. Enligt defac (som egentligen borde svara på detta) så är ljuset, gaspedalen, kolet bensinen och PMDD oljan. (Tror jag skrev rätt nu!). Så du har olja och trampar på gasen men har ingen soppa i tanken.
        Jag brukar inte ge detta råd men någon gång skall vara den första. Prova med lite Easy Carbo eller Excel. Om det funkar borde du nog fundera på CO2 lite mer permanent.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • frida.L
          • December 2010
          • 164

          #5
          ok, har själv funderat på det där med CO2, får testa och se vad som händer.

          Tack så mycket för era svar.

          En liten fråga bara, var kan man köpa EasyCarbo? Säljs det i "vanliga" djuraffärer? Eller är det någon som har tips var i Sthlm man kan hitta det (gärna centralt)
          Senast redigerad av frida.L; 01 February 2011, 18:01.

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            en tanke som slår mig är om du har så låga halter co2 att växterna går åt på det sättet så har du helt enkelt för liten cirkulation på vattnet i karet, i normala fall har man bara med hjälp av cirkulationen ner tillräckligt med co2 från luften för att växterna inte ska dö, så kanske ska börja med att fråga vad du har för cirkulation på vattnet innan vi börjar föreslå kemikalier.
            Personligen föreordar jag hellre mäsk än easycarbo som ska micklas med varje dag, mäsk får man bygga ihop en anläggning men sen ser man bara till den var annan vecka.

            Kommentar

            • MVN
              • September 2009
              • 181

              #7
              En fråga, du har andmat. Till hur stor del täcker de ytan?

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Ursprungligen postat av Fuzzop
                en tanke som slår mig är om du har så låga halter co2 att växterna går åt på det sättet så har du helt enkelt för liten cirkulation på vattnet i karet, i normala fall har man bara med hjälp av cirkulationen ner tillräckligt med co2 från luften för att växterna inte ska dö, så kanske ska börja med att fråga vad du har för cirkulation på vattnet innan vi börjar föreslå kemikalier.
                Personligen föreordar jag hellre mäsk än easycarbo som ska micklas med varje dag, mäsk får man bygga ihop en anläggning men sen ser man bara till den var annan vecka.
                Håller naturligtvis med att CO2 är rätt väg att gå! Jag är absolut ingen vän av mirakel flaskor men EC är en enkel test innan man börjar med CO2 som bör skötas och kontroleras om det skall gå bra. Hel enkelt att testa det enkla först!
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #9
                  Nu tänkte jag mera som co2 källa i längden (jag börjar väl bli trött tidigt på äldre dar), bra cirkulation på vattnet borde faktiskt vara nog för att hålla växterna vid liv (pratas om enklare växter) så nåt är inte riktigt som det ska i det karet och man kanske skulle se över det först och sen testa med EC om man vill få bättre tillväxt (borde inte behövas för överlevnaden.

                  Kommentar

                  • frida.L
                    • December 2010
                    • 164

                    #10
                    Andmaten rensas minst en gång i veckan så den täcker inte ens hela ytan, försöker hålla efter den så mycket som möjligt. Men jag gillar andmat (har förstått att jag är ganska ensam om det) så vill inte rensa bort allt. Även om det är sambons plan att rensa bort allt och ersätta med någon annan flytväxt.

                    Utifrån vad jag har läst om EC nu så har jag förstått att det finns olika synpunkt om medlet i sig men tänker nog testa det för att se om det är co2 som behövs. Visar det sig att växterna tar sig med hjälp av EC så får vi fundera på om vi ska ha någon annan långsiktig lösning.

                    Cirkulationen bör det inte vara något fel på om man ser till pump och akvariestorlek.

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #11
                      Om jag förstår dig rätt har du ganska mycket andmat, vilket i sig hindrar cirkulationen (på ytan där den är som viktigast), så det har kanske inte med att pumpens storlek att göra utan mera vad som stoppar upp den, du kan ju prova att rensa ner andmaten till typ 10-20st (och se till att den håller sig där ett tag) så den inte dör ut men ytan är nästan helt tom, då behöver du inte slänga ut några pengar på EC för att se om det är där problemet ligger

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Ursprungligen postat av Fuzzop
                        Om jag förstår dig rätt har du ganska mycket andmat, vilket i sig hindrar cirkulationen (på ytan där den är som viktigast), så det har kanske inte med att pumpens storlek att göra utan mera vad som stoppar upp den, du kan ju prova att rensa ner andmaten till typ 10-20st (och se till att den håller sig där ett tag) så den inte dör ut men ytan är nästan helt tom, då behöver du inte slänga ut några pengar på EC för att se om det är där problemet ligger
                        Andmat och andra flytväxter tar sitt kol från luften och övrig näring från vattnet. Vad som man skall tänka på är att det minskar ljusmängden mycket mer än man tror. Så bra ljusmängd slukas snabbt av exempelvis andmat, mycket mer än vad man ser med blotta ögat. Så det kan bli svårt med ljus nere vid botten om man har ytan täckt till stor del med det.
                        Som du sager så är andmat en otroligt bra broms på ytcirkulationen men just det är ett av det bästa sättet att bli av med dessa växter.
                        Jag ser inte att mina övriga växter mår bättre med ”hela havet stormar” ytcirkulation. Det tycks däremot som om vattenombytet är viktigt. Det växer bättre hos mig med samma l/tim men ingen ytrörelse än med samma ”flås” vid ytan.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Ursprungligen postat av frida.L
                          Andmaten rensas minst en gång i veckan så den täcker inte ens hela ytan, försöker hålla efter den så mycket som möjligt. Men jag gillar andmat (har förstått att jag är ganska ensam om det) så vill inte rensa bort allt. Även om det är sambons plan att rensa bort allt och ersätta med någon annan flytväxt.

                          Utifrån vad jag har läst om EC nu så har jag förstått att det finns olika synpunkt om medlet i sig men tänker nog testa det för att se om det är co2 som behövs. Visar det sig att växterna tar sig med hjälp av EC så får vi fundera på om vi ska ha någon annan långsiktig lösning.

                          Cirkulationen bör det inte vara något fel på om man ser till pump och akvariestorlek.
                          Testa att hålla max 25% täcke några veckor!
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • frida.L
                            • December 2010
                            • 164

                            #14
                            Hej

                            Skaffat EC idag och haft i karet, har även satt på det där extra "munstycket" på pumpen för att få igång lite mer cirkulation. Nu när andmaten pressas mer mot ena sidan så kan man se att det täcker inte ens en fjärde del av ytan (inte ett tjockt lager heller)

                            Problemet är dock att nu när vi gjort allt detta idag så har ALLA fiskar (tom ancistrusarna) börjat att flämta. En av tetrorna stod dessutom uppe vid ytan och andades. Vi har gjort vattenprov och allt ser bra ut (ingen nitrit eller liknande).

                            Någon som vet vad som kan vara fel?

                            Märkte att det var lite dåligt flås i pumpen när vi satte på munstycket så har gjort rent filtren så nu är genomströmningen bättre. Finns det något annat vi kan göra?

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av frida.L
                              Hej

                              Skaffat EC idag och haft i karet, har även satt på det där extra "munstycket" på pumpen för att få igång lite mer cirkulation. Nu när andmaten pressas mer mot ena sidan så kan man se att det täcker inte ens en fjärde del av ytan (inte ett tjockt lager heller)

                              Problemet är dock att nu när vi gjort allt detta idag så har ALLA fiskar (tom ancistrusarna) börjat att flämta. En av tetrorna stod dessutom uppe vid ytan och andades. Vi har gjort vattenprov och allt ser bra ut (ingen nitrit eller liknande).

                              Någon som vet vad som kan vara fel?

                              Märkte att det var lite dåligt flås i pumpen när vi satte på munstycket så har gjort rent filtren så nu är genomströmningen bättre. Finns det något annat vi kan göra?
                              Hur gjorde du rent filltret? Kan du snabbt mäta PH?
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...