Frön till akvarieväxter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jotun
    • January 2011
    • 3

    Frön till akvarieväxter

    Hejsan!
    Har ett akvarium med platy, cardinal tetror och några ancistrus (rättare sagt 9)
    Nu äre så att mina ancistrus har gått berserk på mina växter som jag nyligen har köpt (även fast jag matar dom med zuchini) så nu tänker jag odla växter då det är för dyrt för mig att köpa! Har kollat lite hur man ska göra och jag har allt som behövs förutom fröna! Vart kan man få tag på frön? Har googlat och sökt men hittar inga.

    Mvh Jotun
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    #2
    Ursprungligen postat av Jotun
    Hejsan!
    Har ett akvarium med platy, cardinal tetror och några ancistrus (rättare sagt 9)
    Nu äre så att mina ancistrus har gått berserk på mina växter som jag nyligen har köpt (även fast jag matar dom med zuchini) så nu tänker jag odla växter då det är för dyrt för mig att köpa! Har kollat lite hur man ska göra och jag har allt som behövs förutom fröna! Vart kan man få tag på frön? Har googlat och sökt men hittar inga.

    Mvh Jotun
    sticklingar är nog enklare att få tag i - prova med http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=764 om det finns folk som kan skänka eller donera för en billig penning... Blocket hittar jag ibland annonser där sticklingar skänkes bort...
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

    Kommentar

    • Jotun
      • January 2011
      • 3

      #3
      Hmm väldigt bra attrapp det där! Men letar fortfarande efter en hemsida där man kan köpa frön Ska hålla ett öga på blocket tack för tipset!

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Problemet är väl de flesta akvarieväxter inte är särskilt lätta att få att blomma, än mindre sätta frö.
        Det är betydligt enklare köpa växter som är lättare att ta sticklingar av och dra upp sådana.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Uffelpuff
          • February 2010
          • 95

          #5
          kan tipsa om att Anubias är en bra växt som tål mycket stryk. (mina 4 ancistrius, 4 leopardpleco och puckon till slöjstjärtar som drar fram som gräsklippare i akvarierna är det typ ända plantan som överlevt.

          den växer som på en stamm som när den blir tillräckligt stor bara är att bryta/klippa av en bit på några cm och plantera brevid så har du 2 plantor

          har några Vattenpest också som överlevt.
          samma där du kan ta sticklingar från huvudplantan och plantera vid sidan om för att få en ny planta. den brukar få några rötter som sticker ut här och var på den bara nypa av under rötterna och plantera

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Jag tror inte det förekommer några frön till akvarieväxter i handeln över huvudtaget...
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Jotun
              • January 2011
              • 3

              #7
              Ursprungligen postat av Uffelpuff
              kan tipsa om att Anubias är en bra växt som tål mycket stryk. (mina 4 ancistrius, 4 leopardpleco och puckon till slöjstjärtar som drar fram som gräsklippare i akvarierna är det typ ända plantan som överlevt.

              den växer som på en stamm som när den blir tillräckligt stor bara är att bryta/klippa av en bit på några cm och plantera brevid så har du 2 plantor

              har några Vattenpest också som överlevt.
              samma där du kan ta sticklingar från huvudplantan och plantera vid sidan om för att få en ny planta. den brukar få några rötter som sticker ut här och var på den bara nypa av under rötterna och plantera
              Hehe jo mina är som gräsklippare med! Men ska se om jag kan få tag på en anubias! tack för tipset!

              Kommentar

              • Uni
                • September 2019
                • 5

                #8
                Finns fröer på tradera och wish som ja sett tänkte själv testa bara för o se om ja kan få liv i at ^^ lycka till

                Kommentar

                Arbetssätt...