Vallisneria dör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    #31
    Den gamla vallisen som dog som jag grävde ner roten (efter att ha klippt helt rent från blad) i gruset av, har tittat upp ur gruset och växt 1 cm ovanför gruset senaste dagarna. De nya vallisarna (skruv-varianten) mår 'sådär'. Inte samma död som de andra, men de ser ut att ev visa lite samma tecken. Denna gång lite mer svårtolkat då den nya ancistrusen tycker de är gooda *morr*

    Men verkar inte vara saltet då den jag grävde ner kommer upp igen. Men kanske 'omställning' till vatten med lite salt i jmf med 'osaltat' vatten?

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #32
      Men kanske 'omställning' till vatten med lite salt i jmf med 'osaltat' vatten?
      Japp, så kan det absolut vara. En del växter "smälter" när man flyttar dom mellan burkar med radikalt olika vatten. Finns en rotstock eller liknande så brukar dom ligga och filosofera lite innan dom drar igång igen.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #33
        Jo, filosoferade är nog just vad den där roten gjort, har ju inte synts ett livstecken sen jag grävde ner den, tills för några dagar sen då det kikade upp en liten grön bit, och nu växer den med rätt god fart. Och 'smälter' var ju ingen dum beskrivning alls ang vad som hände sist, även om jag kallade det ruttnade, men smälter är nästan bättre beskrivet.

        Nu kanske jag tar kål på alla vallisarna med EC, läst de kan vara känsliga. Men om inte ska det bli intressant att se. Börjar spiralisarna att bli likadana (än ser de lite ut som de andra gjorde, men de nya går bladen inte av på), så klipper jag nog ner dem direkt och begraver dem och ser om de också kan tänka sig att ta sig. Annars skiter jag i valllisneria - det finns ju annat

        De nya så rötterna har dock skjutit fart ordentligt märkte jag när jag råkade trassla in algskrapan i en igår och dra loss den. Så borde finnas hopp även om jag kanske får klippa ner dem och låta dem vänja sig och 'filosofera' en stund.

        Kommentar

        • Alexia
          • January 2011
          • 509

          #34
          Puttar en urgammal tråd - eftersom samma fenomen inträffat igen.

          Inkört kar, där jättevallis växer så in åt helvete att jag mest bara svär. Köpte lite nya plantor, inklusive några lägre sorter vallis, en vanlig och en skruv. Nu händer exakt samma sak beskriven i tråden. Denna gång garanterat saltfritt. Högst förvånande, då den befintliga vallisen ju växer som det ogräs det är och jag inte hade en tanke på att nyplanterad (jättefina friska plantor med bra rötter) skulle göra annat än stortrivas.

          Göder inget i karet (det har liksom inte behövts...) men får väl börja antar jag. Men begriper ändå inte varför ny vallis är så känslig här??

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            #35
            Det kan ju vara som det sades tidigare i tråden att ditt vatten, det var väl egen brunn, skiljer sig rätt mkt från det vatten vallisarna växt i innan. De måste ställa om sig och har det jobbigare än dina andra växter. Jag tycker det är så för mina, har också egen brunn med hårt vatten och höga nitratvärden(och antagligen annat jag inte vet om).
            // Annicka

            Kommentar

            • Alexia
              • January 2011
              • 509

              #36
              Är just vallis extra känsliga så, eftersom andra växter inte verkar bekymras? Men jo egen brunn, och hårt vatten.

              Kommentar

              Arbetssätt...