Krukväxter i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Imasy
    • October 2010
    • 23

    Krukväxter i akvariet?

    Finns det några krukväxter som faktiskt fungerar i akvariet? Utan blomjorden då förstås
  • HenkeP
    • January 2009
    • 886

    #2
    Beror på hur länge du hade tänkt ha dom där.. 5 minuter för å få ett kul foto på en krukväxt och en fisk går nog med dom flesta sorter, vissa funkar kanske ett par veckor. Men i det långa loppet så blir nog svaret nej.

    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

    Kommentar

    • Imasy
      • October 2010
      • 23

      #3
      hihi, näe, jag tänkte väl mer då som permanent växt

      Det finns ju en växt man har i akvarium, men som jag absolut inte kan namnet på. Men den liknar en monstera. Spånade vidare i min ensamhet ifall dessa två var besläktade på något vis, och om det skulle vara möjligt att stoppa ner en monstera

      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        #4
        Nu svarade du för fort Henke..det finns massor av sumpväxter som gladeligen lever med rötterna i vatten hela livet
        Kallor, murgrönor..sök på sumpväxter här på forumet så bör det finnas minst en tråd (startad av mig för länge sedan), där jag får utförliga svar och förslag
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        • Imasy
          • October 2010
          • 23

          #5
          Det är väl egentligen mest skott från ampellilja och fredskallor jag får, och det hade ju varit lite skoj om de gick att använda i akvariet, för det är så tråkigt att plantera dem

          Men jag vågade inte stoppa ner dem ifall de utsöndrade något fiskarna inte gillar/tål.

          Kommentar

          • danne0301
            • July 2009
            • 1128

            #6
            Fredskallor hade jag själv planterat i en yngelkassa som satt fast mot rutan med magnet och en egen lampa hängande ovanför (brist på dagsljus i källaren). Funkade kanon och det renar ju vattnet som vilka akvarieväxter som helst.
            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

            2 gånger 54L odlingsprojekt
            540L Ormhuvudfisk som blev CA

            Kommentar

            • HenkeP
              • January 2009
              • 886

              #7
              Ursprungligen postat av danne0301
              Nu svarade du för fort Henke..det finns massor av sumpväxter som gladeligen lever med rötterna i vatten hela livet
              Kallor, murgrönor..sök på sumpväxter här på forumet så bör det finnas minst en tråd (startad av mig för länge sedan), där jag får utförliga svar och förslag

              Jo, det stämmer. Jag tänkte väl dock att Imasy menade att hela plantan skulle vara dränkt. Och då funkar inte sumpväxter i all evighet.
              Men nöjer man sig med att ha rötterna i karet bara, så har du helt rätt.

              Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

              Kommentar

              • danne0301
                • July 2009
                • 1128

                #8
                Kom att tänka på att jag missat en liten detalj som Henke nämner..de lär INTE leva länge om du planterar dom i botten med de andra växterna!

                Det man kan göra är som jag beskrev, ha gärna hela rötterna i vatten med de måste växa ovanför ytan. En blomlåda fullknökad med hål kanske..hmm inspiration...
                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                2 gånger 54L odlingsprojekt
                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Många/de flesta akvarieväxter är sumpväxter och klarar att växa både ovan och under vatten, men ganska få krukväxter är sumpväxter. Det finns säkert några, men jag kan faktiskt på rak arm inte komma på en enda sumpväxt som är vanlig som krukväxt. Jo, förresten, en: Paraplysäv.

                  Dvs det är nog som regel enklare att hålla akvarieväxter i kruka än få krukväxter att överleva helt nedsänkta under vatten i akvarium.
                  Senast redigerad av Azur; 30 January 2011, 03:19.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Imasy
                    • October 2010
                    • 23

                    #10
                    Ursprungligen postat av HenkeP
                    Jo, det stämmer. Jag tänkte väl dock att Imasy menade att hela plantan skulle vara dränkt. Och då funkar inte sumpväxter i all evighet.
                    Men nöjer man sig med att ha rötterna i karet bara, så har du helt rätt.
                    Jo du har så rätt så. Tanken var ju att stoppa ner hela rasket under ytan

                    Synd att det inte fungerarar med krukisar då, tycker de har ett ganska litet utbud på vår djuraffär.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

                      #11
                      Kika isf inom plantswap.se och dra igenom säljes-annonserna. Finns mycket kul växter i vårt avlånga land. Inte direkt bra årstid för att skicka växter per post, men det kan gå - och det kan ju också vara så att någon rätt nära dig kastar växter vid trimningen av akvariet... *s*
                      Bara döda fiskar flyta medströms

                      Kommentar

                      • Alexia
                        • January 2011
                        • 509

                        #12
                        Ang skicka växter, så det var/är i och för sig akvarieväxter, men har köpt och fått växter levererade med post så sent som i förra veckan. Om säljaren bara packar med bubbelplast och tidningar, och lämnar in växterna inomhus, samt att man har möjlighet att passa postlådan och ta in dem direkt brukar det gå utmärkt.

                        Kommentar

                        • Imasy
                          • October 2010
                          • 23

                          #13
                          Tack, den länken ska jag kika på

                          Men hur länge klarar sig plantorna i paketet?

                          Låt oss säga att säljaren postar dem på en måndag, då bör jag ju ha dem på tisdagen. Men ibland får man hämta på avi som jag kan få på onsdagen. Blir det för lång tid för plantorna att ligga paketerade?

                          Kommentar

                          • HenkeP
                            • January 2009
                            • 886

                            #14
                            Alla växter jag har köpt privat har skickats i kuvert/mindre paket som får plats i brevlådan.

                            Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              • July 2010
                              • 1072

                              #15
                              Om växterna inte fryser så klarar de sig mycket länge i paket. Handlar säkert om minst en vecka, men det varierar lite beroende på art. En del växter är helt enkelt känsliga för långa transporter. Självklart är det bättre med kortare transporter, men några dagar är inte farligt för långt de flesta växter.
                              Bara döda fiskar flyta medströms

                              Kommentar

                              Arbetssätt...