Förgrundsväxt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    Förgrundsväxt

    Har ni ett bra förslag på en riktigt låg förgrundsväxt...snygg, gärna lite annorlunda, exklusiv, men ändå hyffsat lätt...?
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Svårt att hitta sådana. De flesta förgrundsväxter kräver en del ljus, och ökar man det behövs mer kol. Många av de ljusgröna förgrundväxterna är hyfsat svåra i normala burkar utan CO2. Några alternativ man kan prova är iaf Sagittaria subulata, någon av dvärgsvärdsplantorna samt Cryptocoryne parva. Upplever den första som absolut enklast och hyfsat snabbväxande. Dvärgsvärdsplantorna brukar man kunna få igång även under rätt "kassa" växtförhållanden. C. parva klarar sig under de flesta betingelser, men inte ens under optimala förhållanden kan den beskyllas för att växa snabbt. Finns även en dvärgvariant av Anubias nana, de klarar sig i de flesta akvarium, men där går det ännu långsammare. Ofta får man alger på bladen och så ser det trist ut.

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Jonasroman
      • January 2011
      • 635

      #3
      Tack patrik. Anubias nana har jag ryggat tillbaka inför av det skäl du nämner...skall titta på de andra två sorterna....
      Sen de där brasiliansk gräsmatta eller vad den nu kallas...typiskt glömde jag det latinska namnet nu...återkommer...

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Får jag kanske föreslå pogostemon helferi?

        Snygg, och jag uppfattar den inte så svår. Den klarade sig inte i räkkaret, där var det för dålig belysning (gammal skrivbordslampa), men satte på prov ner ett miniskott i 100 l och där trivs det riktigt bra. Ska köpa en kruka till nästa gång jag hittar!

        Kommentar

        • Jonasroman
          • January 2011
          • 635

          #5
          Ursprungligen postat av Miliimli
          Får jag kanske föreslå pogostemon helferi?

          Snygg, och jag uppfattar den inte så svår. Den klarade sig inte i räkkaret, där var det för dålig belysning (gammal skrivbordslampa), men satte på prov ner ett miniskott i 100 l och där trivs det riktigt bra. Ska köpa en kruka till nästa gång jag hittar!
          Grym växt!....den vill jag ha...exakt min smak..annorlunda...bryter av från den vanliga looken

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Helt rätt, P. helferi kan funka. Inte överdrivet svår heller. Med brasiliansk gräsmatta tror jag du menar Lilaeopsis. Inget jag rekommenderar utan CO2. Även med CO2 växer de långsamt. Brukar bli alger på dem också. Svåra att få till bra.
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • Jonasroman
              • January 2011
              • 635

              #7
              Det var den jag menade. Tack för info..det är just det skälet som gjort att jag inte plockat nån kruka i butiken...tom där, vid nyleverans...ser dom lite tråkiga ut...

              Kommentar

              • Alexia
                • January 2011
                • 509

                #8
                Ang lilaeopsis så jag skaffade det 'mot alla odds'. Blev varnad redan i affären att den var svår osv, men ville prova.

                Ingen co2, nystartat akvarium, ingen näring, 'dåligt' ljus (45 liter, 11 W minihalogen i liten skrivbordslampa) - och det växter så det knakar, framförallt på bredden men skjuter iväg en del på höjden med (pga ljuset antagligen). Det tog den knappt en vecka att börja skicka iväg utlöpare.

                Återstår väl att se hur länge den fortsätter trivas - men med ledning av hur bra den mot alla odds trivs hos mig så kan det ju kanske vara värt att prova om man verkligen vill ha det?

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  • July 2010
                  • 1072

                  #9
                  Alexia,
                  man kan alltid prova. Det du beskriver är dock det enda undantag jag sett kring Lilaeopsis... men det är ju rackarns bra att den funkar för dig!!
                  Bara döda fiskar flyta medströms

                  Kommentar

                  • Alexia
                    • January 2011
                    • 509

                    #10
                    Hyssj, akta den hör och inser att den 'borde' dö..

                    Jag ÄR nog verkligen ett undantag tror jag. Jag lyckades nämligen på några dygn ta död på vallisneria - i samma kar. Utan att övht begripa varför.. Och den ska ju vara LÄTT så.. (Ska precis skriva en tråd om det)

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

                      #11
                      Ja, där har du en luring - Lilaeopsis funkar men Vallisneria dör... tål att funderas på!!
                      Bara döda fiskar flyta medströms

                      Kommentar

                      • Jonasroman
                        • January 2011
                        • 635

                        #12
                        Råkade stöta på två fina ex/krukor idag av just pogostemon helferi!... Så nu pryder dom fronten framme till vä. Skall uppdatera med kort under "mitt akvastabil 240l" i projekttråden. Tack för alla tipsen!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jonasroman
                          Råkade stöta på två fina ex/krukor idag av just pogostemon helferi!... Så nu pryder dom fronten framme till vä. Skall uppdatera med kort under "mitt akvastabil 240l" i projekttråden. Tack för alla tipsen!
                          Kan du inte lägg upp en bild på dessa, är lite sugen på dessa men lite osäker på hur det kommer att se ut i karet.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Jonasroman
                            • January 2011
                            • 635

                            #14
                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Kan du inte lägg upp en bild på dessa, är lite sugen på dessa men lite osäker på hur det kommer att se ut i karet.
                            Absolut...bild imorgon under min egen akvarietråd under projekt.
                            Ser ut lite som skrynklig sallad....kul avbrott...ser lite exklusiva ut

                            Kommentar

                            • Jonasroman
                              • January 2011
                              • 635

                              #15
                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Kan du inte lägg upp en bild på dessa, är lite sugen på dessa men lite osäker på hur det kommer att se ut i karet.
                              utlovad bild...okej..suddig...men längst ner till vä ser du växten
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...