Problem med olika alger & sånt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cupcake
    • January 2011
    • 13

    Problem med olika alger & sånt...

    Nu har jag då börjat få lite problem med mitt relativt nystartade akvarium (startat 2 jan).
    det är ett 112l aquael & använder pumpen som kommer med. När jag startade karet hade jag i 5 ottosar, som snart blev 3 (svält), efter ett tag, max 1 vecka, så tillsattes en ancistrus. Just då hade jag börjat få problem med någon slags svamp påv roten (vit "ludd"), detta var dock borta någon dag efter att ancistrusen blivit nersläppt. Fast det finns en liten del av roten där det fortfarande finns som malarna inte ger sig på, annars finns det inte på något annat ställe vad jag kan se.

    Växter jag hade i från starten var: rohippa aquatica(växer), 2 st echinodorus bleheri, 5st vallisneria, 1 anubias planta & 1 kruka HC-mossa.
    Dem två veckorna efter det så har jag fyllt på med 1 lotus(kruka), 1 echinodorus ozelot, vattenspikblad (ca 5 stänglar), några stänglar rotala rotundfolia, 1 burk javamossa. Har även köpt en växt som liknar denna: http://zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=36&SOK=1
    växer väldigt snabbt. Det är lite glesare mellan "bladen" på min växt dock, färgmässigt stämmer det.

    Nitrit har jag kollat 2 ggr, båda gångerna har det varit på 0.1 eller nåt sånt (skulle vara normal nivå iaf) I övrigt så göder jag med CO2, pmdd och har lysrören flora-Glo & sun-glo.

    Efter denna fina lilla novell så kan alltså beskriva problemet/-en.
    1: På den sistnämda växten så har det bildats något som liknar någon alg, är ungefär i samma färg som växten. I början trodde jag att det kanske bara var smuts som fastnat (växten står ganska nära pumpen). Nu däremot så liknar det mest som små pälsstrån typ, ganska korta. KKan ta kort på dessa när jag kommer hem.

    2: Märkte igår att det kommit en "massa" gröna prickar på glaset (bara baksidan), dessa gick att skrapa bort men man fick arbeta lite.

    Vad jag då behöver hjälp med är vad för alger det är, hur jag kan ha fått/hur jag ska bli av med dem.
  • Cupcake
    • January 2011
    • 13

    #2
    Uppdatering:
    Efter vattenbyte, några dagars "svält" och mindre gödning har detta hänt;
    - Algerna, eller vad det nu var, på den cambomba liknande växten tycks försvinna.
    - Lite mer gröna prickar på glaset, går fortfarande att få bort. Liknande prickar på vanliga svärdplantan, inga synliga på anubiasen.
    - Någon konstig alg har börjat växa på vallisnerian, lite brungrå/grön, påminner lite om död javamossa.
    - Några konstiga vita maskar eller dyl. har börjat synas i karet, några milimeter stora. Karet luktar lite konstigare men stinker inte än.
    - Två blad av vallisnerian har börjat bli lite roströda-röda, den ena är vid ytan ungefär så röd som nya lotusbladet.
    - Idag upptäckta prickar på ett vattenspikblad

    Ottosarna och ancistrusen lever och ser glada ut. Imorgon ska jag kolla nitriten.
    Något jag glömde nämna förut var också att det är nån skit som flyter omkring på ytan, vet ej vad. Pumpen som inte funkar rätt tro? Det kommer ut vatten ur utblåset.

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #3
      Ursprungligen postat av Cupcake
      Uppdatering:
      Efter vattenbyte, några dagars "svält" och mindre gödning har detta hänt;
      - Algerna, eller vad det nu var, på den cambomba liknande växten tycks försvinna.
      - Lite mer gröna prickar på glaset, går fortfarande att få bort. Liknande prickar på vanliga svärdplantan, inga synliga på anubiasen.
      - Någon konstig alg har börjat växa på vallisnerian, lite brungrå/grön, påminner lite om död javamossa.
      - Några konstiga vita maskar eller dyl. har börjat synas i karet, några milimeter stora. Karet luktar lite konstigare men stinker inte än.
      - Två blad av vallisnerian har börjat bli lite roströda-röda, den ena är vid ytan ungefär så röd som nya lotusbladet.
      - Idag upptäckta prickar på ett vattenspikblad

      Ottosarna och ancistrusen lever och ser glada ut. Imorgon ska jag kolla nitriten.
      Något jag glömde nämna förut var också att det är nån skit som flyter omkring på ytan, vet ej vad. Pumpen som inte funkar rätt tro? Det kommer ut vatten ur utblåset.
      Hmm hur är det med växtnäring?
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • Cupcake
        • January 2011
        • 13

        #4
        Har CO2, har gått några veckor nu och bubblar fortfarande, men måste väl göra nåt snart. (mäsk alltså)
        Göder med pmdd, först har jag tatt vanlig dos, sen när jag lagt till fler växter så la jag till lite, typ 1/4 av dosen eller nåt, efter cirka 3-4 dagar, har hållit koll på hur växterna växer oh när jag gödde mer så växte dem som förväntat bättre. Nu växer dem fortfarande väldigt bra, iaf svärdplantan, men tycker det verkar stanna av lite.

        Kommentar

        • 022helpek
          • November 2010
          • 626

          #5
          Ursprungligen postat av Cupcake
          Har CO2, har gått några veckor nu och bubblar fortfarande, men måste väl göra nåt snart. (mäsk alltså)
          Göder med pmdd, först har jag tatt vanlig dos, sen när jag lagt till fler växter så la jag till lite, typ 1/4 av dosen eller nåt, efter cirka 3-4 dagar, har hållit koll på hur växterna växer oh när jag gödde mer så växte dem som förväntat bättre. Nu växer dem fortfarande väldigt bra, iaf svärdplantan, men tycker det verkar stanna av lite.
          hmm du ska läsa de trådar som handlar om pmdd här för då kan du få lite nyttigheter där - dosen kan vara för låg med avseende på fosfor och kväve - fosforbrist kan ibland ge prickar av alger -prova kolla in den här länken
          Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
          Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
          Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ursprungligen postat av 022helpek
            hmm du ska läsa de trådar som handlar om pmdd här för då kan du få lite nyttigheter där - dosen kan vara för låg med avseende på fosfor och kväve - fosforbrist kan ibland ge prickar av alger -prova kolla in den här länken
            Jag håller med 022helpek läs på om PMDD,
            Det är nog lite svajiga värden just nu eftersom akvariet är tämligen nystartat. Men det bör vara i en brytpunkt.
            Eftersom du använder mäsk CO2. Har du koll på Ph och Kh? Med dessa 2 värden ser du hur din CO2 "maskin" fungerar.


            Jag tycker inte du skall oroa dig för "prickarna" det var tack vare dessa algskrapan uppfanns! Jag brukar se alger som ett tecken på att ett biologiskt system är på gång att etableras. Pälsen är nog kiselalger vilket hör till ett rent och nytt akvarium.


            Lukten du känner är som det skall tror jag, det övergår nog snart till ”nyklippt gräsmatta”.


            Att en del växter går ned är vanligt då de ofta odlats i helt annan miljö än ditt akvarium. Håll ett öga på återväxten det är det som räknas.
            Jag föreslår att du göder mer i stället för mindre och håller igen med vattenbyten. Du skall nog försöka hitta rätt mängd mat i stället för svältperioder. Det är svängiga värden som ger dina alger fart inte lite för höga eller för låga. ”Steady does it”.


            Svampen på roten borde inte vara skadligt. Troligtvis blir det ansistrus mat så småningom.


            Filtret: Jag tror du kan göra rent det lite försiktigt. Tvätta filtermaterialet i en burk med akvarievatten. Vattna sedan närmsta krukväxt med det.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Cupcake
              • January 2011
              • 13

              #7
              Har inte varit inloggad på länge men har läst svaren.

              - Har inte koll på Kh, men har kollat Ph både innan och antal gånger efter att jag började med CO2.

              Tycker algerna har börjat försvinna (heller så lägger jag kanske inte märke till dem längre ^^)
              Har ökat med pmdd och växterna växer på (Vallisnerian har utan att jag märkt det lyckats bli så lång att den går till andra sidan av karet (80cm) och vänder lite :P)

              Not 1: Vet att man inte ska "vända upp & ner på karet" men är väl lite för otålig ^^
              Vattenbytet var det regelbudna, lite knasigt förklarat

              Kommentar

              Arbetssätt...