Hur föryngra/föröka växterna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Hur föryngra/föröka växterna?

    Jag har limnophila sessiflora i det nystartade, lilla akvariet. De växer som veritabelt ogräs.. Jag skulle vilja sno lite "skott" därifrån och sätta i det stora akvariet jag ska starta, men hur gör jag? Jag har googlat men det står föryngra genom sticklingar, toppskott eller utlöpare. Detta är närmast grekiska för mig..

    Sen har jag två echinodorus parviflorus i lilla karet med. Dessa växer också om ogräs men har börjat med det rätt nyligen, och de var rätt 'trögstartade', så jag vill inte sno från dem nu - men om ett tag. Samma där, hur tar jag 'skott' av dem att sätta i stora akvariet?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Alexia
    Jag har limnophila sessiflora i det nystartade, lilla akvariet. De växer som veritabelt ogräs.. Jag skulle vilja sno lite "skott" därifrån och sätta i det stora akvariet jag ska starta, men hur gör jag? Jag har googlat men det står föryngra genom sticklingar, toppskott eller utlöpare. Detta är närmast grekiska för mig..
    Enkelt: Klipp eller nyp av stjälken och plantera på nytt.

    Ursprungligen postat av Alexia
    Sen har jag två echinodorus parviflorus i lilla karet med. Dessa växer också om ogräs men har börjat med det rätt nyligen, och de var rätt 'trögstartade', så jag vill inte sno från dem nu - men om ett tag. Samma där, hur tar jag 'skott' av dem att sätta i stora akvariet?
    Med dessa får du vänta tills de skickar iväg utlöpare...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #3
      Tack för svar =)

      Och utlöpare, det är när det dyker upp en ny växt en bit ifrån den gamla?

      Jag kan alltså bara nypa av toppen på en sessiflora? Dör biten under eller skjuter den ny fart? Bara stoppa ner toppen i gruset i nya akvariet eller måste den få rötter på nåt vis först?

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Låt den undre delen stå kvar så kommer det nya skott både från sidan och toppen av stjälken.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Alexia
          • January 2011
          • 509

          #5
          Jättetack, nu ska här fram med saxen =)

          Kommentar

          Arbetssätt...