Bra växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LolloPettersson
    • January 2011
    • 40

    Bra växter

    Hejsan.

    Jag har ett 112liters akvarium som jag skulle vilja göra om till ett växtakvarium. Det är det första växtakvariumet jag försöker mig på så jag skulle vilja ha lite tips om vilka växter som är bra/lättskötta/fina, vad det ska vara för botten, m.m.

    Jag behöver typ som en guide i hur man gör och vilka växter som passar var i akvariumet :P


    Jag funderar även på att ha lite tetror sen när akvariumet har kommit igång så att säga


    Vore jättetacksam för all hjälp jag kan få
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Eftersom du lagt tråden under kategorin "växter och alger" så blir det inte lätt att tipsa på sand/grus, men jag gillar Engelsk sjösand 2-3 mm och den funkar kanon till växterna med.

    Växter är ett eget kapitel, och tyvärr är det svårt att ge bra råd på vilka växter du kan köpa då utbudet varierar så mycket. Men börja med lite lättare växter nu i början och gå vidare sedan, och försök även att få lite variation på färg, storlek och form.
    Baktill i karet passar sorter som Vallisneria bra, även Limnophila sessiflora är en lätt växt som växer duktigt som passar baktill i karet.
    Som solitärväxt är svårt i ett så litet kar, utan då är det bättre att köra med en rot eller liknande som du binder fast en Javaormbunke på, så växer den snart fast på roten.
    Framtill/mitten av karet kan du kolla efter någon sorts Cryptocoryne, tex C.Wendtii brukar finnas i de flesta affärer och som även är snygg.

    Se till så du inte köper sumpväxter bara, det brukar bli lätt att bli lurad då de ser snygga ut i affären men går ner sig ganska snart efter att du planterat dem i karet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • LolloPettersson
      • January 2011
      • 40

      #3
      Okej tack så mycket
      Ska fundera och skissa lite på hur jag vill att det ska se ut.
      Just nu agerar karet som yngelkar så växterna får vänta lite, men jag tycker om att planera innan

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Oftast den biten som är den roligaste!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...