Mörkläggning p.g.a. cyanobakterier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #16
    Ursprungligen postat av bossep
    Visst funkar det tills nästa gång! Frågan är bara när nästa gång är! Tror ni inte det är bättre att leta på det underliggande problemet en att bota symptomen?
    Det är ju inte så kul att ha akvariet i skamvrån med en filt över huvudet stup i kvarten.
    Så sant Bosse. Men inte är 2-3 cyanoanfall på drygt 6 år något att haka upp sig på Jag vet ingen av mina akvarievänner som fått tillbaka cyano om och om igen under kort tid.
    Jag tror mina cyano kom i samband med en knasig växt jag hade då (någon typ av ormbunke tror jag). Sedan jag gjorde mig av med den har det aldrig återkommit. Eller ja... aldrig säga aldrig förstås.
    Frågan är också hur man som gröngöling kan ta reda på den direkta orsaken. Det är ju vilda chansningar varje gång man drabbas av någon form av kaos, i stort sett. Men som Tommy också säger så finular man på egen hand och försöker hitta problemet. Men det kan ta lång tid innan man finner orsaken och varför ha ett grönt slemkar hela den tiden när det går att åtgärda rel snabbt och enkelt?
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #17
      Ursprungligen postat av qenzo
      Så sant Bosse. Men inte är 2-3 cyanoanfall på drygt 6 år något att haka upp sig på Jag vet ingen av mina akvarievänner som fått tillbaka cyano om och om igen under kort tid.
      Jag tror mina cyano kom i samband med en knasig växt jag hade då (någon typ av ormbunke tror jag). Sedan jag gjorde mig av med den har det aldrig återkommit. Eller ja... aldrig säga aldrig förstås.
      Frågan är också hur man som gröngöling kan ta reda på den direkta orsaken. Det är ju vilda chansningar varje gång man drabbas av någon form av kaos, i stort sett. Men som Tommy också säger så finular man på egen hand och försöker hitta problemet. Men det kan ta lång tid innan man finner orsaken och varför ha ett grönt slemkar hela den tiden när det går att åtgärda rel snabbt och enkelt?
      Det finns tydligen vissa växter som lever i symbios med cyanobakterier. Jag kommer inte ihåg vilka men Pistia tycks vara en.
      Om du har hela karet fullt i grönt slem så kan det bli ordentlig syrebrist om du mörklägger och får massdöd av alger eller cyano. Dels slutar de att producera syre och sedan går det åt massor när de ruttnar. Detta händer ofta i naturen vid algblomning osv. Dina växter slutar också att fungera och producerar inget syre. Men visst det kan fungera. Jag såg någon post här att dålig vattencirkulation provocerar cyano och jag tror det ligger en del i det!
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • 022helpek
        • November 2010
        • 626

        #18
        Cyanobakterier är en av kontrahenterna i lava - så även svamp lever i symbios med cyano. Med tanke på det lilla man vet om vattenorganismer så förvånnar det mig inte ett dugg om man kan hitta samma samarbet i våra vattenkar oxå. Men det jag känner till om cyano säger mig att det inte skall vara så lätt att släppa lös cyanon om de en gång gått in i en symbios. Med lavar händer det bara vid ett tillfäller och det är vid förökning av lavan. Hmm finns det några undervattenslavar?
        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

        Kommentar

        • qenzo
          • February 2005
          • 1747

          #19
          Ursprungligen postat av bossep
          Det finns tydligen vissa växter som lever i symbios med cyanobakterier. Jag kommer inte ihåg vilka men Pistia tycks vara en.
          Om du har hela karet fullt i grönt slem så kan det bli ordentlig syrebrist om du mörklägger och får massdöd av alger eller cyano. Dels slutar de att producera syre och sedan går det åt massor när de ruttnar. Detta händer ofta i naturen vid algblomning osv. Dina växter slutar också att fungera och producerar inget syre. Men visst det kan fungera. Jag såg någon post här att dålig vattencirkulation provocerar cyano och jag tror det ligger en del i det!
          Hm okej, ja jag hade ju innerfilter när jag fick cyanon. Köpte ett ytterfilter strax efter jag gjort mig av med den knasiga växten. Så det är ju inte alls omöjligt att det har med flåset att göra förstås. Det har jag inte ens haft en tanke på -.-
          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

          Kommentar

          • tommy_g
            • February 2010
            • 473

            #20
            Bosse> Här är lite bilder, har inte orkat uppdatera på ett tag men ska ta nya bilder ikväll.


            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Ja du har ju knappast för lite växter i alla fall... Kanske läge att öka gödningsdosen?
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #22
                Ursprungligen postat av tommy_g
                Varför har jag inte tittat i den tråden tidigare? Det ser otroligt fint ut. Nu skall du bara ta det lugnt och njuta tror jag. Dit akvarium är ju tämligen nystartat så det tar ett tag för alltihop at sätta sig så att säga.


                Om du tar det lite lugnet kommer du att se att alg biomassan kommer att ändras troligtvis kommer det att skifta från blågrönt till mörkgrönt och kanske lite brunt. Sedan kommer dessa att långsamt försvinna.
                Men du kommer nog alltid att ha en del exempelvis på bakgrunden som enligt mitt tycke bara blir snyggare av det. En liten grej om BTN, jag gillar dessa skarpt men ofta tror jag folk tänker så här:


                Nu har jag köpte en fin bakgrund som är som en vacker tavla, nu gäller det att hålla den ren och se till att inte för mycket växter skymmer den. Detta är nog INTE fallet med dig med tanke på hur dina andra akvarier ser ut. Även jag skulle nog gallra dessa lite!


                Vad jag tycker du skall göra är som flygrc skrev i din projekt tråd, börja med PMDD nu! Jag gillar förövrigt dina lerkorvar skarpt men du fick nog med lite naturliga alger och cyano där vilket jag inte ser som något problem. Jag skulle nog ta det lite lugnt med CO2 ett tag då du kanske måste byta en del vatten oplanerat. Därför blir det kanske lite svajigt Ph vilket cyano och alger gillar. Men jag tror du snart nog kan koppla in det och sedan långsamt justera ned ditt Ph med det. Men just nu vill du få dina växter att ”slå om” från Ammonium till Nitrat så fort som möjligt. Detta påstående är faktiskt inte helt rätt men jag tror vi kan stanna vid det nu.


                Bara en lite varning om PMDD som kanske inte är en varning. Det kan bli lite mer alger under en kort tid. Detta beror på att du tillför en hel del fosfor och mikronäring som algerna också gillar så om du har lite Ammonium i vattnet och växterna inte är riktigt i gång så tar algerna chansen eftersom de reagerar fortare än växterna. Men det kommer att stabiliseras relativt snabbt.



                Jag ser framemot lite färska bilder på det snygga akvariet!
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #23
                  Ursprungligen postat av 022helpek
                  Cyanobakterier är en av kontrahenterna i lava - så även svamp lever i symbios med cyano. Med tanke på det lilla man vet om vattenorganismer så förvånnar det mig inte ett dugg om man kan hitta samma samarbet i våra vattenkar oxå. Men det jag känner till om cyano säger mig att det inte skall vara så lätt att släppa lös cyanon om de en gång gått in i en symbios. Med lavar händer det bara vid ett tillfäller och det är vid förökning av lavan. Hmm finns det några undervattenslavar?
                  Det där med lavor är intressant, det viste jag inte. Däremot vet jag att visa typer av Lyngbya (cyano) lever tillsammans med visa trådalger. Om det finns några undervattenslavor vet jag inte men tror att motsvarigheten under vatten heter alger.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • tommy_g
                    • February 2010
                    • 473

                    #24
                    Jag håller med dig, ibland kan jag tycka att bakgrunden är "fusk" plus att man låser sig väldigt mycket med inredningen. Om man vill ha ett konsekvent utseende vad gäller sten och rötter så finns det egentligen inte mycket man kan göra, man vill helst att det smälter samman med bakgrunden. Så det är inte bara plus med bakgrunden. Nästa stora kar kommer jag nog strunta i bakgrund helt och hållet. Fördelen med algerna är att stenarna och bakgrunden får lite mer av samma färgnyanser och struktur.

                    PMDD är beställt, ska bli spännande. Bilder kommer.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...