Mörkläggning p.g.a. cyanobakterier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tommy_g
    • February 2010
    • 473

    Mörkläggning p.g.a. cyanobakterier

    Tjena!

    Har mörklagt mitt akvarium just nu p.g.a. cyano och andra alger. Cyano verkar ha kommit in via ett annat akvarium som jag har med växterna och spridit sig. Karet är förmodligen i obalans eftersom det är nyss uppstartat plus dålig belysning. Jag doserar enligt anvisningarna för Easy Life Profito + Carbo. Har 4 st siamensis, stora som små, samt en sturisoma aureum jättepiskstjärt.

    Mina frågor är;

    1; Hur länge ska jag ha det mörklagt?

    2; Hur påverkas växterna av mörkläggningen?

    3; Hur påverkas fisken av mörkläggningen?

    4; Vad händer med cyanobakterierna när dessa dör? Ska jag plocka upp resterna? Försvinner de av sig själv? Kan döda cyano spridas på nytt?

    5; Efter mörkläggningen - Ska man köra på järnet med gödning och carbo igen? ... samt plantera fler växter? Vad är bäst att göra efteråt?
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #2
    När jag har mörklagt pga cyano har jag haft svart i minst 3 dygn. Ingen matning, inget gluttande.
    Fiskarna har varit bleka men annars okej, de enda växterna som reagerat negativt i mina kar har varit hornsärv och cabomba. De har inte varit med på att leva svart så länge.
    Mina cyano har varit puts väck. Alltså inte ett enda litet spår har funnits och jag har efter mörkläggning gjort vattenbyte som vanligt och påbörjat PMDD-gödning veckan efter.
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      Hej,
      1. Jag odlar vissa cyanobakterier i mörker!
      2. Jag vet inte vad Easy Life Profito innehåller. Men finns det ammonium i det gillas det av cyano.


      Är du säker på att det är cyanobakterier?
      Jag skulle testa alternativ 5 först. Det vill säga stoppa i rejält med växter. Sedan skulle jag kanske testa med någon Nitrat baserad gödning typ PNDD.
      Men innan du gör det bör du nog fixa till bra belysning.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ursprungligen postat av tommy_g
        Tjena!

        Har mörklagt mitt akvarium just nu p.g.a. cyano och andra alger. Cyano verkar ha kommit in via ett annat akvarium som jag har med växterna och spridit sig. Karet är förmodligen i obalans eftersom det är nyss uppstartat plus dålig belysning. Jag doserar enligt anvisningarna för Easy Life Profito + Carbo. Har 4 st siamensis, stora som små, samt en sturisoma aureum jättepiskstjärt.

        Mina frågor är;

        1; Hur länge ska jag ha det mörklagt?

        2; Hur påverkas växterna av mörkläggningen?

        3; Hur påverkas fisken av mörkläggningen?

        4; Vad händer med cyanobakterierna när dessa dör? Ska jag plocka upp resterna? Försvinner de av sig själv? Kan döda cyano spridas på nytt?

        5; Efter mörkläggningen - Ska man köra på järnet med gödning och carbo igen? ... samt plantera fler växter? Vad är bäst att göra efteråt?
        Se till att du suger upp så mycket cyano innan den totala mörkläggningen som ska vara i minst tre dygn. Sedan är det viktigt att du har bra syresättning i karet under tiden, annars finns det risk att du får syrebrist av cyanons nedbrytning.
        Efter mörkläggningen är färdig bör du kolla var grundproblemet ligger, oftast beror det på för låg nitrathalt i burken som du får upp om du göder med PMDD. Kolla NO3 om du kan, det kan vara en bit på vägen.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          annars är ett alternativ till mörkläggning en rejäl dos med GT.

          OBS: INTE GIN & TONIC (den skall ner i din egen hals....helst 3-4 st...)

          GT = General Tonic.

          Men obs....du dödar många av de goda bakterierna samtidigt, så räkna med att karet blir som nystartat efter behandling....



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ursprungligen postat av Kensa
            annars är ett alternativ till mörkläggning en rejäl dos med GT.

            OBS: INTE GIN & TONIC (den skall ner i din egen hals....helst 3-4 st...)

            GT = General Tonic.

            Men obs....du dödar många av de goda bakterierna samtidigt, så räkna med att karet blir som nystartat efter behandling....



            .
            Om man nu vill ta död på allt vad alger och cyano heter kan man använda kopparsulfat eller Natrium Bromide. Troligtvis stryker bakterierna också med och det är nog bäst att ta upp fisken innan.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • tommy_g
              • February 2010
              • 473

              #7
              Tack för snabbt svar!

              "The presence of high concentrations of especially iron, potassium and magnesium in ProFito, the need of the plants is fullfilled to take up large amounts of these nutrients. Moreover this plant nourishment product consists of many additional socalled micronutrients such as manganese, boron, cobalt, lithium, molybdenum, copper, tin, nickel, fluorine, iodine, aluminium, zinc, selenium and vanadium. These substances in combination with a number of rare minerals give the plants just what they need to grow up easily. The plants are stimulated to form cytokinines (plant hormones) in greater quantities so that cell division proceeds more rapidly. Leaves grow bigger and wider, and additionally the leaves show a more intensive colouration.

              The supply of nutrients in ProFito is so optimal, that plants will grow fast and strong. Thus unwanted compounds in the aquarium, like certain nitrogen and phosphate compounds, will be taken up by plants quicker. Nitrate, phosphate and ammonium are removed faster out of the aquarium water by the plants. This way the water quality is well supported by the usage of ProFito. Moreover it improves and maintains a better biological balance in the aquarium."

              - det här står att läsa på Easy Life´s hemsida. Dåligt- och bra? Tar bort nitratet men också ammoniumet. Undrar också vad "a number of rare minerals" är för ingredienser? Det känns som jag har haft för lite växter i till förhållandet gödning. Löning i morrn. Nu blir det PMDD.

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Som ansjo säger så beror det kanske på Nitrat brist. Det spelar ingen roll om du har i micro näring som Easy Life Profito tydligen är om Macro näringen saknas. Då kan inte växterna ta till sig all ammonium och vips har du cyano.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • kaj.p
                  • June 2002
                  • 2952

                  #9
                  Varje gång jag fått cyano så har jag fått bort det genom att öka flödet eller rikta utblåset mot cyanon o det funkar varje gång.
                  Nordiska Diskus Sällskapet
                  Hallandsakvaristerna
                  BAK Gcg Maf NCS

                  Kommentar

                  • tommy_g
                    • February 2010
                    • 473

                    #10
                    Bra tips. Ska testa detta framöver.

                    Kommentar

                    • tommy_g
                      • February 2010
                      • 473

                      #11
                      Magiskt!

                      Se där ja! Mörkläggning is the shit. Inte ett spår kvar av cyano!

                      Kommentar

                      • qenzo
                        • February 2005
                        • 1747

                        #12
                        Ursprungligen postat av tommy_g
                        Se där ja! Mörkläggning is the shit. Inte ett spår kvar av cyano!
                        Kanon!
                        För mig har det också fungerar prickfritt varje gång. Faast så ska man kanske inte säga.. Nu lär jag väl få ett helvete nästa gång Oo
                        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Ursprungligen postat av qenzo
                          Kanon!
                          För mig har det också fungerar prickfritt varje gång. Faast så ska man kanske inte säga.. Nu lär jag väl få ett helvete nästa gång Oo
                          Ursprungligen postat av tommy_g
                          Se där ja! Mörkläggning is the shit. Inte ett spår kvar av cyano!
                          Visst funkar det tills nästa gång! Frågan är bara när nästa gång är! Tror ni inte det är bättre att leta på det underliggande problemet en att bota symptomen?
                          Det är ju inte så kul att ha akvariet i skamvrån med en filt över huvudet stup i kvarten.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • tommy_g
                            • February 2010
                            • 473

                            #14
                            Visst är det så. Jag har själv radat upp problemen och lärt mig en läxa. Tror jag har alldeles för dålig cirkulation. Finns "blind spots" där vattnet inte rör sig mycket alls. Åtgärdat. Sen är mer ljus och koldioxidanläggning på gång. Då kommer jag nog stå där och klia mig i röven några gånger till. Mycket man ska lära sig.

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av tommy_g
                              Visst är det så. Jag har själv radat upp problemen och lärt mig en läxa. Tror jag har alldeles för dålig cirkulation. Finns "blind spots" där vattnet inte rör sig mycket alls. Åtgärdat. Sen är mer ljus och koldioxidanläggning på gång. Då kommer jag nog stå där och klia mig i röven några gånger till. Mycket man ska lära sig.
                              Har du inte någon bild på akvariet? Troligtvis kommer mitt råd att bli antingen lev med algerna eller skaffa fler växter! Men de är alltid kul och bra att se vad man ger råd till.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...