Mekanismen bakom SEACHEM FLOURISH EXCEL/Easylifes carbo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    Mekanismen bakom SEACHEM FLOURISH EXCEL/Easylifes carbo

    I en annan tråd öppnade jag frågan om ngng visste mekanismen bakom hur Easylifes carbon växtgödning fungerade.
    Fick ngr värdefulla ledtrådar till svar, och efter att läst runt, funderat, tror jag det finns en mkt intressant o logisk förklaring. Vill direkt säga att detta är helt otroligt spännande..och väldigt likt de processer man jobbar med inom saltbranchen.

    Så...detta preparat innehåller en isomer av glutaraldehyd...det är en 5 kolig organisk molekyl. Dels kan den säkert oxideras/förbrännas, av bakterier, och då bildar dessa koldioxid, som löser ut i vattnet, och kommer så småningom växten till gagn. Men denna koldioxid kommer ju även algerna ha nytta av, så det är inte hela förklaringen, eftersom medlet sägs vara rätt så selektivt för just högre växter.
    MEN, växter o alger kan ju inte metabolisera organiska kolkällor...det är ju därför dom livnär sig på fotosyntesen, för att med hjälp av den bilda organisk kolkällor själva.
    Men går man då in på fotosyntesen i detalj...så vet vi ju att den går ut på att från koldioxid bilda sockermolekyler. Det sker i flera olika steg, när det kopplas på fler o fler väteatomer till kolatomerna...o till slut har vi socker. Ngr av dessa mellansteg, innan molekylen är helt färdig som socker, är just ganska enkla 5 koliga kolvätekedjor. Nu till det viktiga:Just glutaraldehyd liknar väldigt mkt en av dessa 5 koliga intermediärmolekyler...dvs glutaraldehyd kan gå direkt in i fotosyntesen, och bildas vidare till socker!...således ersätta koldioxid, genom att bypassa ett antal enzymsteg!

    ja...det räcker flr mig som bevis för att jag skall prova detta prepararat. Jag tror också som bonus att vi kan få kontroll på ammnium o överskott på fosfat...i o med dess möjliga effekt på bakterier också..det stämmer med artiklar jag sett..den har en hämmande effekt på algtillväxt!...

    Kul med modern akvaristik

    //Jonas Roman
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #2
    Det funkar faktiskt, men man måste öka doseringen av PMDD.
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Jag såg ingen effekt på tillväxten hos växterna med Easy Carbo, men algerna minskade kraftigt. Så jag är nöjd.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #4
        ok...ja..det låter logiskt att även N o P behovet ökar...som vanligt..det som begränsar stoppar tillväxten..o de kan ju vara antingen ljuset, CO2, N, P eller mikroelement. Vilket av dessa är det vanligaste begränsande ämne anser ni, i ett standardkar, med normalt med växter o fisk, o utan ngr som helst tillsatser?. Vad tar slut först så att säga??....Gissar att det inte är N o P, o ljuset kan vi ju reglerar enkelt. Är det CO2 som brukar begränsa??..eller mikroelement??....

        kanske öppnar en ny tråd om detta..om nån hänger på

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag testade Easy Carbo innan det kom ut för 5-6 år sedan, samtidigt som jag körde med co2 genom mäskmetoden och PMDD. Det växte på bra även utan EC, men jösses vilken färg den röda Cabomban fick!

          Jag är väl annars lite tveksam till flytande kol på flaska av någon anledning, men det är säkert för att jag alltid annars kört med co2 via gas...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Ason
            • November 2010
            • 107

            #6
            Ursprungligen postat av Jonasroman
            [...]
            Så...detta preparat innehåller en isomer av glutaraldehyd...det är en 5 kolig organisk molekyl. Dels kan den säkert oxideras/förbrännas, av bakterier, och då bildar dessa koldioxid, som löser ut i vattnet, och kommer så småningom växten till gagn. Men denna koldioxid kommer ju även algerna ha nytta av, så det är inte hela förklaringen, eftersom medlet sägs vara rätt så selektivt för just högre växter.
            ]...]
            ..den har en hämmande effekt på algtillväxt!...

            Kul med modern akvaristik

            //Jonas Roman
            Är det inte också så att glutaraldehyd även i låga koncentrationer är giftigt för en rad organismer, såsom t.ex. alger, men även för en del känsligare djur, såsom t.ex. en del ryggradslösa djur?

            När man ser effekt på alger men inte på kärlväxter kan det ju vara gifteffekten som är den dominerande. Mossor sägs ju också ibland inte må så bra av glutaraldehyd, om jag förstått rätt. Och många räkägare på högre nivå än tåliga körsbärsräkor tycks ju inte våga använda glutaraldehyd.
            allting hänger ihop - frågan är bara hur

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Vad tar slut först så att säga??....Gissar att det inte är N o P, o ljuset kan vi ju reglerar enkelt. Är det CO2 som brukar begränsa??..eller mikroelement??....
              CO2 är alltid mest begränsande, sedan kalium (K), kväve (N) och fosfor (P) och sedan mikroelement.

              Det som visat sig bäst att begränsa tillväxten med är ljuset och det som är sämst att begränsa är CO2. CO2 minskar även ljusbehovet.

              Har för mig att Greg Morin på Seachem förklarat lite mer exakt hur Excel funkar och jag har för mig att det är som du säger. Här är ett intressant inlägg av Greg på APD ang. växternas syreutveckling med Excel:
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Ason
                • November 2010
                • 107

                #8
                Gasbubblorna på koldioxidgödda (CO2) växter borde rimligen vara syrgas (O2), som bildas när fotosyntesen i ett första steg spjälkar spjälkar koldioxiden.

                Enligt vad Jonas menar så går ju glutaraldehyden (C5H8O2) in i ett senare skede i fotosynteskedjan. Då frigörs ingen syrgas på samma "enkla" sätt.

                Glutaraldehyd tycks alltså inte "synbart" öka växtens syreproduktion (syre är avfallsprodukt i fotosyntesen) - i varje fall inte genom synbara syrgasbubblor.

                Inte för att jag behärskar det här rent kemiskt/biologiskt, men de olika iakttagelserna verkar ju kunna gå att få att hänga ihop.

                /Bengt
                allting hänger ihop - frågan är bara hur

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Jo jag vet, inlägget från han som uppfann Excel (glutaraldehydmetoden), dvs Dr Greg Morin, ang att växter inte bubblar skulle mest ses som att det kunde vara en bra källa för den som verkligen vill veta hur det egentligen fungerar.

                  Samt att det är många som säger att dom får bubblande växter med EasyCarbo/Excel/Glutaraldehyd, men det blir lite OT.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...