Vad är detta för alger och hur får jag bort dem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    Vad är detta för alger och hur får jag bort dem?

    Det började som trådalger i ett akvarium och det finns det nog kvar lite mer nu blir det alger på botten och bland de små växterna och på rötter. Känns som hela akvariet är grönt men det är inte så mycket på insidan av glaset. Jag plockar flera gånger i veckan men det kommer mer och mer hela tiden och det här börja göra att jag tröttnat på avkarierna. Det tar lixom för mycket energi från att tycka att de är fina. Det har även börjat bli i ett till kar nu, antagligen följt med från det andra på något sätt. Jag använder PMDD och EC som näring. Gör delvattenbyten en gång i veckan.

    Vad kan jag göra för att få bort dem? Vad är det för alger?

    Har tagit några kort på dem för att ni lättare ska se vad det.

  • BillyL.
    • March 2010
    • 62

    #2
    Jag har samma i ett av mina kar... Vet inte heller vad det är... Jag fick detta när jag stoppade i några mossbollar. Har testat mörkläggning men det funkade inte.

    Så även jag skulle uppskatta lite tips...

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Det är inte trådalger eller svävaralger. Det är inte cyano eller tofsalger. Det är inte brunalger.

      Kan det vara mossa? någon form av grönalger? Algätare, har du det? såsom otocinclus, siamensis, ancistrus,...?
      Checking out...

      Kommentar

      • icehacker
        • December 2010
        • 1046

        #4
        Ser ut som sådana som min scalar surplade i sig som sockervadd :P


        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Har du någon mossa, typ javamossa? Det i kombination med CO2 (och ibland EC) kan resultera i de där algliknande strukturerna... Fråga mig inte varför!

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Tror det är någon form av Cladophora. Det finns få fiskar som ger sig på dem. De är svåra att bli av med frånsett att manuellt trimma bort det man kan och i övrigt försöka se till att växterna har det så bra att de konkurrerar ut dem.

            För mej tog det över ett halvår att bli av med dem, och jag tror inte de är helt borta ändå. :/



            "Mossbollar" tror jag är en sorts cladophora. Den sortens cladophora som mossbollen består av är, vad jag har hört, dock extremt långsamväxande och sprider sig inte lätt. Det hindrar nu inte att andra alger kan följa med en mossboll, precis som med växter.
            Senast redigerad av Jens A.; 25 January 2011, 16:14.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • cillan
              • February 2007
              • 562

              #7
              Ja det är ju svårt för mig att svara på om ni hittat rätt sort. Jag har dock inte haft någon mossa i det karet det börjat. Det är överaltt; löst i akvariet omkring växter och på botten. Flyger i och för sig inte omkring så mycket utan fastnar antingen i någon växt eller faller ner till botten, täpper filtret. I det akvariet det börjat i är det massor av ancistrus. Det fastnar på alla rötter så de ser hemska ut, helt gröntäckta. Nu har det även kommit till ett annat akvarie och idag hittade jag även i räk-/snäckkaret och där i vill jag inte ha det då min fina flamemossa är där i och det trivs verkligen, växer som sjutton och det syns längre ingen rot. Hade riccia det andra karet som fått algerna och den är blev helt täckt med mossa så gick inte rädda inte heller christmasmossan som fanns om en rot.

              Det ser ut som scalaren ovan drar i trådalger men så mycket sådana tycker jag inte det är längre, det började med det. Nu är det mer den här lösa mossan. Jag rensar ut flera gånger varje vecka och måste snart fylla på grus i ena akvariet för det följer med så mycket varje gång. Detta har fått mig till att börja tröttna på att ha akvarierna. Jag är så trött på att lägga ner tid på att ösa ut detta varje vecka.

              Jag har inte haft någon mossboll. I det akvariet det började har jag inte ens haft någon mossa.

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Det ser definitivt ut som Cladophora. Men jag är inte helt säker. Jag har länge velat ha en sån fin algmatta som du har! Jag försöker faktiskt odla sådana alger men jag har problem med det. Om det är Cladophora så gillar dessa näringsfattigt och svalt vatten. Mina dör med för mycket näring och värme.


                Mossbollar består av just Cladophora som många har nämnt.
                Vad som är viktigt att veta är att dessa alger inte på något vis är skadliga. Dina räkor kommer troligtvis att älska dessa. Men mina erfarenheter säger mig att du skall öka näringen med PMDD och kanske lite extra Micro+ men ta det försiktigt speciellt med räkorna. Kanske du också kan testa att öka temperaturen något. Men framför allt, ha tålamod! Har du provat att ta bort dom mekaniskt med en pinne/tops eller liknande?
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • cillan
                  • February 2007
                  • 562

                  #9
                  Jag plockar dem med händerna varje vecka. Pinne/tops skulle aldrig vara lönt då det hinner bli så mycket och jag orkar verkligen inte stå i akvarierna varje dag och hiva upp massa alger. Det är helt omöjligt att mekaniskt få bort allt då det sitter fast på stenar och rötter oxå. Dessutom virvlar det omkring lite när man är där i och rör runt och det går inte att få gruset helt rent. Har gjort det i typ 1 år men det blir bara mer och mer. Eller först var det trådalger som jag spann på fingrarna men nu är det dessa. Så sammanlagt med trådalgerna och dessa alger är det nog ett år. Är måttligt trött på dem. Jag tycker inte det är fint men så är det väl när man inte vill ha dem. Efter varje vattenbyte har jag i den dos det ska vara till varje akvarium av PMDD och ibland EC (jag kommer aldrig ihåg att ha i det varje dag).

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Ursprungligen postat av cillan
                    Jag plockar dem med händerna varje vecka. Pinne/tops skulle aldrig vara lönt då det hinner bli så mycket och jag orkar verkligen inte stå i akvarierna varje dag och hiva upp massa alger. Det är helt omöjligt att mekaniskt få bort allt då det sitter fast på stenar och rötter oxå. Dessutom virvlar det omkring lite när man är där i och rör runt och det går inte att få gruset helt rent. Har gjort det i typ 1 år men det blir bara mer och mer. Eller först var det trådalger som jag spann på fingrarna men nu är det dessa. Så sammanlagt med trådalgerna och dessa alger är det nog ett år. Är måttligt trött på dem. Jag tycker inte det är fint men så är det väl när man inte vill ha dem. Efter varje vattenbyte har jag i den dos det ska vara till varje akvarium av PMDD och ibland EC (jag kommer aldrig ihåg att ha i det varje dag).
                    Det finns et gammalt trick och det är Väteperoxid. Men du skall vara försiktig med det. Gör så här. Skaffe en spruta och 3% Väteperoxid lösning. Ta bort så mycket du kan mekaniskt och spruta lite av lösningen på algerna. Ta lite i taget då det kan bli syrebrist när algerna dör.
                    Jag ger normalt inte sådana här råd och du får göra det på egen risk och lova att du är försiktig!
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • jenmad
                      • March 2009
                      • 579

                      #11
                      Ursprungligen postat av cillan
                      ... och ibland EC (jag kommer aldrig ihåg att ha i det varje dag).
                      Hej!

                      Undrar om det inte är här problemet ligger - som jag har förstått det är varierande halter CO2 ett ypperligt sätt att få alger. Stämde i alla fall hos mig, sen jag blev mera noggrann med att pytsa i det varenda dag har både trådalger och cyano försvunnit. Så det kanske är bättre att köra utan EC än att bara ge det ibland?

                      Hälsningar
                      Jennifer

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Japp, det bör vara Cladophora. Kanske den mest svårbekämpade alg som finns; de dödas inte av väteperoxid (jag har provat) och äter Easy Carbo precis som högre växter gör. De klarar både starkt ljus och låga ljusnivåer. Verkar föredra hårt vatten med högt pH men överlever i mjukt & surt.
                        Jag har faktiskt aldrig lyckats bekämpa det, annat än via mekanisk bortplockning eller total mörkläggning.

                        Se upp med att de exploderar till halvmeterlängd på nolltid om du får höga ammoniumhalter. Vid låga näringshalter och bra tillgång på järn bildar de beskedliga och rätt attraktiva gräsmattor.

                        Det enda akvariedjur jag känner till som äter Cladophora är zebrasnäcka, men inte så det egentligen spelar roll.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Japp, det bör vara Cladophora. Kanske den mest svårbekämpade alg som finns; de dödas inte av väteperoxid (jag har provat) och äter Easy Carbo precis som högre växter gör. De klarar både starkt ljus och låga ljusnivåer. Verkar föredra hårt vatten med högt pH men överlever i mjukt & surt.
                          Jag har faktiskt aldrig lyckats bekämpa det, annat än via mekanisk bortplockning eller total mörkläggning.

                          Se upp med att de exploderar till halvmeterlängd på nolltid om du får höga ammoniumhalter. Vid låga näringshalter och bra tillgång på järn bildar de beskedliga och rätt attraktiva gräsmattor.

                          Det enda akvariedjur jag känner till som äter Cladophora är zebrasnäcka, men inte så det egentligen spelar roll.
                          Intressant!

                          Håller med om högt PH och hårt vatten. Jag har också testat väteperoxid för många år sedan men det kan ha varit någon snarlik alg. Jag håller med om att denna typ av alger mycket liknar högre växter. Jag skall testa med PMDD eventuellt med Ammonium i stället för NO3 och se vad som händer då jag inte får mina att överleva.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • icehacker
                            • December 2010
                            • 1046

                            #14
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Intressant!

                            Håller med om högt PH och hårt vatten. Jag har också testat väteperoxid för många år sedan men det kan ha varit någon snarlik alg. Jag håller med om att denna typ av alger mycket liknar högre växter. Jag skall testa med PMDD eventuellt med Ammonium i stället för NO3 och se vad som händer då jag inte får mina att överleva.
                            Vad tror du om dom här algerna på bilden här då Bosse? :S
                            60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                            Kommentar

                            • cillan
                              • February 2007
                              • 562

                              #15
                              Ursprungligen postat av icehacker
                              Vad tror du om dom här algerna på bilden här då Bosse? :S
                              http://www.zoopet.com/forum/showthre...29#post1491229
                              Sådär blir det på mina växter oxå där algerna har fastnat på växterna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...