Hjälp med omstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CyaneaCapillata
    • April 2010
    • 66

    Hjälp med omstart

    Hej på er!

    Jag har försökt läsa mig till i tidigare trådar hur jag kan göra, men jag hittar inte riktigt allt, så jag lägger ut en ny tråd.

    Det är som så att jag har problem med mitt akvarium sedan jag "startade om" det i samband med en flytt. Precis före flytten bytte jag till ett större kar, vilket var en katastrof. Planen var att skaffa fler rör, men ekonomin tillät inte, så då började alger växa och botten blev dålig.

    Jag gjorde mig av med de flesta växterna i flytten tillsammans med gruset. Sen tog det någon vecka innan jag hittade en akvariebutik dit vi flyttade. Jag köpte nya växter, nytt grus och "nya" rör (aquarelle). Jag tvivlar dock på att rören verkligen var nya, tyckte att de var sämre än mina gamla... Det dröjde tyvärr inte länge förrän akvariet slammade igen med alger.

    Nu har algerna nästan tagit kål på alla växterna. Till och med flytväxterna håller på att dö. Det enda som trivs i akvariet är amanoräkorna...

    Nu har jag sparat ihop pengar till att ta tag i akvariet ordentligt, och behöver råd om vad jag ska tänka på för att det inte ska skita sig igen. Kan någon hjälpa mig?
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    storlek kar?

    planerad fisk?

    generellt mål?
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • CyaneaCapillata
      • April 2010
      • 66

      #3
      Bra frågor...!

      Karet är på 75 liter. Jag har:

      5 amanoräkor
      1 Scalar
      2 neontetror
      10 Rasboror
      2 Betta-honor

      Det ska i ytterligare en scalar och ett gäng räkor (fler amano och några körsbärs), eventuellt en betta-hane.

      Jag vill hemskt gärna ha mycket växter (vilket jag haft förut) och bli av med algerna.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Tycker inte du skall ha scalarer i ett 75-liters kar, det är inte högt nog, och deras fenor skavs sönder.

        Men inför omstarten:
        Rengör inte pump eller botten allt för noga. Det räcker med slamsugning och att du kramar ur det värsta ur filtret. I dem finns bra bakterier som gör om skadliga restprodukter till växtnäring.

        Köp gärna näringskulor och peta ner i bottnen där du skall ha växterna. Du kan behöva dela upp dem i småbitar.

        Använd till en början snabbväxande och tåliga växter, som t ex Polysperma, Limnophila (gälört), Vallisneria eller Hydrocotyle (spikblad).

        Ha gärna någon algätande firre, i ditt kar skulle jag nog rekommendera Otocinclus. Ottosar kan dock vara lite kitsliga med vattenvärdena, så ha koll på vattenbytena. Men det behövs ju ändå...i ditt kar skulle jag nog byta 25% varannan vecka eller så.

        Om du vill kan du köpa någon växtnäring som du doserar regelbundet, med de växterna behövs det dock kanske inte.

        Vill du verkligen nörda till dej med växterna kan du köpa lite vattentester för fosfat, nitrat och järn och sedan dosera näringen efter resultatet på dessa, plus köpa kolgödning eller sätta i koldioxid. Ett simpelt sätt för koltillförsel i mindre kar är Tetra Optimat. Även om man får byta ut kolsyreburken då och då sköter den utrustningen jobbet med glans.

        Får se om någon riktig växtnörd hoppar in i tråden...defdac kan säkert lägga upp ett helt program för dej.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          scalarer är big NO NO i ditt kar. aaaadeles för litet!
          det fattas ungefär 200L för dig

          Kommentar

          • CyaneaCapillata
            • April 2010
            • 66

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            scalarer är big NO NO i ditt kar. aaaadeles för litet!
            det fattas ungefär 200L för dig

            http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196&SOK=1
            Jag vet... Jag hade två i ett större kar, glömde skriva det. Neontetrorna och scalaren är arvegods, har inte köpt själv utan fått. Glömde bort anledningen till att jag bara hade en...!

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              okej men hoppas då de får gå i ett de större karen då.

              Kommentar

              Arbetssätt...