hur göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GOONI
    • October 2004
    • 295

    hur göra?

    har byggt mig en ljusramp till 60 litern som jag har två T5 rör i ( LIFE-GLO OCH POWER-GLO med reflektorer).
    Hur ska jag göra för att inte få problem med alger? Vilka växter,gödning? Alla tips är välkommna.
    Frågar man inte får man inget veta.
  • BillyL.
    • March 2010
    • 62

    #2
    Ett bra sätt att slippa alger är att ha mycket snabbväxande växter. Inte för många ljustimmar. Fiskar, malar, snäckor, räkor som äter alger...

    Ska du köra med gödning som tex pmdd etc så brukar väl de flesta få lite bekymmer med alger tills man får balans i karet.

    Kommentar

    • GOONI
      • October 2004
      • 295

      #3
      tänkte försöka få till en matta med Glossostigma elatinoides. hur planterar man den lättast? (har hört den ska vara bökig att plantera).
      Frågar man inte får man inget veta.

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Rensa den och klipp den i små revor med 2-4 skott på varje rotstock. Plantera dessa åt olika håll med ca 2cm mellanrum. Försök få ned rötterna så långt som möjligt, bladen behöver inte sticka upp så mycket, så länge de får ljus. Många använder pincett men det får hyfsat med bara fingrarna också.
        Så gör jag, säkert fler som har tips.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        Arbetssätt...