mina växter börjar bli bruna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ylva
    • January 2004
    • 14

    mina växter börjar bli bruna

    hej, har ett akvarium med tre olika sorters växter, den ena blir brun på bladen längst ner hela tiden, mitt andra som ser ut som långt gräs som växer jättebra i mammas akvarium växer inte alls hos mig, blir lite brunt och genomskinligt hos mig, den tredje är röd och ser bra ut!

    vad har hänt och vad ska jag göra åt detta! mina fiskar verkar må bra i alla fall, men man blir ju lite orolig, gäller det bara att ge närig till växterna så att de repar sig igen och inte ha tänt ljus så ofta? tänkte nämligen skaffa lite amanoräkor men vågar inte släppa i något förens växterna ser okej ut!

    beror det på att det är för lite grejs bland stenarna, att det är för rent och växterna inte får tillräckligt med närig eller är det mitt vatten som det är fel på?

    hjälp mig
  • MVN
    • September 2009
    • 181

    #2
    Exakt hur länge har du tänt belysningen? för det låter som du bara har tänt lite då och då, för växter måste du ha tänt 8-12h /dag (använd timer, ca 10h/dag är bra att börja med). Du behöver även ha tillräcklig stark belysning i antalet W. Utöver belysning behövs näring men näringsbrist går hand i hand med belysning för om belysningen är för lite tar inte växter upp näring speciellt bra.
    Börja med se till att du har belysningen igång i ca 10 timmar varje dag (gå inte över 12 timmar). Om växterna fortfarande mår dåligt efter någon vecka behövs troligtvis näring och/eller bättre belysning. Du ska även ansa bort de dåliga bladen och ta bort dessa från akvariet.
    Senast redigerad av MVN; 21 January 2011, 21:24.

    Kommentar

    • stavhem
      • October 2010
      • 24

      #3
      Det bror på om om du har några växtätande fiskar i karet. Det värkar anars som om den har rutnat

      Kommentar

      Arbetssätt...