Hur får man Limnobium laevigatum att trivas i stora akvarier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    Hur får man Limnobium laevigatum att trivas i stora akvarier?

    Limnobium laevigatum är en av mina favoritväxter. Fyller mitt 100L kar med stora blad som sakta flyter runt i akvariet med rötterna hängande som lianer.
    Har sett att den trivs i dammar. Men i mitt 480L akvarium dör rötterna totalt och därmed hela plantan. Har sett från andra trådar här att det kan vara svårt att få just denna att trivas när det blir större vattenmängder...
    Vad kan det bero på? för snabb cirkulation i vattnet? För lite näring? För lite av några intressanta microorganismer?
    Hjälp mig vill ju kunna låta framtida bilbukar gömma sig bland rötterna... Tro mig det är fint!

    PS tropicas bilder är ok att använda - står på hemsidan och jag har kollat med Tropicas kundinfo...
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Har du för mycket cirkulation är det inte säkert att dessa trivs, sedan verkar det inte vara så poppis alltid om de blir instängda under täckglas eller ett lock.
    Har du något ställe i karet som vattnet är stillastående kan du hägna in lite flytväxter där med en fiskelina och se om de klarar sig bättre.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #3
      hmm jag har rätt hårt flöde i mitt lilla akvarium det är ju det som är det mystiska...
      Flödet i stora akvariet är så lågt som jag vågar ha det utan att det klegar igen - (får ändå blåsa ur det ibland). Vill ju inte att mina tetror skall se vattenkammade ut! Men däremot har jag ju startat upp 480L helt från början i december medan det lilla har jag byt sand och rivit ur men har ett väl inkört filter i kanistern - kan det ha någon betydelse? Eller är det bara flödet man skall tänka på...
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det finns nog inga riktiga generalregler utan man får prova sig fram vad som funkar bäst för en själv.
        Jag hade dessa växter i ett 960 liters växtkar där de spred sig ordentligt men inte fick några rötter. I mitt 6-kantiga kar spred de sig lika bra men fick rötter som var 40 cm långa. Skillnaden var ljuset samt gödningen, i det stora körde jag på duktigt med PMDD, dubbeldos var deg medans i det mindre karet inte fick någon gödning alls...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • 022helpek
          • November 2010
          • 626

          #5
          hmm mina förlorar oxå rötterna - undra vad det beror på ... Jag göder dock mitt lilla hårdare än det stora karet... hmmm
          Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
          Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
          Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Kan vara att rötterna inte drar iväg för att få mer näring om man göder bra...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • 022helpek
              • November 2010
              • 626

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Kan vara att rötterna inte drar iväg för att få mer näring om man göder bra...
              ja och rötterna växer i mitt lilla akvarium men inte i det stora... om din teori stämmer borde det vara tvärtom - jag får ju samma resultat som du fast jag göder tvärt om mot dig
              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Men hur har du det med farten på vattnet där rötterna blir korta? Så det kan vara en kombination och inget som är hugget i sten...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • 022helpek
                  • November 2010
                  • 626

                  #9
                  hmm har funderat på det - jag har så låg fart i det stora att jag får blåsa ur det för det blir geggigt - vilket aldrig det lilla blir ... hmm svårt kan det vara så enkelt att det stora är för nystartat? hmm måste klura - hittar du några tips så kom med dem..
                  Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                  Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                  Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Jag har dessa i mitt guramikar och de växer som tusan, långa rötter och stora blad. De får även massa skott.
                    I detta karet är det ett lugnt stilla flöde med 1.5 dos pmdd.

                    Har försökt att ha dessa i mitt 105 liters och där är det mycket flöde och där trivs de inte alls.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

                      #11
                      Mycket näring, bra ljus och svag cirkulation brukar funka. Tipset ovan om en bit mellan täckglas/vattenyta brukar de också uppskatta. Trivs verkligen mycket bättre i lägre pH, handlar troligen om att t ex järn/mangan är mer lättåtkomligt för dem i lägre pH. Har lyckats bättre med dem i mindre akvarium, men inte funderat särdeles över orsaken. Spontant skulle jag säga ljus.

                      Hilsen,

                      /P
                      Bara döda fiskar flyta medströms

                      Kommentar

                      Arbetssätt...