näringsbrist eller uppätna växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bengtarne
    • October 2010
    • 165

    näringsbrist eller uppätna växter?

    Hej
    Har ett prolblem, började för ungefär 2 veckor sedan

    mina växer får bruna små prickar varpå de snart blir helt perfererade!
    har 450 L med ca 15 växter. tillsätter Easy-Life Easy Carbo dagligen och en annan easy life produkt vid vattenbyten.

    har siamesiska algätare och guld Ancistrus ifall dessa skulle skade äte dem, men ser kanske mer ut som nåt annat, typ näringsbrist

    så här ser eländet ut ivarjefall


    tack för hjälpen


    EDIT såg nu att bilden togs i lördags, redan nu är de bladen ni ser nästan helt håliga, massa massa 5mm hål
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det är gnagskador därför att det inte är missfärgat och man ser hela bladnerver.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #3
      kanske lite mer grönsaker till firrarna... ärtor, brocolli mm
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • bengtarne
        • October 2010
        • 165

        #4
        ok! har ju ingen tillstymmelse till alger alls, så kanske inte så konstigt att dom är hungriga. tabletterna som jag släpper i lägger praktbotierna beslag på. säg att jag dubblar dosen tabletter till 4st ist för 1-2 dagligen, kan detta rubba balansen å ge mig nitrit?
        eller ska jag slänga i några ärtor?

        eller rent utsagt lämna tillbaka 2 siamesiska till affären? (ifall de vill ha)

        Kommentar

        • candra
          • January 2010
          • 455

          #5
          Jag har en del bottenlevande, 5 praktbotior, 5 khuliålar, 5 siameser, och en stor gibbi på 21 cm ca...och det jag märkt är att matar man malarna på morgonen med tänt akvarium, så är alla fiskar på maltabletterna, men matar du på kvällen med släckt, så går det nog bättre. Jag jag har 240 liters akv

          Jag matar mina med 2 stora tabletter, sen tar jag några små små maltabletter och sprider ut i akvariet, till khuli bl a..så alla inte går på dom stora tabletterna. Och detta gör jag morgon och kväll...övermatning? Nej...och jag har har kollat mina vattenvärden precis dagen innan jag bytte vatten, helt ok. Sen gör jag delvattenbyten 1 gång i veckan också...
          // Candra


          240l sällskap 20l Nano


          Kommentar

          • bengtarne
            • October 2010
            • 165

            #6
            Ursprungligen postat av candra
            Jag har en del bottenlevande, 5 praktbotior, 5 khuliålar, 5 siameser, och en stor gibbi på 21 cm ca...och det jag märkt är att matar man malarna på morgonen med tänt akvarium, så är alla fiskar på maltabletterna, men matar du på kvällen med släckt, så går det nog bättre. Jag jag har 240 liters akv

            Jag matar mina med 2 stora tabletter, sen tar jag några små små maltabletter och sprider ut i akvariet, till khuli bl a..så alla inte går på dom stora tabletterna. Och detta gör jag morgon och kväll...övermatning? Nej...och jag har har kollat mina vattenvärden precis dagen innan jag bytte vatten, helt ok. Sen gör jag delvattenbyten 1 gång i veckan också...
            oj ok, är nog så att jag har varit för sparsam på maten endå! när du säger stor tablett hur stor är den då ungefär. de som jag använder är ca. 8mm diameter

            en sidfråga om när ni matar med ärtor/ grönsaker....
            läste någonstans att man kan fästa maten på ex. en gaffel och släppa ner. hur länge har ni maten i akvariumet, förutsatt att de inte äter upp allt?

            tack

            Kommentar

            • candra
              • January 2010
              • 455

              #7
              Ja, det är en sådan jag menar, en grön, wafers heter den tror jag. Jag kan försöka ta en bild till ikväll...=)

              När jag har matat med gurka, så har jag bara skivat en bit på ca max 1 cm och som du säger lagt ner den med en tesked.

              Och det är ju en ganska stor bit skulle jag säga, men blir det kvar så tar jag upp den på morgonen, vet att den inte ska ligga så länge, men jag matar också planerat med sånt, jag gör vattenbyten 1 gång i veckan, så dom kanske får den sorts maten dagen innan jag byter vatten..och ibland gröna ärtor som jag lägger i vatten och tar bort ytterskalet på, men som sagt, detta gör jag inte varje vecka, utan när jag känner att det är dags och då så nära vattenbytesdagen som möjligt...=)
              // Candra


              240l sällskap 20l Nano


              Kommentar

              • 022helpek
                • November 2010
                • 626

                #8
                Hmm när jag matade fiskar med ärtor så tog jag upp resterna efter 12 timmar - slängde ner dem på morgonen när jag åkte till jobbet och plockade upp när jag gick och lade mig. Som jag förstår av de bilder med skedar - jag skulle nog inte använda gaffel för det är en liten men inte försumbar risk för att fiskar skadar sig på gafflar - så har man bara trätt igenom grönsaken med skeden och sedan låtit hela konstruktionen sjunka ner på lämplig plats. Rätt elegant enkel lösning .
                Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #9
                  jag har samma problem med mina växter, dom är helt sönder trasade

                  har en silverhaj och 3st praktbotior och en gibbi på 25cm ungefär.

                  jag matar väldigt generöst med tabletter, vanligt flingfoder, räkor och grönsaker. och ändå så tuggar dom sönder växterna totalt.

                  så ja börjar fundera om de är som så att ja måste andvända växtnäring å på nått vis justera vattnet, om växterna är för klena eller hur man ska säga.
                  den växt jag har problem med är musselblomma.

                  nån som har nå tips hur ja ska göra?
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  Arbetssätt...