Det oändliga problemet, Alger på rutan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Det oändliga problemet, Alger på rutan

    I mitt 30 liters räkakvarium har jag haft gröna,håraktiga alger på alla rutorna sedan ungefär en vecka efter uppstart. Nu är akvariet snart ett halvår gammalt, men algerna har inte minskat i mängd något alls. På vissa ställen är algmattan så tjock att det knappt går att se igenom längre.

    Jag har provat att skrapa bort algerna med en isskrapa, men de kommer bara tillbaka. Jag har ganska mycket växter i akvariet, och alla verkar att trivas och växer på bra.

    Belysningen är på i 10 timmar, och det kommer knappt in något solljus in i rummet såhär tids på året.
    Jag har 3 äppelsnäckor och massor av körsbärsräkor i akvariet, men de äter inte upp algerna.
    Jag började också att göda med pmdd i karet för kanske 4 veckor sedan, detta har dock inte haft någon märkbar effetkt på algerna.

    Är det någon som vet hur man får bukt med algerna på rutan ? Det ser väldigt tråkigt ut.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Envishet är inte fel, sedan kan du prova att dra ner ljustiden till hälften ett tag för att se om det inte blir bättre. Även några Amanoräkor hade hjälpt dig att hålla efter algerna.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • danne0301
      • July 2009
      • 1128

      #3
      Hur ofta gör du hur stora vattenbyten?
      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

      2 gånger 54L odlingsprojekt
      540L Ormhuvudfisk som blev CA

      Kommentar

      • Spongeduck
        • June 2009
        • 366

        #4
        Ursprungligen postat av danne0301
        Hur ofta gör du hur stora vattenbyten?
        Jag byter ut 10 liter varje vecka. Har aldrig gjort större vattenbyten än så.

        Kommentar

        Arbetssätt...