Växter och kyla...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cupcake
    • January 2011
    • 13

    Växter och kyla...

    Jag planerar att ev. åka och köpa lite fler växter någon gång nästa vecka på vägen hem (åker kommunalt), och det är väl en bit att gå från hållplatsen till affären, så nu undrar jag om det ens är någon ide? hjälper det att slå in påsen i tidningpapper och kanske ha den i en väska eller något?

    Affären jag tänkte åka till är akvarielagret, om nu någon vet hur lång tid det kan från närmaste station/hållplats till affären...
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jodå det hjälper, och har du en stor jacka kan du alltid stoppa in påsen där .
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • lillfrasse
      • February 2002
      • 2228

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Jodå det hjälper, och har du en stor jacka kan du alltid stoppa in påsen där .
      Det är ett bra tips men folk blir så besvikna när de upptäcker att dd i kupstorlek i själva verket är sallad
      Simma lungt..
      Lillfrasse..

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ursprungligen postat av lillfrasse
        Det är ett bra tips men folk blir så besvikna när de upptäcker att dd i kupstorlek i själva verket är sallad
        Folk?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • lillfrasse
          • February 2002
          • 2228

          #5
          Typ random snubbe på hornbach parkering eller så.
          Simma lungt..
          Lillfrasse..

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Ta en kylväska och en vanlig kasse utanpå så klarar sig växterna utan att någon tror du är knäpp som går runt med kylväska på vintern.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • 022helpek
              • November 2010
              • 626

              #7
              Ursprungligen postat av Cupcake
              Jag planerar att ev. åka och köpa lite fler växter någon gång nästa vecka på vägen hem (åker kommunalt), och det är väl en bit att gå från hållplatsen till affären, så nu undrar jag om det ens är någon ide? hjälper det att slå in påsen i tidningpapper och kanske ha den i en väska eller något?

              Affären jag tänkte åka till är akvarielagret, om nu någon vet hur lång tid det kan från närmaste station/hållplats till affären...
              Jag går från Stora Mossens T-bana på tio min - fraktade hem fisk och växter i tidningpack därifrån för ett par veckor sedan - inga problem behövde varken kylväska eller extra kasse. Kliv av i Stora mossen - när du kommer ut från T-banedörrarna ta till vänster och över den stora vägen så är det skyltat med stora skyltar.
              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

              Kommentar

              • candra
                • January 2010
                • 455

                #8
                Jag har hört att man inte ska ha tidningpapper runt plastpåsen med fiskar i vid transport, då det kyler ner mer än det håller värmen...stämmer detta?
                Eller har man tidningpapper runt om för att inte stressa fiskarna vid transport? Att det med tidningpapper är en gammal sak..enligt en Zoobutik.
                // Candra


                240l sällskap 20l Nano


                Kommentar

                • Fanbyalperna

                  • September 2005
                  • 752

                  #9
                  Tidningspapper bevarar värmen i påsen. Det tjänar som isolering genom att det är flera lager med luft emellan. Ju fler lager desto bättre.
                  Har inte alltid rätt, men fel ibland

                  Kommentar

                  • candra
                    • January 2010
                    • 455

                    #10
                    Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                    Tidningspapper bevarar värmen i påsen. Det tjänar som isolering genom att det är flera lager med luft emellan. Ju fler lager desto bättre.
                    Ja då måste Bromma Zoo i stockholm göra fel...dom sa att det var gammal information...för jag frågade om dom inte skulle ha tidningspapper runt påsen, och då sa han att det var gammal information...som fortfarande lever kvar... ja, det är från zoobuktik till zoobutik... =) Man blir ju tokig... =)
                    // Candra


                    240l sällskap 20l Nano


                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                      Tidningspapper bevarar värmen i påsen. Det tjänar som isolering genom att det är flera lager med luft emellan. Ju fler lager desto bättre.
                      Stämmer visserligen - men det är tämligen marginellt hur mycket det bevarar värmen. Det finns faktiskt även en slags värmepåsar som man kan lägga ner plastpåsen i, men dessa är inte speciellt vanliga i Sverige. Kylväska eller liknande (som en del redan tipsat om) är bättre - men se till att den är varm när man lägger i fiskarna/växterna. Annars är det faktiskt ett bra knep att stoppa påsen innanför jackan - kroppsvärmen håller värmen på växterna/vattnet. Fast detta kan ju förstås bli lite opraktiskt om man har många påsar

                      Annars tycker jag att det är bra att du tar upp frågan för akvarieväxter är faktiskt bra mycket känsligare för nedkylning än akvariefiskar och det tänker man oftast inte på.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #12
                        Jag har handlat både växter och fisk mitt i kalla vintern när jag åker kommunalt. Jag tajmar först och främst in varmaste dagen och undviker att stå ute mer än ett par minuter i sträck. Ryggsäck som är fylld med en filt och inuti den tygkylväska är min set-up och det har altid gått bra då vatten som tur är extremt trögt att värma/kyla och därför håller tempen längre.

                        Fast jag misstänker att en sådan där riktig låda är effektivare men otympligare. Vill man kan man ta sådana där kylklabbar som man låter vara ca 25*c.
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • Cupcake
                          • January 2011
                          • 13

                          #13
                          Tack för alla bra tips. Skulle ha gått med en kylväska om man inte behövt släpa omkring på den hela dan i skolan. Stoppa påsen under jackan går ju, om man nu inte köper tonvis med växter ^^
                          Ha ha, när man storhandlar får man gå med kylväska, och se lite knasig ut på köpet =)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...