Cyano samt "höga värden"Po4,NO3

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefan.peterson
    • February 2007
    • 165

    #31
    Ursprungligen postat av 022helpek
    Hmm har du någon gödning runt fötterna? Tropicas aqua care gelkapslar plus botar det mesta har jag märkt
    Ja jag stoppade ner några bruna kulor till rötterna på dem för ca 7-10 dgr sedan, men tycker nästan att det blir sämre av det. Har dock inte testat kapslarna.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #32
      Min svärdplantor mår inrte bra..så här ser en ut..vad tror ni det är för fel ??
      Det syns inte på bilden men: Nya blad dör = Mikrobrist (då kan kapslar hjälpa), Gamla blad dör = Makrobrist = Mer PMDD.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • stefan.peterson
        • February 2007
        • 165

        #33
        Ursprungligen postat av defdac
        Det syns inte på bilden men: Nya blad dör = Mikrobrist (då kan kapslar hjälpa), Gamla blad dör = Makrobrist = Mer PMDD.
        Ok tack, hoppas det syns här då...





        Det var tex ett rött nytt blad i mitten som aldrig kom fram utan dog ned..

        Växter som går bra = Anubias, Microsorum, Nesea Pedicllata, Javamossa, Limnophilia S., Hygrofilia (växer så det knakar)

        Men den ena bifogade (Bacopa ngt ??) tappar blad..
        Senast redigerad av stefan.peterson; 07 February 2011, 09:00.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          Nej det är omöjligt att se vilka blad som är nya vs gamla. Man måste kunna följa bladen ända ner till gruset.

          Å andra sidan kanske du vet själv om det är de nya eller gamla bladen som är fula?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • stefan.peterson
            • February 2007
            • 165

            #35
            ok, jag förtåt trodde att lämken var kass...tja det är både och..de gamla blir genomskinliga och ruttnar upp och nya kommer inte fram, bara kikar ut och stannar av, sedan är bladen "trötta" dvs de slokar som om det vore en landväxt som inte vattnats...har tagit kort på en annan som jag skall visa strax..



            tappat blad till vänster i bilden
            Senast redigerad av stefan.peterson; 07 February 2011, 09:19.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #36
              Greger Lindstrands beslutsträd säger kaliumbrist eller eventuellt magnesiumbrist vilket verkar rimligt om du redan hade höga fosfat/nitratvärden och kör försiktigt med PMDD. Då kommer det helt klart vara kalium som är mest begränsad ingång på.

              K2SO4 och kanske MgSO4 vore ett intressant inköp. Tycker mig se kalium/megnesiumbristsymptom på andra växter på dina bilder.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • stefan.peterson
                • February 2007
                • 165

                #37
                Ursprungligen postat av defdac
                Greger Lindstrands beslutsträd säger kaliumbrist eller eventuellt magnesiumbrist vilket verkar rimligt om du redan hade höga fosfat/nitratvärden och kör försiktigt med PMDD. Då kommer det helt klart vara kalium som är mest begränsad ingång på.

                K2SO4 och kanske MgSO4 vore ett intressant inköp. Tycker mig se kalium/megnesiumbristsymptom på andra växter på dina bilder.
                Jag är MYCKET tacksam för ditt svar, jag hade börjar misstänka ngt liknande, men ville vara mera säger. Mg har jag Kalium har jag beställt av Peter H idag.

                Vi har dH = 2,6 i kranen här, hur mycket tycker du jag skall dra upp det till ?

                Kommentar

                • stefan.peterson
                  • February 2007
                  • 165

                  #38
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Greger Lindstrands beslutsträd säger kaliumbrist eller eventuellt magnesiumbrist vilket verkar rimligt om du redan hade höga fosfat/nitratvärden och kör försiktigt med PMDD. Då kommer det helt klart vara kalium som är mest begränsad ingång på.

                  K2SO4 och kanske MgSO4 vore ett intressant inköp. Tycker mig se kalium/megnesiumbristsymptom på andra växter på dina bilder.
                  Om kranvattnen innehåller 5,2mg Mg / liter så får jag det till 5,2ppm, du har ngn stans skrivet att man du har 10ppm Mg. ANTAGET att jag har just 5,2ppm alt mg/l så skulle jag tillföra 4,8ppm Mg, och räknat på 900 liter vatten (räknar bort inledningetc) så skulle detta innebära
                  att jag skall tillsätta 4,8ppm av 900 liter dvs (900*4,8) = 4,320 gr Mg till mitt kar för att komma upp i 10ppm. Är det rätt resonerat ? Jag förmodar att man kan bortse från 0.97 i densitet på Mg ?!

                  I grova drag alltså en tesked ?!

                  Hoppas jag inte har gjort bort mig helt....

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #39
                    Hur mycket Mg man doserar brukar bero på Calciumhalten. Man vill sikta på 1:4 mellan Mg:Ca. Dvs calciumhalten ska läggas 4 ggr högre än magnesiumhalten.

                    Här i Linköping har vi runt 22 ppm Ca i kranen och 2-3 ppm Mg, så jag ökar Mg med 2-3 ppm.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • stefan.peterson
                      • February 2007
                      • 165

                      #40
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Hur mycket Mg man doserar brukar bero på Calciumhalten. Man vill sikta på 1:4 mellan Mg:Ca. Dvs calciumhalten ska läggas 4 ggr högre än magnesiumhalten.

                      Här i Linköping har vi runt 22 ppm Ca i kranen och 2-3 ppm Mg, så jag ökar Mg med 2-3 ppm.
                      Ok, vattenverket säger att vi i kranen har 10ppm Kalcium, det borde innebära att om Mg i kranen är 5,2ppm, så ligger Kalcium halten ungefär på hälften dvs 2:1. Om du då säger jag ev har Mg brist, så är frågan om jag skall köra upp Mg till ca 10ppm som du skrev ngn gång eller om jag skall bara öka Kalcium för att få rätt på förhållandet ca vs mg. Det löser ju iofs inte en ev Mg brist. Å andra sidan så har vi som sagt mjukt vatten dH=2.6 i kranen så det skadar kanske inte att höga på båda...
                      Sedan och inte för att märka ord, men innan så talade vi ju im KALIUM, och det löser jag ju inte med detta eller kan det vara så att det inte är Mg brist utan bara Kalium...har läst ngn stans att man kan räkna fram detta värde, för det kan man inte mäta sig till vad ?!

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #41
                        Jag tror det är kaliumbrist i första hand och det löser du med K2SO4. Helt ofarligt att dosera mycket av. Typ 20 ppm per dosering.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Jonasroman
                          • January 2011
                          • 635

                          #42
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Det syns inte på bilden men: Nya blad dör = Mikrobrist (då kan kapslar hjälpa), Gamla blad dör = Makrobrist = Mer PMDD.
                          Vilken bra tumregel!...skall läggas på minnet

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #43
                            Det ska erkännas att jag gjorde lite efterforskningar på Tropicakapslarna och det verkar som dom faktiskt innehåller kväve/fosfor/kalium så dom kan nog hjälpa precis som PMDD.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • stefan.peterson
                              • February 2007
                              • 165

                              #44
                              Tja det tar sig i alla fall, det växet bra, även om det känns om det är mycket kvar....

                              Kommer de långa ljusgröna trådalgerna på bakrutan att ge sig eller är det lönt bra att ta bort dem, de förefaller att mattas i övriga karet, dvs på växter, men trivs på bakrutan...
                              fotokvaliten e "bajs" det inser jag ...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...