Cyano samt "höga värden"Po4,NO3

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefan.peterson
    • February 2007
    • 165

    Cyano samt "höga värden"Po4,NO3

    Hej !
    Jag har med intresse läst bakåt i olika trådar, särskilt dina defdac , men tack alla ni andra för era inlägg.
    Jag har dock blivit lite förvirrad nu, efter att ha kört med PMDD ett tag 1/2 år och nu den sista tiden har jag fått en hel del cyano.
    Har mätt vattnet och läst din kommentar bla. defdac om att inte färsta alltför stor vikt vid värdena,
    men jag har alltså 2,0mg/l fosfat (PO4) samt 40mg/l nitrat (NO3), PH 7.32, Kh 5, temp28, Nitrit (NO2) <0,1mg/l.

    Igår bytte tvättade jag ut FLUVALFX5 an i vatten (1.000 l kar) och har mätt upp att NO3 endast fallit med ca 40 från 80 igår. PO4 ligger oförändrat.

    Auqa"ngnting" som lysrör, ca 0.28/liter.

    Min fråga...tar det lång tid innan PO4 och NO3 sjunker, skall jag delvattenbyta nu för att sänka eller avvakta.

    Kör stora diskusar och kardinaer och de någr lysande.

    Tack för alla synpunkter bra som dålig kritik mottages tacksamt !

    //Stefan
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Bytte du 50% när nitrathalten droppade till hälften från 80 till 40 ppm? Hur mycket PMDD doserar du?

    Om värdena stämmer verkar inte växterna ta upp speciellt mycket nitrat/fosfat. Hur bra växer dom och ser du några brister på dom?

    Precis som andra alger brukar Cyano piggna till vid ammoniuminstabilitet. Med så pass höga nitratvärden doserar du antingen väldigt kraftigt med PMDD eller har stor fisklast. Det senare kan ge ammoniumsvängningar om filtret är ansträngt (gissar att det var därför du gjorde rent det).

    Om dom kom pga mycket bös/ansträngt filter och det nu är avhjälpt tror jag inte du kan PMDD-justera bort dom - skadan är redan skedd, och förmodligen kan det varit något övergående strul om växterna är pigga och allt annat ser okej ut. Isåfall måste du sannolikt nuke:a bort dom med 3-4 dagars total mörkläggning eller min favorit: General Tonic.

    Både General Tonic och rengörning av filtret, och därefter en massa död Cyano kan orsaka vidare ammoniuminstabiltet där burken kommer vara ganska känslig för nya Cyanoangrepp. Så det kan bli lite krigande ett tag..
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      General Tonic är extremt effektivt mot cyano. Cyano är väl iofs inte alger utan bakterier, men triggas även de av dessa premisser?
      Checking out...

      Kommentar

      • 022helpek
        • November 2010
        • 626

        #4
        Ursprungligen postat av Dre
        General Tonic är extremt effektivt mot cyano. Cyano är väl iofs inte alger utan bakterier, men triggas även de av dessa premisser?
        Du har rätt Dre - de är bakterier...
        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

        Kommentar

        • stefan.peterson
          • February 2007
          • 165

          #5
          defdac..
          Faktiskt inte, jag bara rengjorde filtret (som var eftersatt), jag "vågade inte" byta vatten eftersom jag kände att det gott troll i detta och ju mera jag läte detso osäkrare blev jag på om det var vattenbytet som triggat cyanon eller om ett vattenbyte skulle minka cyanon?!
          PMDD doserer jag ca veckovis efter vattenbyte, kan inte säga hur mycket eftersom jag gjort färdiga trorrlösningar som jag heller ned, men det är enligt receptet på pmdd.se
          Det stämmer såklart att växterna inte växer så bra, triflorumen er dock grön o fin ut, har tappat blad neråt men komer bra nu uppåt. Inte smal o tråkigt heller, rätt buskig. värdplantorna är frächa o fina, bra bladverk, men ser "nedtryckta" ut, dvs bladen sträver ite uppåt på samma sätt om i alla fall vanliga grööna svärplantor gör, dessa är såna där präckliga, mins inte ved de kallas..
          Mmmm..så var det...ska jag vänte med PMDD ? Slo i en tested KNO3 igår i en deperat chansning på att testvärdet (JBL) var åt pipan och det ändå behövdes knäve ?!
          OK, "släcka dem" har jag testat innan och det funkar ju, tänkte göra det till helgen ockå, har funderat på GT, men det löser väl inte grundproblemet ?, men det är klart och boven var filtret å är ju kanske "grundproblemet" löst !?..åker nog o köper en kanna GT kan ju inte skada om sagt...
          OK, får vara beredd på fight då
          Jag är mycket tackam för att du tog dig tid att svara, har som sagt läst mycket av vad du skrivit här tidigare och även kollat din hemsida. Det är ingen överdrift att säga att jag är imponerad , jag bugar !
          Ha en bra dag !

          Kommentar

          • stefan.peterson
            • February 2007
            • 165

            #6
            Ursprungligen postat av 022helpek
            Du har rätt Dre - de är bakterier...
            Tack jag testar !

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Cyano är väl iofs inte alger utan bakterier, men triggas även de av dessa premisser?
              Dom är både alg och bakterie, och jupp dom triggas av ammonium som alger.

              Faktiskt inte, jag bara rengjorde filtret (som var eftersatt), jag "vågade inte" byta vatten eftersom jag kände att det gott troll i detta och ju mera jag läte detso osäkrare blev jag på om det var vattenbytet som triggat cyanon eller om ett vattenbyte skulle minka cyanon?!
              Då är det något med nitrattestet som inte stämmer, om du inte har något nitratreducerande material i det (Zeolith?). 80 ppm på 1000 liter är 0,08 ppm per liter nitrat. Filtervolymen max 10 liter gissar jag så nitrathalten ska max kunna ha sjunkit 0,8 ppm NO3 efter filterrengörningen förutsatt att kranvattnet är helt fritt från nitrat.

              Mmmm..så var det...ska jag vänte med PMDD ? Slo i en tested KNO3 igår i en deperat chansning på att testvärdet (JBL) var åt pipan och det ändå behövdes knäve ?!
              Cyano klarar visserligen 0-nivåer av nitrat till skillnad från andra alger/växter men det är inget dom föredrar. Hade det varit 0-nivåer av kväve hade växterna stått helt stilla i växten och varit bleka som sjutton.
              Cyano är dessutom inte känslig för höga nitratnivåer, så KNO3 har ingen direkt negativ verkan på Cyano sålänge inte akvariet är sjukligt kvävebegränsat.

              OK, "släcka dem" har jag testat innan och det funkar ju, tänkte göra det till helgen ockå, har funderat på GT, men det löser väl inte grundproblemet ?
              Nej, varken GT eller mörkläggning löser grundproblemet (ammoniumsvängningar). Men som jag skrev tror jag du redan haft en ammoniumspik, dvs skadan var skedd för länge sen och du har sannolikt bättre förhållanden redan. Speciellt om växterna växer bra. Dom suger upp ammonium bättre än filtret - om det inte är så att du har något nitratreducerande material i filtret, typ Zeolith.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • stefan.peterson
                • February 2007
                • 165

                #8
                Kommentar till diverse nedan...

                Ursprungligen postat av defdac
                Dom är både alg och bakterie, och jupp dom triggas av ammonium som alger.


                Då är det något med nitrattestet som inte stämmer, om du inte har något nitratreducerande material i det (Zeolith?). 80 ppm på 1000 liter är 0,08 ppm per liter nitrat. Filtervolymen max 10 liter gissar jag så nitrathalten ska max kunna ha sjunkit 0,8 ppm NO3 efter filterrengörningen förutsatt att kranvattnet är helt fritt från nitrat.

                - OK, kanske testet är knäppt, dock alldeles nyköppt och ngt nitratreducerande har jag inte i. Filtervol är nog ung som du säger, det är en Fluval FX5 som drar runt 3.000l/h. Har precis mätt igen, efter att igår tillsatt 1tsk KNO3. (Det var alltså efter mätningen där det fallit till 40). Har precis mätt igen och NO3 ligger återigen på knappt 80, men som sagt då har jag tillsatt KNO3 däremellan, kan dock inte bedömma hur mycket 1tsk KNO3 höjer NO3 i 1.000 l, det kan nog du bättre..


                Cyano klarar visserligen 0-nivåer av nitrat till skillnad från andra alger/växter men det är inget dom föredrar. Hade det varit 0-nivåer av kväve hade växterna stått helt stilla i växten och varit bleka som sjutton.
                Cyano är dessutom inte känslig för höga nitratnivåer, så KNO3 har ingen direkt negativ verkan på Cyano sålänge inte akvariet är sjukligt kvävebegränsat.


                Nej, varken GT eller mörkläggning löser grundproblemet (ammoniumsvängningar). Men som jag skrev tror jag du redan haft en ammoniumspik, dvs skadan var skedd för länge sen och du har sannolikt bättre förhållanden redan. Speciellt om växterna växer bra. Dom suger upp ammonium bättre än filtret - om det inte är så att du har något nitratreducerande material i filtret, typ Zeolith.
                Ja som sagt, jag får nog ge det lite tid. Java mossan är lite blekare/gulaktigare än den friskt gröna jag skulle önskat samt att även den har cyano på sig. Hur gör jag för att inhoga bilder i detta ?? Se även min kommentar ovan i citatrutan..

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  Jag har ett akvarium (900 liter) där jag efter ett års körning plötsligt fick cyano. Inga fiskar, växter, gödning pumpar eller annat ändrades. Jag rengör pump 1 ggr per 6 mån och det var 3 månader ifrån en regörning. Dock en enda skillnad jag kan notera. Jag bytte från 4 gamla T8 lysrör på ~100 cm till 6 T5 lysrör på ~128cm med reflektorer. Då plötsligt fick jag cyano utav bara h. Jag provade mörkläggning, PMDD med fokus på fosfat tror jag, + lite av varje men cyanon blev bara mer och mer. Dock bara på rötter och växter ej botten, men det kan bero på att jag har jordätare som bökar runt en del. Jag ploppade i ett gäng mollys som försökte sitt bästa med att käka cyanon, men det var dålig framgång.

                  Då fick jag tipset om GT. Vipps allt borta och nu har det gått 6 månader och inget återfall.
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • stefan.peterson
                    • February 2007
                    • 165

                    #10
                    Denna j-la cyano

                    Ursprungligen postat av Dre
                    Jag har ett akvarium (900 liter) där jag efter ett års körning plötsligt fick cyano. Inga fiskar, växter, gödning pumpar eller annat ändrades. Jag rengör pump 1 ggr per 6 mån och det var 3 månader ifrån en regörning. Dock en enda skillnad jag kan notera. Jag bytte från 4 gamla T8 lysrör på ~100 cm till 6 T5 lysrör på ~128cm med reflektorer. Då plötsligt fick jag cyano utav bara h. Jag provade mörkläggning, PMDD med fokus på fosfat tror jag, + lite av varje men cyanon blev bara mer och mer. Dock bara på rötter och växter ej botten, men det kan bero på att jag har jordätare som bökar runt en del. Jag ploppade i ett gäng mollys som försökte sitt bästa med att käka cyanon, men det var dålig framgång.

                    Då fick jag tipset om GT. Vipps allt borta och nu har det gått 6 månader och inget återfall.
                    Ja det förefaller ju att funka, ser även att du sköter din punp ungefär som jag gör och det känns ju lite bra iaf..Hur trivs växterna nu med de nya rören, och kör du fortfarande PMDD?
                    Jag var ute på lunchen idag och skulle köpa GT men ingen av de tre affärena vi har i Växjö hade det hemma..strange...kollat på webben och får väl ta det därifrån..
                    Tack för ditt inpass

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #11
                      Jag har slutat med PMDD, det är så lite växter och jag kan inte se någon skillnad. Annars är jag helnöjd med de nya rören. De går på 3 timers som jag gradvis flyttar belysningen bakåt i karet.
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Jag tror det ofta är som för Dre. Man får någon konstig och plötsligt ammoniumspik varpå en algodling kommer. Skadan är skedd så att börja ändra skötseln/gödningen är ofta en dålig idé då det bara skapar mer oreda. Kan man nuke:a algodlingen, t ex med GT/UVC-filter/mörkläggning så är det ofta så att den inte kommer tillbaks om man sköter akvariet stabilt.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • stefan.peterson
                          • February 2007
                          • 165

                          #13
                          Gt

                          Hur länge brukar den här "vackra neongröna" färgen från General Tonic'en sitta i ?
                          Håller dessutom på att bli "hög" på cyanolukten men det får man väl ta...bara den försvinner...

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Någon/ett par dagar om jag inte minns fel, och japp, lukten av död Cyano kan bli ganska potent..
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • MattiasL
                              • September 2006
                              • 1479

                              #15
                              Ska man köra med den vanliga dosen general tonic 5ml 20 liter eller något annat vid Cyano?
                              Qui audet adipiscitur!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...