Märkliga anubias och javaormbunkar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Märkliga anubias och javaormbunkar!

    Efter att endast ha kört växtakvarium med tillsatt CO2 och mycket ljus en längre tid så började jag förra året att bli sugen på ett akvarium med diskus. Så blev det och i mitt 240-liters går nu ett gäng diskus som trivs och växer så det knakar. Än så länge kör jag det med ren glasbotten och utan tillsatt co2.

    De växterna jag har är anubias (nana och coffefolia) samt javaormbunkar som sitter fästa på rötter. Men växterna trivs verkligen inte. Javaormbunkarna sköt till en början massor med skott, som snabbt blev fula och ruttnade, men nu ser de riktigt risiga ut och har inte växt en millimeter på länge.

    Alla anubias skjuter nya blad med jämna mellanrum, men så fort bladen vecklat ut sig så stannar de i växten. Så jag har en massa anubias med pyttesmå blad men som skjuter nya blad hela tiden.

    Jag trodde ett tag att problemet kan vara relaterat till de frekventa vattenbytena jag gör nu när jag har diskus. Jag göder med pmdd och easycarbo, och har testat att dosera mer än fulldos pmdd helt utan resultat.

    Jag som alltid sett anubias och javaormbunkar som enkla växter är nu lite konfunderad. Någon som har några förslag?

    Jag har haft ett filter som brutit ytan (för att slå sönder proteinhinna från diskusfodret) och tanken slog mig att det kanske vädrade bort det lilla CO2 som finns naturligt i vattnet. Detta är åtgärdat (så numer har jag både en ful ythinna och fula växter...).

    Jag doserar alltså minst fulldos pmdd efter varje vattenbyte (ca 50% 2-3 ggr per vecka), samt små doser mellan vattenbyte. Easycarbo fulldos varje dag. 2x34W Aquarelle med reflektorer.
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Inga tips?

    Kommentar

    Arbetssätt...