Vilken växt är skyldig till alla tunna rötter som börjat komma upp ur sanden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    Vilken växt är skyldig till alla tunna rötter som börjat komma upp ur sanden?

    Växter enligt bild: http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2493.JPG

    Vilken växt tror ni är skyldig till alla tunna rötter som börjat sticka upp ur sanden runt om i hela karet. Ser inte så snyggt ut tycker jag, kan man göra nåt åt det? Är några tjockare rötter som växt ända fram till framrutan och vänstra sidorutan också. Syns på bilden i mitten på framrutan, den roten var där långt före Vallisnerian hade tagit sig ens halvägs fram till framrutan så den är inte från den.
  • Grottbert
    • November 2009
    • 340

    #2
    Jag hade en svärdplanta som var skyldig till såna rötter. planterade om den för ett tag sedan och rötterna var ca 40cm långa och sådär tjocka. Så en av dom där gröna kan mycket väl vara skyldiga.

    Annars brukar näckrosor/lotusar få riktigt präktigt långa rötter med.

    Någon av dom är troligen boven.

    Kommentar

    • fremar
      • August 2003
      • 1287

      #3
      Ok, de tunna rötterna verkar komma från de gröna växterna om det nu är svärdplantor eller vad det är Kan man göra nåt åt det så att rötterna inte kommer upp ur sanden överallt.

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        är det vallisneria eller echinodorus som tittar upp i framrutan ?(dom gröna bladen) såfall är det väl troligast att det tillhör dom ?

        annars kan en sådan rot tillhöra vem som helst.

        Kommentar

        • fremar
          • August 2003
          • 1287

          #5
          Vallisneria är det som kommit fram dit, fast roten är inte från den. Tror att de tjockare rötterna är från Lotusen, men de tunna är nog från de gröna plantorna, verkade så när jag försökte dra bort dem i lördags. Vet dock inte varför de börjat komma upp ur sanden överallt, är helt luddigt av tunna rötter på en del ställen.

          Kommentar

          • Grottbert
            • November 2009
            • 340

            #6
            det är sånadär luftrötter. Troligtvis får växten för lite kol eller näring i sanden och skjuter rötter mot ytan för att få mer.
            Kan också vara att sandlagret är för tunt för växten och det helt enkelt är tillväxt som gör att dom syns.

            hur man löser det...

            Kör du med någon gödning?

            Kommentar

            • fremar
              • August 2003
              • 1287

              #7
              Kör med PMDD varje vecka efter vattenbytena

              Kommentar

              • Grottbert
                • November 2009
                • 340

                #8
                Kom på att jag själv har en svärdsplanta som håller på sådär, dock ställde jag en rot på luftrötterna så jag inredde bort problemet för stunden.

                Vet dock inte hur jag ska lösa det i framtiden, har 6-7cm tjockt sandlager redan.

                Troligtvis gör dom så för att få mer näring ur vattnet direkt, antagligen växer dom inte i ren sand i sin biotop.

                men som sagt, hur man löser det vet jag inte men förhoppningsvis ser någon mer erfaren tråden snart och kommer med en lösning.

                Kommentar

                • fremar
                  • August 2003
                  • 1287

                  #9
                  Blir lite dåligt med sandyta över om jag ska lösa det så har väl 5 stycken svärdplantor tror jag det är. Sanddjupet är nog runt 5 cm i framkanten och djupare i bakkanten. Har i alla fall provat riva av dem, kom bara upp mer rötter rätt snabbt igen och att trycka ner dem i sanden fungerade inte heller.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Lite off-topic: Min hjärna får inte riktigt ihop bilden - om rötterna är i eller utanför akvariet. Dom ser inte ut att bryta ytan samtidigt som dom reflekteras i ytan. Hur sjutton har du gjort det?
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • fremar
                      • August 2003
                      • 1287

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Lite off-topic: Min hjärna får inte riktigt ihop bilden - om rötterna är i eller utanför akvariet. Dom ser inte ut att bryta ytan samtidigt som dom reflekteras i ytan. Hur sjutton har du gjort det?
                      Hemligt











                      Näe, men det är bara en sån seaview 3d bakgrund som sitter med deras klister så den syns från sidorna också då.

                      Kommentar

                      • 022helpek
                        • November 2010
                        • 626

                        #12
                        hmm är det verkligen en luft rot - det är inte en kraftig reva - vad händer? Växer ut någon ny planta om du låter rötterna vara eller blir de bara grövre?
                        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                        Kommentar

                        • fremar
                          • August 2003
                          • 1287

                          #13
                          Ursprungligen postat av 022helpek
                          hmm är det verkligen en luft rot - det är inte en kraftig reva - vad händer? Växer ut någon ny planta om du låter rötterna vara eller blir de bara grövre?
                          Får se om jag hinner ta kort på det imorgon.

                          Kommentar

                          • fremar
                            • August 2003
                            • 1287

                            #14
                            Testar med att trycka ner rötterna i sanden igen så får jag väl se om de kommer upp igen då.

                            Kommentar

                            • 022helpek
                              • November 2010
                              • 626

                              #15
                              ja det skall bli intressant att se
                              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...