CO2 - Hur många bubblor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robbs
    • December 2009
    • 242

    CO2 - Hur många bubblor?

    Blev ett köp av co2system ändå.
    Har inte kört med tub innan utan bara mäsk och där justera jag inte bubblor utan lät det jäsa så bra det gick dag som natt.
    Men nu har jag ordentliga saker med nålventil etc ska ha en reaktor bara.
    Har iof en stege som jag använt till mäsk men den kanske är för dålig att lösa koldioxiden?

    Enligt denna länken http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php
    tror jag att jag ska få ner ph't till ca 6,7-6,8 och då ska jag ha en koldioxidhalt på 20-25 ppm.
    Stämmer det eller jag är ute och cyklar?

    Hur många bubblor är kanske svårt att svara på när jag inte vet vilken reaktor jag ska använda mig av, hur effektiv den är etc.
    Men är det 2-3 bubblor i sek eller minuten man pratar om?

    Mina värden ligger på
    PH 7,4
    KH 4,5
    Har iof haft easy carbo några veckor och det kanske sänker kh?

    Har även haft grönalger precis så näringsnivåerna är ganska låga men växterna växer på.
    Ska börja ännu mer försiktigt då kanske?
    The Flyfishing Man
    Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....
  • Robbs
    • December 2009
    • 242

    #2
    Lägger till lite mer info så ni kan säga vad som är bra dåligt.
    Mitt ljuse är nog inte direkt någon höjdare?

    T5 armatur med två st 39w rör, kommer inte ihåg vilka men ett blått och ett rött(ett för fiskar och ett för växter?)

    Kar 250liter

    Göder med pmdd

    Ganska många plantor och kommer strax fler.
    The Flyfishing Man
    Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2891

      #3
      Precis som du inne på så är ju antalet bubblor inte nåt att gå på. Men du kan ju testa 2bubblor/sek för att se hur pH hamnar. Men som sagt det hänger ju väldigt mycket på hur effektiv reaktor man har osv.
      Jag skulle nog också satsa på ett par nya aquarelle, gärna kompletterade med reflektorer för att förbättra belysningen.

      Kommentar

      • Robbs
        • December 2009
        • 242

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Precis som du inne på så är ju antalet bubblor inte nåt att gå på. Men du kan ju testa 2bubblor/sek för att se hur pH hamnar. Men som sagt det hänger ju väldigt mycket på hur effektiv reaktor man har osv.
        Jag skulle nog också satsa på ett par nya aquarelle, gärna kompletterade med reflektorer för att förbättra belysningen.
        Ok så 2 är lagom att börja med.
        Ska man ha två stycken reaktorer ?

        Jag har någon sorts reflektor och är aquarelle samma watt antal men mer/mindre kelvin eller varför är dom bättre?
        jag har denna lampan http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1029&page=1
        The Flyfishing Man
        Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2891

          #5
          Nej, två reaktorer ser jag ingen anledning att ha. Det räcker med en, men en bra. Att jag nämnde Aquarelle är för att det är ett bevisat bra "växtrör" men det har också bra färgåtergivning, även om det drar åt det kalla hållet (10 000k). Dina lysrör kanske ändå är gamla (1-2 år)?
          Sen kanske det är knepigt att hitta Aquarelle 39W T5?.
          Armaturen du har fungerar säkert bra.

          Kommentar

          • Robbs
            • December 2009
            • 242

            #6
            Läste nog lite snabbt. Fick det till att du skrev att jag skulle ha ett par reaktorer istället för aquarelle ;P
            Lysrören är snart ett år gamla.
            Men ett par nya rör så kan det gå bra då?Tänkte inte köra för högt med co2 kanske räcker med 20ppm? Vill bara ha lite mer fart i växterna och ingen överkurs helst, med massa alger etc.
            Du eller någon annan kanske har ett förslag på en reaktor till 250 liter som är bra?
            Måste man ha en pump till för att driva denne? Vill helst slippa det.
            Kör med innerfilter.

            Tänke på den "trappan" jag har, hade man kunnat använda denne kanske eller det blir för mycket spill?


            Ursprungligen postat av Sleaper
            Nej, två reaktorer ser jag ingen anledning att ha. Det räcker med en, men en bra. Att jag nämnde Aquarelle är för att det är ett bevisat bra "växtrör" men det har också bra färgåtergivning, även om det drar åt det kalla hållet (10 000k). Dina lysrör kanske ändå är gamla (1-2 år)?
            Sen kanske det är knepigt att hitta Aquarelle 39W T5?.
            Armaturen du har fungerar säkert bra.
            Senast redigerad av Robbs; 10 January 2011, 20:25.
            The Flyfishing Man
            Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2891

              #7
              Du kan testa trappan för att se "vad den går för". När det gäller att lösa CO2 utan hjälp av en pump/filter så har jag bara provat diffusor av typen:http://www.guldfisken.se/beta/catalo...962f47ee79c723.
              Den typen funkade förvånansvärt bra till ett 180l akvarium jag hade. Nackdelarna var att den lät, fick rengöras rätt ofta, samt att det blir en hel del förluster av CO2.

              Kommentar

              • Robbs
                • December 2009
                • 242

                #8
                ok, tror det var en sådan jag såg på youtube som bildar mindre bubblor som citronträ eller liknande?
                Får nog bli en riktig reaktor med pump ist.

                Provkörde med trappan precis... Stängde systemet med ventilen och såg att vattnet steg i slangen.
                Har provtryckt systemet och det är tätt.
                Tänkte på det jag läst om att slangar som kan läcka gasen, Bytade till en siliconeslang som används till petrolium(bensin)
                Kan även denna läcka igenom ?
                Vattnet steg ca 2 dm i slangen, den som följde med på ca 1h
                Siliconeslangen ca 4 cm på en timme :/ verkar skumt.
                Har en digital kännare som vi använder att leta läckor på klimatanläggningar och den ger inga utslag någonstans, även sprutat alla kopplingar med såp-lösning.
                Någon som varit med om detta?

                Känns dumt att skriva så men jag hittar verkligen ingen läcka.

                Ursprungligen postat av Sleaper
                Du kan testa trappan för att se "vad den går för". När det gäller att lösa CO2 utan hjälp av en pump/filter så har jag bara provat diffusor av typen:http://www.guldfisken.se/beta/catalo...962f47ee79c723.
                Den typen funkade förvånansvärt bra till ett 180l akvarium jag hade. Nackdelarna var att den lät, fick rengöras rätt ofta, samt att det blir en hel del förluster av CO2.
                The Flyfishing Man
                Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                Kommentar

                • Mollusken
                  • November 2010
                  • 57

                  #9
                  Vattnet stiger in i min slang också, tror inte det är någon läcka utan bara vattnets tryck.

                  Kommentar

                  • Robbs
                    • December 2009
                    • 242

                    #10
                    ok men det trycker upp över vattenytan med :/ Lät det bara åka över ytan ca 2 cm.
                    Är det normalt då? tänkte så det inte åker in i backventilen/nålventilen och fördärvar något?
                    Ursprungligen postat av Mollusken
                    Vattnet stiger in i min slang också, tror inte det är någon läcka utan bara vattnets tryck.
                    The Flyfishing Man
                    Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                    Kommentar

                    • Mollusken
                      • November 2010
                      • 57

                      #11
                      Jaha, mysko. Vattnet åkte bara in några centimeter i min slang..

                      Vet dock inte om det är normalt, får hoppas att någon anna kan svara

                      Kommentar

                      • Robbs
                        • December 2009
                        • 242

                        #12
                        Ja, jag vågar inte ha det på nu ikväll eller av blir det ju men den startar imorgon och jag är inte hemma förrän vid 6 på kvällen.
                        Tänkte på kortslutning etc.
                        Läste precis att
                        -gasen löser sig i vattnet och på så sätt blir det vatten ist för gas i slangen
                        -gasen ändrar temperatur och då krymper vilket innebär att vatten sugs in

                        Provade att klämma åt slangen innan backventilen och samma sak där fast mycket saktare.
                        The Flyfishing Man
                        Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                        Kommentar

                        • hawkse
                          • December 2009
                          • 781

                          #13
                          Har du satt backventilen åt rätt håll? Enda gången jag sett vatten gå upp i slangen på min anläggning var när jag kopplade ur tuben för att åka och fylla den. Då gick vattnet upp i slangen och ned i bubbelräknaren men stannade där. Passade bra för den behövde ändå fyllas på :-)

                          Tror det berodde på att trycket sjönk så pass snabbt att backventilen inte lyckades ta hela smällen på en gång.
                          Senast redigerad av hawkse; 11 January 2011, 20:16.

                          Kommentar

                          • Robbs
                            • December 2009
                            • 242

                            #14
                            jo den är på rätt håll...
                            Och även om så ska det inte göra att vattnet går upp?
                            Ingen annan som vattnet går för ? ;P
                            The Flyfishing Man
                            Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                            Kommentar

                            • Robbs
                              • December 2009
                              • 242

                              #15
                              Monterade backventilen närmare vattenytan så att det inte fanns lika mycket plats i slangen för att bygga upp tryck och då fungerade de mycket bättre.


                              Ursprungligen postat av Robbs
                              jo den är på rätt håll...
                              Och även om så ska det inte göra att vattnet går upp?
                              Ingen annan som vattnet går för ? ;P
                              The Flyfishing Man
                              Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...