Nybörjare :) Hjälp :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LolloPettersson
    • January 2011
    • 40

    Nybörjare :) Hjälp :)

    Hejsan!
    Jag är ganska ny inom det här med akvarium, jag har typ alltid haft akvarium sen jag var liten men det är ju nu man börjar fatta hur allt fungerar.
    Jag har två kar, ett på 112liter som vi mest har småfiskar i som guppys och några barber, sen har vi ett lite större kar på 350liter som det bor malawiciklider i

    Jag har surfat runt på nätet och sett massa fina bilder på akvarium som har som en gräsmatta i sitt akvarium och blev helt förtjust. Något som jag också skulle vilja göra i mitt lilla akvarium. Det skulle vara häftigt att göra i det stora också men jag antar att cikliderna bara skulle gräva upp och förstöra allt.

    Nu kommer då min fråga, hur måste man gå till väga för att få en sån där fin "gräsmatta"? Måste man ha något speciellt bottenmaterial, och speciella lysrör och andra manicker för att få det att fungera förutom det som redan finns i akvariet så att säga.

    Är jättetacksam för all hjälp jag kan få
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    för att få en riktigt fin gräsmatta behövs ofta bra ljus. gödning ( typ PMDD eller så) bra substrat och gärna CO2.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      gärna CO2.

      nope...inte gärna.....det måste till !!

      iaf lyckades inte jag utan CO2.....trots kanske 6-7 försök....


      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        menade nog att en kolkälla behövs o då gärna co2.

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Vilka förutsättningar som krävs är också givetvis beroende av vilken förgrundsväxt man väljer. De jag har erfarenhet av som har lägst krav och kan funka med lite sämre ljus och utan co2 är marsiela hirsuita och echinodorus tenellus.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Moving Waves
            echinodorus tenellus.


            inte här utan rejält med lyse (0,5W/liter, Aquarellerör), PMDD gödning, bottengödning, samt CO2.



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #7
              Nåt som kanske skulle funka är Pogostemon helferi. Köpte till räkkaret, men där var det för mörkt så de växte sig långa, skrangliga och bleka samt började tappa bladen. Provade rädda ett skott och satte ner i 100 litraren och där verkar det frodas! Använder ingen gödning, och lysröret är nästan lika gammalt som jag (inte riktigt kanske..) men istället för att växa till långa samla stänglar så har skottet blivit två och breder ut sig åt sidorna istället för uppåt

              Kommentar

              • LolloPettersson
                • January 2011
                • 40

                #8
                Tack så mycket för svaren, det blir till att försöka exprimentera lite med växter då
                Har just nu en kolplanta i som började växa utav bara den när jag bytte till UV-rör som den lilla sköldpaddan krävde, men det kanske inte duger som ljus om man ska odla en "gräsmatta"

                Det verkar ju dock väldigt krångligt att bygga en sån där Co2 apparat, finns det att köpa nån som är färdig eller måste man mecka ihop en från en gammal brandsläckare?

                Kommentar

                Arbetssätt...