Hjälp med Co2 i form av mäsk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • boomaddo
    • March 2009
    • 117

    Hjälp med Co2 i form av mäsk!

    Har läst på lite om CO2 till akvarium nu ett tag och känner mig mogen att pröva detta nu. Saken är den att budgeten tillåter inte mig att investera i en "riktig" anläggning eftersom jag har förstått att det är ganska dyrt?

    Hittade denna guiden : http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=764

    Har hört delade åsikter som mäsk som co2 källa..

    vad är sant, vad är inte sant?

    är det något att ha? Tacksam för svar!
    54 L SA
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

    #2
    Vilka delade åsikter är det du vill ha utredda?

    Fördelar; låga investeringskostnader, medelhöga driftskostnader, enkelheten.
    Nackdelar; kräver regelbundet underhåll (en gång i veckan), kräver lite mer trixande för bra, stabilt resultat.

    Trycksatt CO2 är bra mycket bekvämare och flexiblare men det finns två fall där jag tycker mäsk är att föredra; den som vill testa koldioxid utan att investera några tusenlappar i en tub och för mindre kar där man bara vill underlätta växternas existens lite grann.

    Kommentar

    • boomaddo
      • March 2009
      • 117

      #3
      Ursprungligen postat av hawkse
      Vilka delade åsikter är det du vill ha utredda?

      Fördelar; låga investeringskostnader, medelhöga driftskostnader, enkelheten.
      Nackdelar; kräver regelbundet underhåll (en gång i veckan), kräver lite mer trixande för bra, stabilt resultat.

      Trycksatt CO2 är bra mycket bekvämare och flexiblare men det finns två fall där jag tycker mäsk är att föredra; den som vill testa koldioxid utan att investera några tusenlappar i en tub och för mindre kar där man bara vill underlätta växternas existens lite grann.
      Men regelbundet underhåll är inte några problem

      1. Har du några egna erfarenheter av mäsk?

      2.är guiden som jag länkade innan bra för ett 160 L akvarium? har funderat ifall det räcker med 2st 2L PET-flaskor istället för 5L dunkarna?
      54 L SA

      Kommentar

      • hawkse
        • December 2009
        • 781

        #4
        1. Ja. Kör fyra kar med mäsk fn. 12L, 40L, 60L och 310L.
        2. Det är den guiden jag kör. Funkar bra från början till slut. 2x2L låter lagom för ett 160-kar.

        Kommentar

        • boomaddo
          • March 2009
          • 117

          #5
          Ursprungligen postat av hawkse
          1. Ja. Kör fyra kar med mäsk fn. 12L, 40L, 60L och 310L.
          2. Det är den guiden jag kör. Funkar bra från början till slut. 2x2L låter lagom för ett 160-kar.
          Okej tack så mycket för hjälpen! Receptet på mäsk? 10 % socker & hur mycket och av vilken jäst?

          Vart köper man "akvarieslang", T-kors till det och backventiler?

          Mvh Alex
          54 L SA

          Kommentar

          • hawkse
            • December 2009
            • 781

            #6
            T-kors, slang & backventiler hittar du i närmaste zoobutik. Jag kör med den röda torrjästen (jäst för söta degar) och med den mängd som receptet säger. Just jästmängden trixar jag fn lite med för att få upp bubbeltakten. Just justering av bubbeltakten är ju det som är lite svårare med mäsk. Med trycksatt koldioxid skruvar man upp och ned hur man vill. Med mäsk får man testa lite olika jästmängder/typer och proteinbaser eller temperatur.

            Kommentar

            • boomaddo
              • March 2009
              • 117

              #7
              och med den mängd som receptet säger
              och vad säger receptet dååå?!
              54 L SA

              Kommentar

              • hawkse
                • December 2009
                • 781

                #8
                Men herregud. Du länkade ju tråden. Läs första inlägget så ser du själv.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  denna har jag använt till min kub. oerhört enkel.


                  inga backventiler eller så, bara två petflarror o lite slangar o en citronträ-bit.

                  funkade utmärkt!

                  Kommentar

                  • hawkse
                    • December 2009
                    • 781

                    #10
                    Vill man hålla ned antalet flaskor rekommenderar jag snarare att man fimpar reningsflaskan än den ena mäskflaskan. Koldioxidproduktionen blir ju något ostadig om man bara kör med en flaska mäsk.

                    Backventiler mellan mäskflaskorna och T-korset hör absolut till finliret då de främst är till för att trycket skall bibehållas i systemet även när man byter den ena flaskan. Backventil mellan T-korset/reningsflaskan och akvariet är en ren försiktighetsåtgärd för att slippa ev. baksug. Inte för att man hinner tömma så mycket akvarievatten innan mäskflaskorna är fulla iofs men det kan ju vara skönt att slippa få akvarievatten i mäsken och mäsk i karet.

                    Citronträ var en ny för mig. Är det något man kan köpa i akvariebutikerna månne? Funkar det bättre än alträ/cigarettfilter?

                    Kommentar

                    • boomaddo
                      • March 2009
                      • 117

                      #11
                      Ursprungligen postat av hawkse

                      Citronträ var en ny för mig. Är det något man kan köpa i akvariebutikerna månne? Funkar det bättre än alträ/cigarettfilter?
                      Mig med, Jag har bara hört om syresten sen tidigare. är inte det något att ha?



                      En sak till, är det rätt att man bara ska ha "igång" mäsk systemet under timmarna som ljuset är tänt i akvariet? vad menad med "igång" och hur stänger man isåfall av det under nattetid?
                      Senast redigerad av boomaddo; 09 January 2011, 19:55.
                      54 L SA

                      Kommentar

                      • hawkse
                        • December 2009
                        • 781

                        #12
                        Syresten är bättre än inget men kolsyran är ganska så frätande så t ex de vanliga blå syrestenarna brukar ramla sönder ganska snart. Enklaste varianten är ett hoprullat cigarettfilter rakt in i slangen istället för syresten. Ska man lyxa kan man köpa en keramisk diffusor men det kan vara svårt att få upp tillräckligt tryck med mäsk för att driva en sådan.

                        Ja, man bör helst stänga av koldioxiden på natten eftersom både fiskar och växter producerar koldioxid på natten och inget syre då tillförs utöver det som kommer via ytcirkulationen.

                        För att åstadkomma det kan man antingen se till att koldioxiden åker ut i rummet under natten (ytterligare ett T-kors + en magnetventil) eller se till att köra extra luftning nattetid (syresten på en vanlig luftpump) för att lufta ur koldioxiden ur vattnet. En vanlig variant är att använda sig av ett litet innerfilter för att slå sönder koldioxiden till små bubblor i akvariet. Detta lilla innerfilter sätter man då på timer så det är av på natten. Koldioxiden kommer då in i karet även nattetid men eftersom bubblorna inte slås sönder så åker de rakt upp till ytan istället för att lösas i vattnet.

                        Allt detta diskuteras ingående i tråden du länkar till.

                        Personligen kör jag tre av mina fyra mäsk-kar med koldioxiden på dygnet runt men ser till att ha ordentlig ytcirkulation och har ingen överdrivet hög bubbeltakt heller.

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          det är svårt att stänga av. jag körde mitt dygnet runt o det funkade bra

                          citronträ fördelar bubblorna bättre. det blir mycket mindre bubblor. asså till storleken. o det är bra.

                          inte alls ovanligt i affärer.


                          edit: slänger in lite bilder på före/efter typ.
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Robbs
                            • December 2009
                            • 242

                            #14
                            Själv har jag kört med den såkallade trappan/stegen.
                            tycker det har fungerat ganska bra, man såg skillnad i växten iaf.
                            Märkte inte att mina fiskar skulle fara illa av att den var igång på natten men visst hade jag bra ytcirkulation.
                            Men hur ska man kunna justera mängden (bubblor i sek) med mäsk.
                            Mindre jäst lr nåt annat med blandningen?

                            Snyggt kar btw
                            The Flyfishing Man
                            Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                            Kommentar

                            • hawkse
                              • December 2009
                              • 781

                              #15
                              Ursprungligen postat av Robbs
                              Men hur ska man kunna justera mängden (bubblor i sek) med mäsk.
                              Öka mängden jäst så det jäser snabbare, ställa flaskorna/dunkarna i vattenbad och höja temperaturen med en doppvärmare. Förbättrad upplösning är också ett bra sätt att få mer koldioxid till växterna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...