Krukväxter i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    #16
    Noterar...

    Mvh, Carina
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #17
      växter inte blommor, det är svårt att lära ut, blommor är en del av växten pratar man om hela heter det VÄXT, blommor är helt fel att säga om man nu inte menar den blommande blomman, säger man akvarieblommor så blir det ju lika rätt att säga akvariefrukter eller akvarierötter också lika rätt att säga akvariefenor istället för akvariefiskar .............men hornsärv är en man sällan misslyckas med och den kan man få nya sticklingar på i veckan och därmed får man mycket hornsärv helt gratis.

      ludwigia, vattenpest, hygrophila är andra akvrievä'xter som man oftast lyckas bra med och som man kan föröka lätt. javaormbunke och anubias är andra väldigt väldigt lättskötta dock växer dom sakta.

      förutom PMDD som redan skrivits så skaffa bra ljus som är tända 12timmar. sylvania aquastar är ett bra lysrör.
      Senast redigerad av Flaxss; 08 January 2011, 22:58.

      Kommentar

      • ilzetas
        • January 2011
        • 278

        #18
        Tack, Flaxss för dina goda råd. Undrar en sak, hur gör du med CO2? Det är väl en av de faktorer som krävs för att växter ska trivas och växa? Är nyfiken på hur andra gör

        Mvh, Carina
        300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

        Kommentar

        • 022helpek
          • November 2010
          • 626

          #19
          hmm jag håller med -i mitt 480 L akvarium växer det så det knakar - speciellt den fantastiskt snabbväxande Gymnococonis spilautodes har jag redan fått klippa ett par gånger.
          Det enda bekymmer att få alla växter att ta till sig näring från rätt ställe - så det gäller att din akvariebutik kan ge dig rätt information om hur du skall sköta växterna eller att du kan ta till sig de goda råd som folk ger en här (tack för dem föresten alla ni som skriver) samt att du får rätt näringsvariant - där finns allt för latingar som jag själv som kör färdiga blandningar och lerkulor till olika versioner av blandningar som du gör själv - Kanske rent av ett jordakvarier skulle vara något för dig där man har vanlig planteringsjord under gruset... En bekant till mig kör alla sina akvarier med jord och är helnöjd.. Själv är jag för slarvig i min växthantering för att våga mig på jordakvarier.

          Oavsett plånboken storlek så finns massor av växter att välja på och massor av versioner att hålla dem vid liv.... så du behöver inte hålla med de här sumpväxterna som inte är så lämpade för undervattenslivet...
          Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
          Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
          Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

          Kommentar

          • ilzetas
            • January 2011
            • 278

            #20
            Tack helpek för att du delar med dig av dina erfarenheter. Blir spännande framöver med nya växtkunskaper. Nu har jag ju inget stort kar ännu, men hoppas kunna köpa ett under våren

            Mvh, Carina
            300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #21
              jordakvarium har jag haft innan såväl växtakvarium med mäsk och flytande kol.

              Jordakvarium som redan skrivits lägger man ett ca 3-6lager med jord i botten, därefter ett tjockare lager med grus. detta används i lowtech akvarium. en pump som inte ger för strömt vatten är bra. viktigt är att plantera med mycket växter i början och tät annars tar alger över direkt.

              annars vill du ha en enkel lösning kan jag rekommendera dig som jag skrev innan att skaffa PMDD http://www.pmdd.se/ och om du inte har skaffa ett bra lysrör (byt ut varje år) sätt på 12timmar. och skaffa flytande kol (co2)



              artikel om jordakvarium av Eva


              vill du veta mer om mäsk/Co2 så kan du söka på forumet det finns mycket om det.

              Kommentar

              Arbetssätt...