Ihoprullade blad på cryptocoryne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Ihoprullade blad på cryptocoryne

    Ska bladen på Cryptocoryne vara aningen ihoprullade och buckliga? Det ser inte riktigt friskt ut på mina iaf. Har jag någon slags brist och i så fall på vad? I övrigt fungerar akvariet relativt bra förutom att polysperman av någon anledning nyligen stannat i växten (eller växer på bredden men inte på höjden), alla rutor får besvärande mycket prickalger som sitter fast som berget och det finns en liten mängd cyano i mitten av akvariet. Har testat att minska på ljuset (men Cryptocorynen såg likadan ut innan vi gjorde det).
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ursprungligen postat av Björken
    Ska bladen på Cryptocoryne vara aningen ihoprullade och buckliga?
    Det låter ganska normalt tycker jag, lite beroende på vilken sorts Cryptocoryne det är...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #3
      Jaha, det var ju bra i så fall. Det är bland annat en wendtii, och så är det en annan grön sort.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Här har du den bruna varianten: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=55&SOK=1
        De nya bladen som kommer brukar vara lite ihoprullade som du beskriver, är det äldre "färdiga" blad så kan det bero på näringsbrist.
        Dina gröna prickalger kan bero på fosfatbrist, prova PMDD om du inte har någon gödning.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Björken
          • November 2005
          • 1174

          #5
          Det är de äldre bladen som rullar ihop sig, har noterat att nya ser betydligt slätare ut.

          Har också konstaterat att det nog är brist på fosfat, och tester visar att så är fallet. Men jag dubbelgöder redan med pmdd så det hela är lite svårt att förstå. Har dock minskat på ljuset lite och köpt en hel del ny fisk (det var ganska sparsamt befolkat tidigare), så jag hoppas att detta kan hjälpa en del. Men de ihoprullade bladen kanske kan vara en indikator på något annat......

          Kommentar

          Arbetssätt...