grönt slem på cryptocoryne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    grönt slem på cryptocoryne

    hej

    såg idag att jag hade fått något grönt slem på min cryptocoryne och att några blad börjat att ruttna.
    jag startade akvariet för ca en och en halv vecka sedan och köpte då cryptocorynen.
    kan det vara cryptocoryne sjukan? jag vet inte vad det är, har bara hört talas om den.

    en fråga till, ska man byta vatten såhär tidigt efter att man startat ett akvarie för jag har inte bytat något vatten alls sen jag startade akvariet för ca en och en halv vecka sedan?
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    blågröna alger, även kallat Cyanobakterier är det första jag tänker på... kan lägga sej på växter, och även krypa ut över hela bottnen.
    Växter kan gå ner sej lite i ett nystartat kar. och framförallt om dom är täckta med cyano, då får dom inget ljus...
    Har aldrig hört om nåt som heter cryptocoryne-sjukan...

    Har du fisk i akvariet?
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jepp, det är säkerligen Cryptocorynesjukan. Gör inget, så kommer de snart igen.
      Däremot det gröna är säkert någon alg eller cyano, men cyano brukar inte komma så fort...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Mina Cryptocoryne fick denna sjukan med men det tar en vecka eller ett par veckor så kommer plantan tillbaka.

        Jag brukar plocka bort slemmiga/upplösta blad under tiden.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Jepp, det är säkerligen Cryptocorynesjukan. Gör inget, så kommer de snart igen.
          Däremot det gröna är säkert någon alg eller cyano, men cyano brukar inte komma så fort...
          Ursprungligen postat av PiaJo
          Mina Cryptocoryne fick denna sjukan med men det tar en vecka eller ett par veckor så kommer plantan tillbaka.

          Jag brukar plocka bort slemmiga/upplösta blad under tiden.
          Aha!

          Där lärde jag mej något nytt...coolt
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            har fisk och snäckor i akvariet sen igår.
            men om det är cyano vad ska man göra då?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Det finns ett flertal knep, men oftast beror cyano på för låg nitrathalt i karet. Detta kan du åtgärda långsiktigt med att börja göda med KNO3 som är en av beståndsdelarna i växtgödningen PMDD.
              Kortsiktigt kan du vid vattenbytena suga upp så mycket cyano som möjligt, och med gödningen kommer du snart att trötta ut skiten.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                #8
                ok
                men tror nog det är cryptocorynesjukan för det är bara på crypyocorynen

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det brukar se ut som de smälter ner, och bladen försvinner på bara någon dag...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...