Javamossa som förtvinar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    Javamossa som förtvinar

    Hej,
    I ett av våra akvarium, i räkakvariet, förtvinar Javamossan - övriga växer den hur mycket som helst.
    Med förtvinar så menar jag att de dels inte växer och dels att den blir alltmer trådig - bladen blir mindre och mindre och stjälken blir smalare. Jag har fäst javamossan på en mindre gren och lite ligger fritt.
    Ljuset i akvariet är inte så starkt, snarare lite skuggigt, men övriga växter såsom anubias, cabomba och en annan cabombaliknandeväxt, samt nålgräs växer fint. pH runt 6.8. Värme runt 25 (tidigare runt 22).

    Utöver räkor (Crystal, Gula) så går det några galaxyrasbora och kardinaltetror.
    Filtreringen med en stor filtermatta med ett mindre filter instoppat.

    Någon som har en ide om vad som kan vara fel?
    Senast redigerad av fisheye; 05 January 2011, 11:10.
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    fixade en tuss javamossa som jag placerade ut i 3 olika kar...

    ett 225 liters asien, ca 26 grader, Ph 7,5. 4x 36W-belysning
    mellanstark cirkulation.
    Den tvinade bort, medans andra växter levde rövare.
    göder med pmdd

    Ett 30 liters "räkkar" rumstemp, typ 20. Ph 7,5, låg belysning
    Låg cirkulation. ingen pmdd.
    Här hållr den sej nätt och jämt, mkt tanig.

    900 liters SA. belysning: 3x150W-metallhalogen.
    27-28 c, Ph 7,5. pmdd
    halvströmt, här växer javan fast på bakgrunden, rötter och sten och väldigt fluffig och grön.

    Jag vet inte vad problemet är,
    men man brukar säga att javamossan gillar lugnt "gammalt" vatten, med svag belysning och relativt låg temp.
    Alltså raka motsatsen till mitt SA kar, där den somsagt växer på bra...
    Det jag vill säga är att den här mossan är rätt lurig... om du har fler kar kan du ju pröva vart den växer bäst.
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • fisheye
      • November 2010
      • 488

      #3
      Tack för svar.
      Intressant!

      I vårt hundraliters med hygglig cirkulation, pH 6.8-7, hyggligt ljus växer den maximum. I 54 liters, medel cirkulation, samma ph växer den bra. Det samma i ett litet 7 liters yngelakvarium (relativt låg belysning). Det är bara i räkakvariet som det är så att det förtvinar.

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #4
        För mig spurtar den ett tag, sedan dör den bort med endast en eller två långa grenar kvar. Jag har nog gett upp den mossan...
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Jag har Javamossa i ett 54-liters, med chokladgurami, och Galaxydanio, med normal cirkulation, och den tar sig inte nå´t vidare där. Likadant brukar jag alltid ha problem med Javaormbunke, som sägs vara en rätt lätt växt...
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...