Alger!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sir Willow
    • February 2008
    • 39

    Alger!

    Har någon bra tips på vilka växter som är särskilt bra mot alger? Jag undrar också om någon kan tipsa om bra gödningsmedel.

    Jag har ett 180 liters akvarium!

    Tack, tack!
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    alla snabbväxande blommor är bra mot alger, ex hornsärv, gälört, vallesneria, etc etc.

    sök på artbeskrivningen efter snabbväxande blommor.


    PMDD är ett bra allround gödningsmedel.




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • icehacker
      • December 2010
      • 1046

      #3
      Min akvariebutik hade inte detta PMDD (som alla pratar om), fick Tetra Plantamin istället, hur är det i förhållande tro?
      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av icehacker
        Min akvariebutik hade inte detta PMDD (som alla pratar om), fick Tetra Plantamin istället, hur är det i förhållande tro?


        inte en susning,,,men de flesta beställer från nätet....





        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Sir Willow
          • February 2008
          • 39

          #5
          Tack för tipsen.
          Japp, detta PMDD har jag också hört så mycket om.
          Någon som vet var det går att köpa i Stockholm?

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Sir Willow
            Tack för tipsen.
            Japp, detta PMDD har jag också hört så mycket om.
            Någon som vet var det går att köpa i Stockholm?


            varför det ?



            70 pesos för en sats, hemlevererad till brevlådan.....


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • icehacker
              • December 2010
              • 1046

              #7
              Ursprungligen postat av Kensa
              varför det ?



              70 pesos för en sats, hemlevererad till brevlådan.....


              .
              Den länkar ju bara vidare till andra sidor som inte var så lätta att navigera på, finns det ingen med enkel kreditkortsbetalning?
              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

              Kommentar

              • MVN
                • September 2009
                • 181

                #8
                PMDD beställs från internet (länk). PMDD är inte tillverkat av något märke som tetra eller JBL. PMDD är torrvara som blandas i vatten (förutom mikrogödningen som heter micro+ vilket är flytande) eller doseras torrt till större akvarium, därför blir det svårt att hitta i butik även om någon enstaka kanske säljer PMDD. Det kommer i 3st märkta återförslutningsbara påsar och en flaska med koncentrerad mikrogödningen.

                Tetra plantamin har inte alla ämnen som PMDD utan bara mikrogödning (spårämnen som exempelvis järn..). PMDD har även makrogödning (kalcium, nitrat, kväve och annat) och är en komplett gödning (CO2 eller annan kolkälla räknas inte med), vilket många märken saknar.

                Kommentar

                • icehacker
                  • December 2010
                  • 1046

                  #9
                  Ursprungligen postat av MVN
                  PMDD beställs från internet (länk). PMDD är inte tillverkat av något märke som tetra eller JBL. PMDD är torrvara som blandas i vatten (förutom mikrogödningen som heter micro+ vilket är flytande) eller doseras torrt till större akvarium, därför blir det svårt att hitta i butik även om någon enstaka kanske säljer PMDD. Det kommer i 3st märkta återförslutningsbara påsar och en flaska med koncentrerad mikrogödningen.

                  Tetra plantamin har inte alla ämnen som PMDD utan bara mikrogödning (spårämnen som exempelvis järn..). PMDD har även makrogödning (kalcium, nitrat, kväve och annat) och är en komplett gödning (CO2 eller annan kolkälla räknas inte med), vilket många märken saknar.
                  Ok, men där finns ju massa olika varianter att välja på med.

                  Vad borde jag beställa till ett 240l med ett tiotal växter som jag vill ha lite snurr på tycker du?
                  Senast redigerad av icehacker; 04 January 2011, 15:20.
                  60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                  Kommentar

                  • MVN
                    • September 2009
                    • 181

                    #10
                    Beror på hur ofta och hur mycket vattenbyten du gör. "Enkel pack Med Micro+" eller "trippelpack med micro+" är det du behöver. Enkelpack räcker till 5000L och trippelpack till 15000L. Gör du 50% vattenbyte varje vecka ska du dosera fullt (för alla liter vatten i akvariet), (10ml/100L). Mängden beror på en rad olika faktorer, snabbväxande växter/långsamma. Hur stor fiskbelastning och hur kraftig belysning m.m...
                    Lättast är att börja med en halv dos vid varje vattenbyte om du gör vattenbyte per vecka och se på växterna om det räcker, sedan öka efter behov. Annars doserar du bara när växterna slutar växa eller visar brister som gula blad och eller liknande.
                    En notis: vissa räkor är känsliga av NO3 som pmdd ger och då bör du dosera mindre eller inte använda pmdd.

                    Kommentar

                    • icehacker
                      • December 2010
                      • 1046

                      #11
                      Då tar vi och beställer en trippel så får vi se, tack för hjälpen =)
                      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                      Kommentar

                      • icehacker
                        • December 2010
                        • 1046

                        #12
                        Vid närmare kontroll så är det visst:


                        Som jag hade.
                        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                        Kommentar

                        Arbetssätt...