Algerna börjar krypa fram, kunskap efterlyses

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #31
    Jag vill därmed krossa myten att PMDD löser allt vad algproblem heter med och utan växter. En sådan myt gagnar ingen, tvärs om tycker jag.
    Det är naturligtvis bra, men tyvärr gör du det genom att göra på samma sätt som alla myter uppkommer: Genom dåligt statistiskt underlag och dåligt med vetenskap. Detta tror jag inte heller är bra, även om du menar väl med det.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #32
      Ursprungligen postat av defdac
      Det är naturligtvis bra, men tyvärr gör du det genom att göra på samma sätt som alla myter uppkommer: Genom dåligt statistiskt underlag och dåligt med vetenskap. Detta tror jag inte heller är bra, även om du menar väl med det.
      Då har vi delade meningar om det och det är också bra. Kan du fixa fram vetenskapen?
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #33
        Jag har aldrig gett mig på att bevisa något vetenskapligt eftersom det kräver så mycket resurser/tid. Däremot delar jag gärna med mig av teori och förklaringar som jag vet att många andra haft lycka med. Men visst. Enskiljda försök är ändå intressanta som kuriosa eller antydan till vad som kan vara i görningen.

        Däremot gillar jag ofta bättre om försöket är uppsatt så att man bara ändrat en enda variabel än när man smäller ihop en häxbrygd och sedan drar slutsatser av det.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #34
          Jag tror båda metoderna har sin plats och kan samverka.

          Ett bra exempel på hur saker och ting kan samverka. Jag studerar en växt speciellt, Vattenhyacint, Eichhoria crassipes. Troligtvis ganska ovidkommande för akvariebruk. Detta gör jag tillsammans med ett universitet här och enligt alla konstens regler. Bland annat helt sterila Mikroföröknings kulturer.
          I och för sig har en del mycket intressant material framkommit av detta. Men det mest intressanta var när vi började jämföra detta med olika vilda populationer och jämföra dessa med varandra, big-bang alltså. Jag skall inte gå in på alla detaljer då det i så fall blir en vetenskaplig avhandling.
          Vi gör faktiskt det samma med mikroalger och jobbar med över 40 olika arter, gröna, kisel och cyano bakterier. Men det är helt inriktat på lipider eftersom det är just det som betalar projektet.
          Min big-bang (gillar det beskrivningen!) studie har inte så mycket med PMDD och akvarier att göra egentligen även om jag använder båda. Det jag mest vill få fram är hur alger och bakterier påverkar ekosystemet i exempelvis en sjö. Ofta är det då bättre att visa hur det fungerar i stället för att visa en vetenskaplig avhandling. Seeing is believing!

          Lite kuriosa I sammanhanget är att du faktiskt haft del I det projektet.
          Jag började använda PMDD i lite olika former och kunde bevisa att om vi tillsatte det, men skippade PO4 så fick vi en helt fantastisk fosfor absorption. Vi renade alltså vatten genom at tillsätta gödning.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #35
            Jag skall inte gå in på alla detaljer då det i så fall blir en vetenskaplig avhandling.
            Tom Barr är bra på att gå in på detaljer som är svåra och nästan omöjliga att förstå. Sånt gillar jag och alla dom hundratals betalande användare på hans sajt 8)

            Ofta är det då bättre att visa hur det fungerar i stället för att visa en vetenskaplig avhandling.
            Ja, om det är relativt enkla koncept som är enkla att återupprepa med relativt få undandag, typ stoppa ner andmat i ett akvarium. Tända en veke på ett ljus osv.

            Att förändra en massa saker samtidigt i ett ekosystem tror jag aldrig kommer leda till exakt samma resultat varje gång.. Det är ju knappt att det är upprepningsbart om man bara modifierar en enda variabel - eftersom man inte har ett uppsättningsbart steady state; ingen resetknapp.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #36
              Ursprungligen postat av defdac
              Tom Barr är bra på att gå in på detaljer som är svåra och nästan omöjliga att förstå. Sånt gillar jag och alla dom hundratals betalande användare på hans sajt 8)


              Ja, om det är relativt enkla koncept som är enkla att återupprepa med relativt få undandag, typ stoppa ner andmat i ett akvarium. Tända en veke på ett ljus osv.

              Att förändra en massa saker samtidigt i ett ekosystem tror jag aldrig kommer leda till exakt samma resultat varje gång.. Det är ju knappt att det är upprepningsbart om man bara modifierar en enda variabel - eftersom man inte har ett uppsättningsbart steady state; ingen resetknapp.
              återkommer efter påsk. Nu skall jag till mit lilla ekosystem vid Atitlansjön.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              Arbetssätt...