Algerna börjar krypa fram, kunskap efterlyses

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr J.E
    • June 2009
    • 276

    Algerna börjar krypa fram, kunskap efterlyses

    Nu har mitt kar varit igång drygt 1 månad och algerna har sakta börjat "attackera".. Så nu undrar jag vad jag inte gör helt rätt?
    Fakta
    450 liter
    CO2 trycksatt, ljusterar efter PH som ligger på 6.9 och KH på 5
    Göder med PMDD ca 1,5 dosen vid VB
    Ljus 280w/KVM T5rör

    Är det kanske brist på gödning och hur mycket vågar man egentligen hälla i?

    Rätt mig om jag har fel men allt är en balans mellan ljus CO2 och gödning..
    - För lite gödning med Co2 gör att algerna frodas
    - För mycket gödning jämfört med Co2, frodas alger
    - Hur stor bidragande faktor är ljuset i balansen mellan växter alger Co2
    och gödning?

    Alla insikter och åsikter är välkomna, för jag är blott en nybörjare
    Bifogade filer
    Juwel Lido 120, "räkvasen"
    Juwel Vision 450, projektet!
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Har du någon näring i botten eller ren sand? Varför halv dos PMDD?
    Jag startade upp ett kar relativt nyss med trycksatt CO2 och pH-kontroller och med endast PMDD, ingen bottennäring. Har haft/har lite blandade algproblem i detta karet. När jag tidigare använt bottenäring typ JBL eller Tropica Aquacare vid nystart så har jag inte haft algproblem i samma utsträckning. Verkar som att man kan undvika en hel del algproblem med en bra start för växterna genom användning bottenäring?
    Sen märker man att det tar betydligt längre tid för vissa växter att etablera sig och "komma igång" utan bottennäring vilket ju säkert hänger ihop med algproblemen.
    Skall man köra hightech med bra belysning, CO2 mm. är det nog bäst att gå hela vägen med en riktigt uppbygd botten etc.

    Kommentar

    • Mr J.E
      • June 2009
      • 276

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Har du någon näring i botten eller ren sand? Varför halv dos PMDD?
      Jag startade upp ett kar relativt nyss med trycksatt CO2 och pH-kontroller och med endast PMDD, ingen bottennäring. Har haft/har lite blandade algproblem i detta karet. När jag tidigare använt bottenäring typ JBL eller Tropica Aquacare vid nystart så har jag inte haft algproblem i samma utsträckning. Verkar som att man kan undvika en hel del algproblem med en bra start för växterna genom användning bottenäring?
      Sen märker man att det tar betydligt längre tid för vissa växter att etablera sig och "komma igång" utan bottennäring vilket ju säkert hänger ihop med algproblemen.
      Skall man köra hightech med bra belysning, CO2 mm. är det nog bäst att gå hela vägen med en riktigt uppbygd botten etc.
      Bottennäring använder jag inte, i alla fall inte ordets rätt betydelse. Kör kattsand i botten, men ingen lera eller jord..
      Juwel Lido 120, "räkvasen"
      Juwel Vision 450, projektet!
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

      Kommentar

      • MVN
        • September 2009
        • 181

        #4
        En dos pmdd motsvarar ungefär vad ett litet bestånd fiskar kan ge. Dubbeldos är oftast inget problem såvida akvariet inte är nystartat och växterna inte tagit sig. Du har brister ja, öka pmdd dosen.

        Edit: Här är 2st länkar om brister som du kan se på: Diagram och haacks guide
        Ibland är det en bra ide att dela upp pmdd dosen så du doserar 2ggr i veckan, då får du jämnare näringsnivåer.
        Senast redigerad av MVN; 02 January 2011, 18:30.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Ok, men du kan nog använda fulldos av PMDD vid vb i allafall. Tror inte det förvärrar alg-situationen, utan kanske ger växterna lite mer "fart" för att snarare motverka ev. algproblem.
          Sen är "snabbväxare" bra vid nystart. Växter som Starogyne, Blyxa, Cryptocoryne mfl. verkar ha det lite svårt i början ifall inte det finns bottennäring är min erfarenhet. Trots PMDD och CO2.
          Men som alltid så gäller ju att "shit happens". Ibland får man problem med alger trots att allt verkar rätt, och det är något man får kämpa med till och från.

          Kommentar

          • Mr J.E
            • June 2009
            • 276

            #6
            Ursprungligen postat av MVN
            En dos pmdd motsvarar ungefär vad ett litet bestånd fiskar kan ge. Dubbeldos är oftast inget problem såvida akvariet inte är nystartat och växterna inte tagit sig. Du har brister ja, öka pmdd dosen.

            Edit: Här är 2st länkar om brister som du kan se på: Diagram och haacks guide
            Ibland är det en bra ide att dela upp pmdd dosen så du doserar 2ggr i veckan, då får du jämnare näringsnivåer.
            Idag vart det ett VB efter EI-metoden och en fulldos med PMDD. Bra tips, väntar till på Tisdag med den andra dosen.. Vill inte att det ska bli en kopparchock för mina Amano räkor...
            Juwel Lido 120, "räkvasen"
            Juwel Vision 450, projektet!
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              - För lite gödning med Co2 gör att algerna frodas
              Ja, eftersom alger generellt klarar mycket lägre näringsnivåer än växter. Börjar växterna bli algbeklädda när man kör CO2 och mycket ljus så är det garanterat för lite gödning.

              - För mycket gödning jämfört med Co2, frodas alger
              Nej, det är en myt som kommer från att man förr förknippade nitrat och fosfat med algodling. Man kunde förr se att man hade förhöjda nitrat och fosfatnivåer när man fick alger, men det var ingen som hade tanken på att testa att det fanns ett orsakssamband.

              När växtakvarister senare märkte att dom med mycket fosfat och nitrat i sitt kranvatten grodde algfria växter mycket snabbare än andra så började man experimentera med att dosera nitrat och fosfat och upptäckte att det inte fanns något orsakssamband mellan nitrat/fosfat och algodling.

              Det visade sig senare att algodlingar går hand i hand med variationer i ammoniumnivåer och detta medför, sekundärt, att nitratnivåerna ökar. Främsta anledningen till varierande ammoniumnivåer i akvarier är för hög fisklast som gör att det biologiska filtret inte hinner med att oxidera allt ammonium till nitrat. Vid hög fisklast får man därför ökande nitrat- och fosfathalter, men det är egentligen ammoniumsvängningarna som triggar algerna. Inte nitratet och fosfatet.

              - Hur stor bidragande faktor är ljuset i balansen mellan växter alger Co2
              och gödning?
              Mycket stor. Se CO2 som oljan i maskineriet, gödningen som bensinen och ljuset som gaspedalen. Full speta utan olja och bensin och katastrofen är ett faktum.

              Släpper du däremot gaspedalen en hel del och enbart ser till att ha väloljat och bra med bensin så går det lysande.
              Senast redigerad av defdac; 03 January 2011, 13:51.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                (Dina bilder visar hårda prickalger som är ett tecken på fosfatbrist, dvs att du är för snål med PMDD:n. )
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Mr J.E
                  • June 2009
                  • 276

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Ja, eftersom alger generellt klarar mycket lägre näringsnivåer än växter. Börjar växterna bli algbeklädda när man kör CO2 och mycket ljus så är det garanterat för lite gödning.


                  Nej, det är en myt som kommer från att man förr förknippade nitrat och fosfat med algodling. Man kunde förr se att man hade förhöjda nitrat och fosfatnivåer när man fick alger, men det var ingen som hade tanken på att testa att det fanns ett orsakssamband.

                  När växtakvarister senare märkte att dom med mycket fosfat och nitrat i sitt kranvatten grodde algfria växter mycket snabbare än andra så började man experimentera med att dosera nitrat och fosfat och upptäckte att det inte fanns något orsakssamband mellan nitrat/fosfat och algodling.

                  Det visade sig senare att algodlingar går hand i hand med variationer i ammoniumnivåer och detta medför, sekundärt, att nitratnivåerna ökar. Främsta anledningen till varierande ammoniumnivåer i akvarier är för hög fisklast som gör att det biologiska filtret inte hinner med att oxidera allt ammonium till nitrat. Vid hög fisklast får man därför ökande nitrat- och fosfathalter, men det är egentligen ammoniumsvängningarna som triggar algerna. Inte nitratet och fosfatet.


                  Mycket stor. Se CO2 som oljan i maskineriet, gödningen som bensinen och ljuset som gaspedalen. Full speta utan olja och bensin och katastrofen är ett faktum.

                  Släpper du däremot gaspedalen en hel del och enbart ser till att ha väloljat och bra med bensin så går det lysande.
                  Tackar för ett mycket bra och utförligt svar, din förklaringsmodell kan man knappast klaga på!
                  Så då konstaterades att man snålar på PMDD, men om vänder på frågan. Kan det bli för mycket gödning och vad kan följderna bli av detta, förstår att vissa djur kanske mår mindre bra av det så som räkor men utöver det?

                  Ex: att man börjar använda sig utav 3x - 4x PMDD dosen (flytande form)?

                  En annan fråga, java och Taiwanmossan i detta kar mår riktig dåligt. Förtvinar bort i ordets rätta mening, spontan tanke? (Tempen ligger mellan 26-28)
                  Juwel Lido 120, "räkvasen"
                  Juwel Vision 450, projektet!
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Kan det bli för mycket gödning och vad kan följderna bli av detta, förstår att vissa djur kanske mår mindre bra av det så som räkor men utöver det?
                    Jag är inte speciellt intresserad av djuren, men nej det kan inte bli för mycket med normaldosering (1x) av PMDD och regelbundna vattenbyten.

                    Ex: att man börjar använda sig utav 3x - 4x PMDD dosen (flytande form)?
                    Det låter jag vara osagt, men jag har själv har doserat *betydligt* hårdare än så utan att se någon reaktion på fisk..

                    En annan fråga, java och Taiwanmossan i detta kar mår riktig dåligt. Förtvinar bort i ordets rätta mening, spontan tanke? (Tempen ligger mellan 26-28)
                    Mossor är lite svåra att diagnostisera, men eftersom du har tydlig fosfatbrist gissar jag på att dom också är näringsbegränsade. Dom kan vara lite känsliga för höga temperaturer men 28 borde kanske gå bra.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Mycket stor. Se CO2 som oljan i maskineriet, gödningen som bensinen och ljuset som gaspedalen. Full speta utan olja och bensin och katastrofen är ett faktum.

                      Släpper du däremot gaspedalen en hel del och enbart ser till att ha väloljat och bra med bensin så går det lysande.
                      Klockrent! Troligtvis den bästa förklaring jag någonsin sätt!
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Mr J.E
                        • June 2009
                        • 276

                        #12
                        Nu har det gått ett tag och jag har börjat dosera 1 normaldos PMDD varannan dag .. Växterna har börjat bubbla, men alg situationen har förbättrats marginellt.. Det växer jättebra men när bladen har blivit lite äldre angrips dom av alger, gröna prickalger och svarta/bruna alger.
                        Anubis kan ser riktigt svart prickig ut efter ett tag!

                        Är det fortfarande gödningsbrist?

                        Sedan verkar jag ha blivit drabbad infusorier, bilden gör inte infusorier rättvisa..
                        Man kan se svarta algerna på bilden med cryptocorynes..
                        Lileaopsis växer hyfsat bra men ser fortfarande förfärlig ut...
                        Bifogade filer
                        Juwel Lido 120, "räkvasen"
                        Juwel Vision 450, projektet!
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Äldre blad repar sig sällan om man haft näringsbrist under en längre tid och Anubias är erkänt skitsvår att få helt algfri. Lyckas du kan du väl berätta hur du gjorde =) Prickalger tyder på iofs på fosfatbrist men en fulldos varannan dag låter ganska kraftigt hmm..
                          Jag tycker bilderna visar att det ser ganska bra ut, men jag känner igen panikkänslan när man detaljstuderar algangripna blad. Lilaeopsisen ser fantastisk ut med tanke på att den är minst lika svår som Anubias att hålla algfri.

                          Tror du är på rätt väg.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mr J.E
                            Nu har det gått ett tag och jag har börjat dosera 1 normaldos PMDD varannan dag .. Växterna har börjat bubbla, men alg situationen har förbättrats marginellt.. Det växer jättebra men när bladen har blivit lite äldre angrips dom av alger, gröna prickalger och svarta/bruna alger.
                            Anubis kan ser riktigt svart prickig ut efter ett tag!

                            Är det fortfarande gödningsbrist?

                            Sedan verkar jag ha blivit drabbad infusorier, bilden gör inte infusorier rättvisa..
                            Man kan se svarta algerna på bilden med cryptocorynes..
                            Lileaopsis växer hyfsat bra men ser fortfarande förfärlig ut...
                            Hur ofta och hur mycket vatten byter du?
                            Hur stor fiskbelastning har du?

                            Jag har en viss teori om detta men inga bevis eller faktiska prov att falla tillbaks på men här kommer det.


                            I ett inkört akvarium så konkurrerar bakterier, alger och växter om Ammonium.


                            Om du har överlast av fosfor och spårämnen från PMDD så använder algerna det tillsammans med ammonium. Detta lilla överskott orkar inte växterna ta till sig men tas normalt upp av bakterierna.


                            En annan teori (inte min) är att växterna är så stuffade av Nitrat att de inte orkar ta upp Ammonium.


                            Infusorier är normalt ett tecken på att det finns organiska ämnen som inte bakterierna hunnit bryta ned.
                            Med andra ord ta det lugnt om inte algerna ökar utan minskar kommer tiden att fixa balansen.


                            Ett litet tillägg till defdac’s utomordentliga förklaring. Mängden av de olika näringsämnena Kol (C), Kväve (N) och Fosfor (P) definieras ofta i en molvikts ratio C:N:P och det finns 2 etablerade system av detta Redfield och Atkinson. Redfield som är baserat på phytoplankton har en ratio of 106:16:1 och sedan har vi Atkinson som är baserat på högre växter och varierar lite grand från olika typer. Atkinsons ratio är 550:30:1. Som vi ser är det en stor skillnad mellan dessa.
                            Om jag inte mins fel så är PMDD doseringen baserad på endast N:P enligt Redfield.
                            Om nu dessa herrar har rätt borde man kunna öka mängden Kväve i förhållande till fosfor och växterna kommer att trivas bättre en alger. Man kan sedan argumentera att ju mer CO2 i förhållande till N:P (utan att det blir bristvara) ju mindre alger och gladare växter.


                            Detta är något jag vill bevisa men är mycket långt ifrån något hållbart resultat!
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Jag och bossep har lite olika infallsvinkel när det gäller relativa nivåer typ Redfield och Atkinson. Jag menar på att växter inte bryr sig nämnvärt om relativa nivåer och är glada så länge allt finns tillgängligt, men jag ser det som möjligt att alger är mer kinkiga.

                              Poängen är att om växterna är glada, som inte bryr sig nämnvärt om relativa förhållanden mellan ämnen, så kommer algerna gå i ide och vänta på första bästa ammoniumspik. Tror inte man behöver krångla till det mer än så, om man inte ska odla alger och bryr sig om vilka alger man vill få fram.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...