Algerna börjar krypa fram, kunskap efterlyses

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr J.E
    • June 2009
    • 276

    Algerna börjar krypa fram, kunskap efterlyses

    Nu har mitt kar varit igång drygt 1 månad och algerna har sakta börjat "attackera".. Så nu undrar jag vad jag inte gör helt rätt?
    Fakta
    450 liter
    CO2 trycksatt, ljusterar efter PH som ligger på 6.9 och KH på 5
    Göder med PMDD ca 1,5 dosen vid VB
    Ljus 280w/KVM T5rör

    Är det kanske brist på gödning och hur mycket vågar man egentligen hälla i?

    Rätt mig om jag har fel men allt är en balans mellan ljus CO2 och gödning..
    - För lite gödning med Co2 gör att algerna frodas
    - För mycket gödning jämfört med Co2, frodas alger
    - Hur stor bidragande faktor är ljuset i balansen mellan växter alger Co2
    och gödning?

    Alla insikter och åsikter är välkomna, för jag är blott en nybörjare
    Bifogade filer
    Juwel Lido 120, "räkvasen"
    Juwel Vision 450, projektet!
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Har du någon näring i botten eller ren sand? Varför halv dos PMDD?
    Jag startade upp ett kar relativt nyss med trycksatt CO2 och pH-kontroller och med endast PMDD, ingen bottennäring. Har haft/har lite blandade algproblem i detta karet. När jag tidigare använt bottenäring typ JBL eller Tropica Aquacare vid nystart så har jag inte haft algproblem i samma utsträckning. Verkar som att man kan undvika en hel del algproblem med en bra start för växterna genom användning bottenäring?
    Sen märker man att det tar betydligt längre tid för vissa växter att etablera sig och "komma igång" utan bottennäring vilket ju säkert hänger ihop med algproblemen.
    Skall man köra hightech med bra belysning, CO2 mm. är det nog bäst att gå hela vägen med en riktigt uppbygd botten etc.

    Kommentar

    • Mr J.E
      • June 2009
      • 276

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper