Växter som vissnar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bus-Bosse
    • September 2010
    • 9

    Växter som vissnar

    Hej jag undrar vad det är som är fel, Svärdplantor och liknande växter vissnar medan Javaormbunken och Anubias stormtrivs. Vet egentligen inte så mycket om växter så jag vill gärna ha tips på växter som trivs bra i mitt akvarium.
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Svärdplantor kräver rätt mycket ljus och näring medans anubisen kräver lite ljus. Innan jag kan rekommendera några växter så är det bra om skriver vad du har för ljus och om du ger näring.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Bus-Bosse
      • September 2010
      • 9

      #3
      Tack för snabbt svar, Pia! Lysröret jag använder har ett svagt rosa sken. Den har förmodligen för svagt ljus så jag får köpa nya ljusrör. Jag använder inte växtnäring.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Hur gammalt är lysröret, de är kanske dags att byta?

        rekommenderar dig att köpa pmdd, som växtnäring. Billig och bra. Beställ här: http://www.haack.se/pmdd/

        Om du tittar under avdelningar och sen under akvarieväxter så kan man söka på ljuskrav, tror du skall söka på lågt ljuskrav.

        Annars kör på med anubis och javaormbunkar, de är fina.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Bus-Bosse
          • September 2010
          • 9

          #5
          Köpte lysröret i sommras. Ja, dom växterna jag har är bra, men jag skulle vilja hitta någon växt som växer högt.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Testa med Vallesneria, de är fina och klarar låga ljuskrav.

            Hur stort/högt akvarium har du? Det kan hänga ihop med att om man har högt akvarium och ett lysrör så blir det inte så mycket ljus.
            Men viktigt är också att man ger växterna näring.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Bus-Bosse
              • September 2010
              • 9

              #7
              Mitt akvarium är inte så stort. Ca 120 L och 30cm i höjd. Jag får testa med Vallesneria.
              Men om jag skulle få för mig att byta till starkare lysrör, skulle Anubiasen börja må dåligt då? Jag vill gärna ha mycket och olika sorters växter i mitt akvarium så jag vet inte riktigt vad som är bäst.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Anubisen mår inte dåligt av mer ljus, har du ett eller två lysrör?

                Jag tog lite bilder på mitt 54 liters idag, jag gillar mycket växter med
                Bifogade filer
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Bus-Bosse
                  • September 2010
                  • 9

                  #9
                  Har bara plats med ett rör i lysrampen.
                  Vad har du för fiskar i akvariet? I mitt har jag Scalarer, Tetror och Metallpansarmalar.

                  Kommentar

                  • hawkse
                    • December 2009
                    • 781

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bus-Bosse
                    Hej jag undrar vad det är som är fel, Svärdplantor och liknande växter vissnar medan Javaormbunken och Anubias stormtrivs. Vet egentligen inte så mycket om växter så jag vill gärna ha tips på växter som trivs bra i mitt akvarium.
                    Ljus i all ära men det är nog näringsbrist som tar kål på dina växter. Just Anubis & Javaormbunkar verkar kunna överleva i stort sett i näringsfritt vatten. Svärdsplantor beror ju lite på art men den vanligaste - Echinodorus bleheri - har jag i lokalens Walstadskar sedan flera år under täta lager flyt- & stängelväxter. Dvs, obefintligt ljus. Den stormtrivs inte men den dör iallafall inte.

                    Börja med lite växtgödning och stoppa gärna några lerkulor runt rötterna på dina Svärdsplantor så får du säkert effekt.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #11
                      Jag har Pygmégurami och ett stímm Danios.
                      Har även lite körsbärsräkor.


                      Köp Vallesneria och köp pmdd så blir det nog bra med dina växter, lycka till
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Bus-Bosse
                        • September 2010
                        • 9

                        #12
                        Tack så mycket för all hjälp!Roligt att man får svar så snabbt på det här forumet!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...