Plast växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    Plast växter?

    Hej jag har nu sett flera stycken som använder sig av vanliga plast växter i akvarium som man egentligen skall ha i en kruka i fönstret hemma så tänkte kolla med er om jag kan använda mig av detta då det blir bra mycket mer för pengarna än om man ska köpa plastväxter till akvarium.

    det jag funderat på är dessa







    med flera
    http://myraakita.blogspot.se/
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Risken är att du inte vet vad de konstgjorda växterna innehåller eller är gjorda av, så personligen skulle jag nog skippat idén...däremot finns det plastväxter/sidenväxter som är gjorda för akvariebruk som kanske är lite dyrare men ofarliga.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      1/ Riktiga akvarieväxter i akvariet har en biologisk funktion i och med att de förbrukar fiskarnas överskottsprodukter och därmed indirekt fungerar som ett filter. Så har nman inga akvarieväxter i akvariet måste man ha ett bättre filter och byta mer vatten
      2/ PLastväxter i akvarium har inte någon positiv funktion i akvariet enligt ovan, men inte heller någon negativ. Detta förutsatt att de inte är behandlade på något sätt utan är avsedda för akvarier. Så kontentan - om man vill ha plastväxter så välj bara sådana som är avsedda för akvarier.

      PS: ansjo hann visst före......
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • MyrasHusse
        • May 2010
        • 1353

        #4
        okej men då undrar jag om ni vet någon bra sida som har växter på internet så man kan beställa för dom lokala butikerna är svindyra
        http://myraakita.blogspot.se/

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          www.pwss.se, www.guldfisken.se . Men plastväxter är dyra oavsett du handlar via nätet eller den lokala affären....
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • MyrasHusse
            • May 2010
            • 1353

            #6
            jo men i denna stad tar dom över kurs på priserna iallafall senast jag tittade (i går)
            http://myraakita.blogspot.se/

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              varför inte riktiga v'xter? plastväxter (både landbaserade o vattenbaserade) borde förpassas till helvettet. alternativt till de som är allergiska då. finns inget fulare eller meningslösare enligt mig.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                varför inte riktiga v'xter? plastväxter (både landbaserade o vattenbaserade) borde förpassas till helvettet. alternativt till de som är allergiska då. finns inget fulare eller meningslösare enligt mig.
                Har du tex provat växter ihop med slöjstjärt?
                Jag kan till viss del hålla med, men ibland funkar det tyvärr inte med riktiga växter av någon anledning....
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  om slöj inte kan bli vän med vanliga växter kan inte jag bli vän med slöj tyvärr...

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    om slöj inte kan bli vän med vanliga växter kan inte jag bli vän med slöj tyvärr...
                    Det finns många andra fiskar som man inte heller kan ha ihop med akvarieväxter och det finns ju olika grenar av akvariehobbyn och man skall inte dissa andras intresse.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      menar inte att dissa. mest att jag bara inte klarar av plastväxter. sa bara vad jag tyckte

                      o okej. att förpassa till he***tet var kanske att ta i.
                      my bad

                      Kommentar

                      • MyrasHusse
                        • May 2010
                        • 1353

                        #12
                        mina oscars äter upp alla växter jag testat
                        http://myraakita.blogspot.se/

                        Kommentar

                        • Zewy
                          • January 2011
                          • 100

                          #13
                          jag känner en som hade en krabba och riktiga växter. Krabban tyckte fömodligen att växterna var fula och knipsade av alla blad. Efter det var det plastväxter .

                          Kommentar

                          Arbetssätt...