Identifierings hjälp av växt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr J.E
    • June 2009
    • 276

    Identifierings hjälp av växt!

    Hej...

    Köpte lite växter idag till mitt 450... Hittade en shysst planta, men DM i Jkpg visste inte riktigt vad det var för art? De gissade på en Cryptocoryne. Kollade runt på artbeskrivningen, den som var mest lik är Cryptocoryne parva?

    Är det rätt släkte överhuvudtaget?
    Bifogade filer
    Juwel Lido 120, "räkvasen"
    Juwel Vision 450, projektet!
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Cryptocoryne verkar det definitivt vara, men exakt art är svårt. Om det är C. parva du har på bilderna så är det verkliga monster, om krukan är normalstor. Har iof sett verkligt stora C. parva, så jag utesluter den inte. Bladformen plus att den är en vanligt förekommande art i handeln talar för parvan iaf.

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Mr J.E
      • June 2009
      • 276

      #3
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Cryptocoryne verkar det definitivt vara, men exakt art är svårt. Om det är C. parva du har på bilderna så är det verkliga monster, om krukan är normalstor. Har iof sett verkligt stora C. parva, så jag utesluter den inte. Bladformen plus att den är en vanligt förekommande art i handeln talar för parvan iaf.

      Hilsen,

      /P
      Tack för insikten :-) Man får nog antaga att det är Parva.
      När vi ändå är inne på att hjälpa mig och identifiera växter så har jag en till som köptes för 2 månader sen. Växer på men det går inte snabbt...

      Vad tror ni?
      Bifogade filer
      Juwel Lido 120, "räkvasen"
      Juwel Vision 450, projektet!
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Tror (läs övertygad) att den andra också är en Cryptocoryne, men det med art är svårt i det släktet. Samma art kan tom se rätt olika ut under vatten beroende på ljus/näring, och det finns även inom en del arter olika former (diploida/triploida). Utöver det finns ett gäng arter som liknar varandra till förvillelse i bladform/färg. För exakt artbestämning får man många gånger ta skott och köra dem på sump ett tag så att de blommar. Nu hör jag till dem som inte bryr mig särdeles där, är växten grann så är den grann. Kul att veta vad man har, eller iaf härad, men inte helt nödvändigt. Tycker din andra växt ser mycket sympatisk ut, gillar den skarpt. Verkar ha rödaktig undersida och mörkgrön ovansida. Sant?

        De flesta Crypts växer iaf rätt långsamt eller mycket långsamt, ffa ett bra tag efter nyplantering. Väl etablerade kan de sätta högre fart, och rätt som det är har du ett skott 30 cm från ursprungsgruppen. Klart trevliga akvarieväxter, bara att lämna dem ifred i hyfsat djupt bottenlager. Kräver inte särdeles med ljus. Tyvärr lite underskattade idag, kan jag tycka.

        Hilsen,

        /P
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Är det en sparvar är det en som är odlad emerst och därför mycket större än vad den kommer vara i akvariet. Skulle också kunna vara lucens.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #6
            Felskrivning, ska stå parva förstås: )
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #7
              Ursprungligen postat av Moving Waves
              Är det en parva är det en som är odlad emerst och därför mycket större än vad den kommer vara i akvariet. Skulle också kunna vara lucens.
              Sant, i princip alla Crypts som säljs krukade i butik är emerst odlade, men parva brukar inte ens emerst odlad vara så stor. En av få arter Crypts som ser någorlunda liknande ut i submers form. Den som förekommer i handeln som C. lucens (tror inte det är den arten, men iaf), har liknande bladform men brukar vara mer högrest samt med rödaktiga stjälkar. Sätter därmed en liten peng på parva iaf, men ena monster i storlek...

              Hilsen,

              /P
              Senast redigerad av PatrikMalmo; 29 December 2010, 09:08.
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • Mr J.E
                • June 2009
                • 276

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Nu hör jag till dem som inte bryr mig särdeles där, är växten grann så är den grann. Kul att veta vad man har, eller iaf härad, men inte helt nödvändigt. Tycker din andra växt ser mycket sympatisk ut, gillar den skarpt. Verkar ha rödaktig undersida och mörkgrön ovansida. Sant?

                /P
                Observant! Stämmer bra, rödaktig under och mörkgrön ovan... Håller helt med dig angående namn eller inte namn, tycker dock alltid det är kul att kunna svara vad det är för slags växt när någon frågar...

                Nu när jag ändå har 2 experter på tråden kanske man kan fråga på lite mer....
                Karet har varit igång i ca 1,5 månad så det är ju inte riktigt i balans ännu, har fått lite brunalger.
                Speciellt på Staurogyne Repens dock inget katastrofalt ....
                Är det bara att vänta ut brunalger eller ska man mörklägga utan Co2 i 2-3dagar (läste det någonstans)

                Till huvudfrågorna....
                90% av mina växter växer på med bra fart utan 3 invånare

                1.Lilaeopsis novaezelandiae har blivit mörkare och ser rätt dålig ut, händer inte mycket, inga utskott
                eller tendens till förökning (Är Lilaeopsis brasiliensis annat namn på samma växt?)

                2. Javamossa och Taiwan mossa dom är i princip döda! Medans Riccia fluitans är väldigt grön och fin
                Jag som trodde att man inte kunde misslyckad med Javamossa Förstår inte riktigt vad det kan vara? Tempen i karet ligger mellan 26 grader på morgonen och 28,5 på kvällen, kan det vara en faktor?

                Lite fakta

                - Co2 trycksatt, 120 till 130 bubblor i minuten, reglerar efter PH (6.8) tar inte så mycket hänsyn till
                bubbeltakten egentligen. Rätt eller Fel?

                - Dubbeldos av PMDD Nutrsi, 1 dos vi vattenbyte och en dagen efter

                - Ljus 216w, 10000kelvin T5 (4 rör) 450 literskar

                - Tänt 10h

                Kanske är svårt att se på bilden
                Bifogade filer
                Juwel Lido 120, "räkvasen"
                Juwel Vision 450, projektet!
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  • July 2010
                  • 1072

                  #9
                  Vänta ut brunalgerna brukar jag rekommendera, och/eller sätt in något algätande med sugmun. Brukar göra rent hus på dem snabbt.

                  Lilaeopsis växer långsamt, kan ta ett bra tag innan den kommer igång. Lätt hänt att den blir ful, vad jag vet. Finns olika arter, det bör vara den du köpt den som.

                  Mer mysko med mossan. Tempen ska inte vara något som helst problem för de flesta mossor iaf, de hör till de temptåligaste. Kanske de har för fett ljus, en del mossa gillar inte det särdeles.

                  Låter ok i övrigt, men tänk på att karet är nystartat. Ge det lite tid... *s*

                  Hilsen,

                  /P
                  Bara döda fiskar flyta medströms

                  Kommentar

                  • Mr J.E
                    • June 2009
                    • 276

                    #10
                    Då var det återigen dags att be om lite hjälp med identifiering..
                    Surt att alla generalagenterna inte har små art "stickor" i växterna som Nygaards växter ofta har...
                    En av sorterna har jag ett förslag på Myriophyllum tuberculatum, Röd tusenblad..
                    Den andra är det lite värre med..

                    Så vad tror ni?
                    Bifogade filer
                    Juwel Lido 120, "räkvasen"
                    Juwel Vision 450, projektet!
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #11
                      Nu håller jag också med om att det inte är så superviktigt med namn men angående crypton så tittade jag tidigare via telefonen och hade inte så stor bild således. Har själv fått hem emerst odlad parva och den var grönare och hade kortare stjälkar så jag vidhåller att jag inte tror på den.

                      Till de nya bilderna (det här är ju en kul gissningslek he he).

                      Den högra är jag rätt säker på, rotala wallichii. Den vänstra har jag på tungan.. ska googla!
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #12
                        Lysimachia nummularia gissar jag på!
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #13
                          Håller förresten med Patrik om din Lilaeopsis, tröga jävlar de där. Tyvärr blir de sällan riktigt fina för de växer så segt att de ofta får för mycket alger för att se bra ut. Novaezelandiae och brasiliensis ska, vad jag förstått, vara två olika men ruskigt snarlika växter där en är något lättare men jag minns inte vilken.

                          Mossa är lurigt som fan, ibland stormtrivs de i kassa förhållanden och ibland tynar de bort trots allt rätt. Ha tålamod med den, de kan ibland behöva en bra stund innan de "ställer in sig" och sedan växa. Testa sätta olika tussar på olika platser med skiftande ljus och vattenström. Fäst ordentligt, min erfarenhet är att mossor oftast växer bättre ordentligt fastsurrade istället för friflytande.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • Mr J.E
                            • June 2009
                            • 276

                            #14
                            Tjena....

                            Det kan vara svårt det här med växter, anledningen till att jag vill ha art namn är egentligen endast för att jag tycker det är kul:-)
                            Crypton parva tänkte jag låta växa till sig så är det kanske lite lättare att försöka identifiera vad det egentligen är för något om det nu inte är parva?
                            Lilaeopsis är på gång, börjat ta fart med sidoskott och algerna börjar sakta men säkert släppa.. Verkade som det verkligen var akut näringsbrist i karet, så nu göder jag 3-4 PMDD vida vattenbyte och sedan varannan dag..

                            Ser nästan ut som du är spot on med Rotala wallichii, lite liten ännu för att vara 100%. Men Lysimachia nummularia är jag osäker på, just nu är den 10cm hög och bladen är 5mm i diameter. Jag skulle nog gissa på någon art i Bacopa släktet?
                            Juwel Lido 120, "räkvasen"
                            Juwel Vision 450, projektet!
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              • July 2010
                              • 1072

                              #15
                              Tror den första är Rotala rotundifolia, emerst odlad. Den har namnet just för att de emersa bladen är runda. Lysimachia blir väl heller aldrig rödaktig? Bacopa har rätt tjocka blad, och jag känner spontant inte heller till rödaktiga arter där. Under vatten får R. rotundifolia rätt snart smalare blad, från helt ljusgröna till rosaröda under bra betingelser. Visar sig snabbt, det brukar gå undan med den växten. Den andra tippar jag också Rotala wallichi på. Den första anses som lätt, den andra som hyfsat svår.

                              Hilsen,

                              /P
                              Bara döda fiskar flyta medströms

                              Kommentar

                              Arbetssätt...