jättevalisinera......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernilla78
    • November 2010
    • 303

    jättevalisinera......

    just köpt jättevalisinera och läser att man kan klippa av dom när de blir för långa..men...klipper ni bara av dom vid roten el ex på mitten av bladet???
    corydoras ancistrus äppelsnäckor
    segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
    310 L SA
    10 L nano räkkar med white pearl
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tja, man kan klippa av dem var som helst på bladet, oftast klipper man väl av dem så att de går till strax under ytan, när de ligger i slingor på ytan. Jag har haft jättevallisnerior som väl varit över två meter långa.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • pernilla78
      • November 2010
      • 303

      #3
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Tja, man kan klippa av dem var som helst på bladet, oftast klipper man väl av dem så att de går till strax under ytan, när de ligger i slingor på ytan. Jag har haft jättevallisnerior som väl varit över två meter långa.
      tack för svaret...eftersom ja ska skaffa praktbotior har ja läst att vallisinera å typ anubias är hårda och står mer emot tuggande från fisken..??
      corydoras ancistrus äppelsnäckor
      segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
      310 L SA
      10 L nano räkkar med white pearl

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        ja de är rätt tåliga växter som funkar till lite mer "tuggande" fisk som malawi tex.

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Jag rekommenderar nog istället att man nyper av de långa bladen ända nere vid basen. De gånger jag har klippt av bladen vid ytan har resten av bladet ofta trasats söner och börjat ruttna. Man får då fullt med sladdriga halvruttna blad som flyter omkring i burken, inte så trevligt. :/
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Jens A.
            Jag rekommenderar nog istället att man nyper av de långa bladen ända nere vid basen. De gånger jag har klippt av bladen vid ytan har resten av bladet ofta trasats söner och börjat ruttna. Man får då fullt med sladdriga halvruttna blad som flyter omkring i burken, inte så trevligt. :/

            hos mig funkar det att klippa dom varsom helst.

            men.....att "riva av" med handen funkar inte, funkar med rena klipp med sax.


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            Arbetssätt...