Hur undvika alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Hur undvika alger?

    Hej!
    Har ett ganska nystartat akvarium på 54 liter. Jag undrar hur jag ska göra för att inte få så mycket alger, som jag annars brukar efter ett tag?
    Ni andra har så fina akvarium utan alger....

    Jättetacksam för svar!
    Vh Jimmy
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    #2
    uv filter :P
    http://myraakita.blogspot.se/

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Nja, ett uv-filter tar bara vissa alger och dessa måste då passera lampan för att till slut försvinna.
      Det finns en del saker som är bra att uppfylla när man har en önskan att inte få alger, men man ska ändå komma ihåg att alger är helt naturligt och man kommer aldrig undan helt från dessa. Men att undvika att få för många kan man alltid fösöka med.
      Snabbväxande glada växter är en bra början, inte för mycket belysning vare sig i tid eller styrka (om man inte kan hantera det), "rätt" belysning, gödning tex PMDD, och inte ett för hårt belastat kar med fisk. Även ganska mycket växmassa gör att risken för alger minskar, men det blir det nästan automatiskt om man har snabbväxande växter.
      Som du ser är det svårt att ge ett rakt svar på din fråga eftersom det är så mycket parametrar som spelar in, men fråga på så får du fler/mer svar!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Föllförfisk
        • April 2010
        • 620

        #4
        Att sköta vattenbyten på rätt sätt är väl oxå bra? Att verkligen byta en del av vattnet en gång i veckan och inte låta det dra iväg typ 3 veckor..

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av Föllförfisk
          Att sköta vattenbyten på rätt sätt är väl oxå bra? Att verkligen byta en del av vattnet en gång i veckan och inte låta det dra iväg typ 3 veckor..
          För eller rättare sagt mot algerna är inte det den största orsaken i mina ögon.
          Det beror lite på hur man kör karet, risken med större vattenbyte är då att pH:t varierar och det är något som triggar vissa alger, bla toffsalger. Men jag kör sådana vattenbyten i mina större kar, i de mindre räkkaren gör jag fler men mindre vattenbyten.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • MyrasHusse
            • May 2010
            • 1353

            #6
            alger i lagom mängd kan vara snyggt då det blir en mer naturlig känsla men det beror ju helt klart på vad för alger :P
            http://myraakita.blogspot.se/

            Kommentar

            Arbetssätt...