Bli av med brunalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    Bli av med brunalger

    Jag har lite problem med brunalger på bakgrunden och på växternas blad. Har läst att det är ganska vanligt i nystartade kar och att det försvinner efter ett tag. Har ett 180L som är startat för 2-3 månader sedan.

    Har köpt 2 st ancistrus men de har inte visat intresse för algerna ännu. Var bara två dagar sedan dock så det kommer kanske.

    Jag tänkte att jag skulle försöka bli av med algerna lite iaf till julhelgen så att det är fint och trevligt till jul.

    Är det några problem att skrubba bort algerna med en borste bara? Inget som är farligt för fiskar eller liknande?
    Tänkte även göra stort vattenbyte i samband med detta för att få ut algerna ur karet. Tänkte mig att göra detta 2-3 gånger 50%iga vattenbyten efter. Dessa ska jag göra ett om dagen. Är det några problem att göra täta och stora vattenbyten? Spelar det någon roll ifall mitt kar är ganska nystartat?

    Sen så har jag beställt pmdd också. Tänkte att det kanske får igång växterna lite mer så att de konkurrerar med algerna. Låter det vettigt? Kan det vara för tidigt för att börja med pmdd?

    Många frågor
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    #2
    Jag körde igång med PMDD direkt när jag startade upp karet, växterna har börjat ta sig riktigt bra nu efter lite över 1½ månad. Har börjat få lite bruna fläckar på rutorna, men de stör inte så värst mycket, är ju lätt att skrapa bort också. Skulle tro att det är bättre att bara låta de vara och försöka få växterna att konkurrera ut algerna än att börja borsta och ha sig.

    Kommentar

    • Nasso
      • November 2010
      • 719

      #3
      Okay. Då ska jag nog bara putsa bladen. Får försöka övertyga flickvännen att hålla sig ifrån bakgrunden Hon irriterar sig på det men jag tycker inte det gör så mycket. På bladen ser det inte kul ut alls dock. Ser smutsigt och visset ut även fast växterna mår bra.
      /Emil Andersson
      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

      Kommentar

      Arbetssätt...