Tips på bra bakgrundsväxt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tommy_g
    • February 2010
    • 473

    Tips på bra bakgrundsväxt?

    Tjena, startar nu upp ett akvarium med mycket växter. Jag kommer att ha väldigt mycket "klättrande" växter på stenar och rötter.

    Har sedan innan nån Vallisneria-liknande lökväxt (kommer inte på namnet), Tigerlotus, och massa H. polysperma samt svärdplantor i andra akvarium. Dessa är jag rätt trött på och söker något annat. Hittills har jag bara planerat låga växter. Är lite sugen på Monosolenium tenerum men jag vill inte blanda för mycket av olika arter. Problemet jag har nu är att skaffa några bra bakgrundsväxter, jag vill ha hyfsat lättskötta växter som dessutom växer väldigt snabbt p.g.a. att jag vill minimera algblomningen. Jag tycker också att småbladiga växter (läs bakgrundsväxter) gör att akvarieupplevelsen känns större, om man har gigantiskt storbladiga växter och stora fiskar - gör det att akvariet känns mindre än vad det är. Något Cabomba-liknande vore ju najs men den verkar svår att hålla?

    Hittills planerade växtinköp;

    1 st Echinodorus sp. "Red flame" (fokuspunkt)
    20 st. Anubias barteri var. nana (på stenar och bakgrund)
    20 st. Hemianthus callitrichoides (matta i centrum med maximalt ljuspåsläpp)
    10 st Pogostemon helferi (lite avbrott här och där från ovanstående)
    5 st Javamossa (mest på rötter)
    10 st Microsorum pteropus "Windeløv" (mest på rötter)
    + någon form av bakgrundsväxt som står i kontrast till ovanstående växter?

    De flesta här verkar lättskötta då jag (iallfall till en början) inte kommer att använda tillskott av CO2. Måste lära mig en sak i taget, annars blir jag dum i huvudet. Hemianthus callitrichoides får agera försökskanin till ljuset, då vet jag om jag behöver starkare eller bättre armaturer/lysrör.

    Akvariet; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=144215
  • Hvarulf
    • April 2010
    • 75

    #2
    Rotala rotundifolia tänker jag spontant på. Växer ohyggligt fort, blir vackert rosa i mycket ljus och är väldigt småbladig!

    Kommentar

    Arbetssätt...