Alginvasion trots PMDD, flytväxter, och mekanisk rensnng!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #31
    Ursprungligen postat av perfetto
    - Det tror jag väl ändå inte : )
    Vi får se! kanske det inte blir bilder i dag, skall iväg till tandläkarn om en timme och det blir nog tången.
    Då brukar man inte vara så kaxig!
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #32
      På mindre än en vecka sedan jag rensade alla slemmiga trådag som hänger på växterna enligt beskrivningen i början av den här tråden - och bilderna - så ser akvariet likadant ut nu igen.

      Rötter, stenar, och inredning i övrigt i princip helt algfritt, men växterna fullsmetade med detta "klet" igen. Vare sig rejäla vattenbyten, PMDD, eller mekanisk rengöring hjälpte.

      Nu funderar jag på ett kar utan växter, typ Malawi.

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #33
        Ursprungligen postat av perfetto
        På mindre än en vecka sedan jag rensade alla slemmiga trådag som hänger på växterna enligt beskrivningen i början av den här tråden - och bilderna - så ser akvariet likadant ut nu igen.

        Rötter, stenar, och inredning i övrigt i princip helt algfritt, men växterna fullsmetade med detta "klet" igen. Vare sig rejäla vattenbyten, PMDD, eller mekanisk rengöring hjälpte.

        Nu funderar jag på ett kar utan växter, typ Malawi.
        Rom byggdes inte på 1 dag och det går inte att bli av med alger på en vecka eller 2.
        Det blev inga bilder! Jag slängde i en näve trådalger liknande dina i mitt 37 liters. Det var riktigt hårigt och mysigt. Nästa dag när jag skulle plåta hade firrarna satt i sig alltihop!
        Jag håller på att fundera ut hur man enkelt skall förklara det här med alger och cyanobakterier. Kanske något som det här?
        Alger kommer när en obalans råder och försvinner när balansen är återstäld.
        Om du har ”problem” med alger i ett växtakvarium blir det värre i ett akvarium utan växter!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #34
          Ursprungligen postat av bossep
          Rom byggdes inte på 1 dag och det går inte att bli av med alger på en vecka eller 2.
          Det blev inga bilder! Jag slängde i en näve trådalger liknande dina i mitt 37 liters. Det var riktigt hårigt och mysigt. Nästa dag när jag skulle plåta hade firrarna satt i sig alltihop!
          Jag håller på att fundera ut hur man enkelt skall förklara det här med alger och cyanobakterier. Kanske något som det här?
          Alger kommer när en obalans råder och försvinner när balansen är återstäld.
          Om du har ”problem” med alger i ett växtakvarium blir det värre i ett akvarium utan växter!
          - Jag är införstådd med att det tar tid när det väl fått fäste, men jag har ju faktiskt jobbat med det i snart två månader utan något somhelst synbart resultat. Första dagen efter vattenbyte o mekanisk borttagning av de där långa virvlande äcklen, ser det fint ut i tanken, men några dagar senare är det tillbaka i full skala direkt. Detta trots PMDD, vattenbyten, och mindre matning.

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #35
            Ursprungligen postat av perfetto
            - Jag är införstådd med att det tar tid när det väl fått fäste, men jag har ju faktiskt jobbat med det i snart två månader utan något somhelst synbart resultat. Första dagen efter vattenbyte o mekanisk borttagning av de där långa virvlande äcklen, ser det fint ut i tanken, men några dagar senare är det tillbaka i full skala direkt. Detta trots PMDD, vattenbyten, och mindre matning.
            Ursäkta att jag tjatar men kan du knäppa en helbild på akvariet som det är nu?
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #36
              Sitter och funderar lite. Om du byter tankesätt och tänker hur skall jag få mina växter att trivas i stället för hur blir jag av med algerna så kanske det löser sig? En annan grej kunde vara att dunka i mer växter. Du måste han något som konkurrerar bort algerna. Om dina JD inte käkar växter kanske du kunde testa med en rejäl rufs hornsäv? En annan grej kan vara Pistia på ytan. Den senare är fantastisk på att ta upp näring från vattnet men lämnar kvar kolet. I teorin i alla fall.

              BTW har du planterat tillbaks vattenpesten eller flyter den?
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #37
                Idag, en dag efter rensning...

                Ja såhär ser det ut idag, efter att jag rensade någorlunda igår i samband med ett mindre vattenbyte på max 10%. Använde PMDD som vanligt och i vanlig dos.

                Om någon kan ställa en säker diagnos med ledning av de här bilderna tagna med mobilen, så varsågod(a).

                Enligt tips o råd från mer erfarna än jag här, så har jag alltså provat att låta växterna vara flytväxter under ett par veckor, ökat dosen något av PMDD, minskat mängden bytesvatten vid byten, samt matar inte alls överdrivet.

                Förutom att jag är helt förundrad över hur det så snabbt kan bli så här mycket algpåväxt i ett akvarium, så finns det positiva sidor (inte pga algerna dock..) - fiskarna verkar må mycket bra, och jag har fått mal-yngel i två omgångar, varav ca 15 stycken sitter lite härovar i tanken nu.

                Jag förstår verkligen inte vad som är fel....





                Kommentar

                • dannedynamit
                  • April 2010
                  • 66

                  #38
                  Om jag vore dig skulle jag lägga av med pmdd för ett tag o sen sätta i mer snabbväxande växter, typ vattenpest o sen byta kanske 20 procent av vattnet varannan vecka. Sen vänta o rida ut stormen.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...