Alginvasion trots PMDD, flytväxter, och mekanisk rensnng!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Alginvasion trots PMDD, flytväxter, och mekanisk rensnng!

    Dagsstatus efter att jag dels låtit mesta växtligheten få agera flytande ytväxter under några veckors tid (enligt tips från er här), efter veckovis PMDD-gödning i samband med 30%-iga vattenbyten, efter mekanisk rensning, och efter att ha matat än mer sparsamt (enligt tipsen härifrån återigen)

    Vad fan är fel med vattenbeståndsdelarna egentligen?? Det är nästan så jag får lust att lägga ner helt o hållet.

    Jag tog tre bilder som illustrerar hur det ser ut nu, sådär tio minuter innan kommande vattenbyte med rensning:



  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    någon kolkälla? ty mäsk eller co2?

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      någon kolkälla? ty mäsk eller co2?
      - Nej, och det har aldrig behövts tidigare.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        kan vara bra att tilsätta. fick tokmycket alger i ett scape-kar på dm i jkpg när co2 tog slut. fyllde upp tuben o nu är alla alger döda igen.

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          kan vara bra att tilsätta. fick tokmycket alger i ett scape-kar på dm i jkpg när co2 tog slut. fyllde upp tuben o nu är alla alger döda igen.
          - Jo men något måste ju rimligen ha blivit stört i balansen här eftersom jag inte haft problemet tidigare. Dessutom går det ju uppenbarligen bra att köra vanliga akvarium utan koldioxid.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det där ser inte ut som alger, mer som något slemaktigt eller liknande som fastnar på växterna och där växer på sig samt samlar skit i vattnet, och jag har faktiskt något liknande i min diskuskub.
            Nu har min kub inte varit igång så länge, och det börjar ge med sig mer och mer. Jag suger bort så mycket som möjligt vid vattenbytena och gör inte så mycket mer, utan jag tror att det kommer att försvinna succesivt med tiden.
            Jag skulle nog plantera växterna igen och vid vattenbyte suga bort så mycket som möjligt och inte ge dig.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Hur mycket PMDD kör du med och hur många månader har du kört med det? Hygrophilan ser kvävebegränsad ut. Alldeles för blek på äldre delar.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Hur mycket PMDD kör du med och hur många månader har du kört med det? Hygrophilan ser kvävebegränsad ut. Alldeles för blek på äldre delar.
                - Jag doserar PMDD enligt bruksanvisningen från "Haack" och har gjort det något halvår nu. Det blir alltså once a week i samband med vattenbyte och rengöring.

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Det där ser inte ut som alger, mer som något slemaktigt eller liknande som fastnar på växterna och där växer på sig samt samlar skit i vattnet, och jag har faktiskt något liknande i min diskuskub.
                  Nu har min kub inte varit igång så länge, och det börjar ge med sig mer och mer. Jag suger bort så mycket som möjligt vid vattenbytena och gör inte så mycket mer, utan jag tror att det kommer att försvinna succesivt med tiden.
                  Jag skulle nog plantera växterna igen och vid vattenbyte suga bort så mycket som möjligt och inte ge dig.
                  - Skit i vattnet har jag inte såvitt jag vet. Det är väldigt glasklart iallafall. Jag rensar mekaniskt vid varje vattenbyte men det återkommer obönhörligen, fanskapet.

                  Jag har provat att låta växterna bli flytväxter under några veckor, och de växterna hade inte alger på sig, men när jag planterade dem igen var det tillbaka. Börjar misstänka ljuset....trots att jag - enligt både er här och Guldfisken Zoo - verkar ha rätt typ av rör för min volym.

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Ursprungligen postat av perfetto
                    Dagsstatus efter att jag dels låtit mesta växtligheten få agera flytande ytväxter under några veckors tid (enligt tips från er här), efter veckovis PMDD-gödning i samband med 30%-iga vattenbyten, efter mekanisk rensning, och efter att ha matat än mer sparsamt (enligt tipsen härifrån återigen)

                    Vad fan är fel med vattenbeståndsdelarna egentligen?? Det är nästan så jag får lust att lägga ner helt o hållet.

                    Jag tog tre bilder som illustrerar hur det ser ut nu, sådär tio minuter innan kommande vattenbyte med rensning:



                    http://www.ladda-upp.com/bilder/44846/alger-3
                    Kan du lägga upp en helbild på akvariet?
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      - Jag doserar PMDD enligt bruksanvisningen från "Haack" och har gjort det något halvår nu. Det blir alltså once a week i samband med vattenbyte och rengöring.
                      När startade du om akvariet?
                      Nytillväxt på Hygrophilan ser väldigt algfri ut så dom verkar precis börjat ta sig, typ som om du gött (dock lite för lite) ett par månader eller så. Lustigt att algerna mest verkar klara att sätta sig på rötterna. Rulla upp dom på en ruggad grillpinne och slit bort dom innan vattenbytet och låt Hygrophilan breda ut sig mer.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        När startade du om akvariet?
                        Nytillväxt på Hygrophilan ser väldigt algfri ut så dom verkar precis börjat ta sig, typ som om du gött (dock lite för lite) ett par månader eller så. Lustigt att algerna mest verkar klara att sätta sig på rötterna. Rulla upp dom på en ruggad grillpinne och slit bort dom innan vattenbytet och låt Hygrophilan breda ut sig mer.

                        - Jag minns inte nu när jag startade om, men det var väl någon eller ett par månader sedan. Omstarten gjordes just pga all algpåväxt på både växter och inredning.

                        Märkligt nog hade jag inga alger öht för några år sedan då jag bytte vatten mer sällan och inte gödslade med PMDD alls OCH hade sämre belysning. Förklara det den som känner sig vid sunda vätskor...

                        Så...det stämmer att mina växter är mer blekgröna än kärnfriskt mörkgröna o jag vet inte varför. Fiskarna verkar må prima hursomhelst.

                        Skall tillägga att "algerna" eller vad f*n det var för långa slemmiga trådar jag rullade upp igår, var klart ljusgröna när jag lösgjorde dem att flyta fritt i en hink med klart vatten. Väldigt ljust klargröna i färgen. Om det ger någon ledtråd vet jag inte, men dock.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Märkligt nog hade jag inga alger öht för några år sedan då jag bytte vatten mer sällan och inte gödslade med PMDD alls OCH hade sämre belysning. Förklara det den som känner sig vid sunda vätskor...
                          Det är ju exakt det tips jag alltid ger alla som ska köra växtakvarier. Antingen kör man med CO2 och 50% veckovattenbyten med PMDD, eller så slutar man gör vattenbyten helt och byter bara vatten när vattnet blir för gult.

                          Anledningen att det funkar bättre att göra färre vattenbyten i akvarier som inte får extra CO2 är många. Du får en bättre mineralisering av fiskskit i bottnen som ger växterna mer näring. Du CO2-förvirrar inte växterna med stora vattenbyten vilket gör att dom lägger ner mycket energi på att skapa enzym som gör dom fenomenala på att överleva i CO2-fattigt vatten.

                          Växtakvarier körs i princip alltså på motsatt sätt som de sällskapsakvarier som du får tips om i din zoobutik...
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Väldigt ljust klargröna i färgen. Om det ger någon ledtråd vet jag inte,
                            Det låter som dom ger upp. De flesta alger tappar färg när dom håller på att ge upp och lossnar väldigt lätt eller pulvriseras när man försöker rulla upp dom. Tror det var sista dödsryckningen och det är *väldigt* lovande att dom inte klarade att sätta sig på Hygrophilans blad. Det är ljuset i tunneln.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • perfetto
                              • March 2008
                              • 1593

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Det är ju exakt det tips jag alltid ger alla som ska köra växtakvarier. Antingen kör man med CO2 och 50% veckovattenbyten med PMDD, eller så slutar man gör vattenbyten helt och byter bara vatten när vattnet blir för gult.

                              Anledningen att det funkar bättre att göra färre vattenbyten i akvarier som inte får extra CO2 är många. Du får en bättre mineralisering av fiskskit i bottnen som ger växterna mer näring. Du CO2-förvirrar inte växterna med stora vattenbyten vilket gör att dom lägger ner mycket energi på att skapa enzym som gör dom fenomenala på att överleva i CO2-fattigt vatten.

                              Växtakvarier körs i princip alltså på motsatt sätt som de sällskapsakvarier som du får tips om i din zoobutik...
                              - Ja jag körde den varianten med Channa Bleheri´s, dvs vattenbyte kanske varannan vecka eller ännu mer sällan. Vattnet blev aldrig gult iof, men jag hade ingen algtillväxt alls vad jag kan minnas. Nu är ju just Channorna av det slaget ganska nöjda med "gammalt" vatten och lite halvdunkel miljö, men frågan är om det fungerar med Jack Dempsey´s?

                              Men även om jag nu skulle minska vattenbytesfrekvensen - är det bra att fortsätta med PMDD ändå?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...