Producerar växterna Syre utan CO2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Producerar växterna Syre utan CO2?

    Jag vet att om man förser växterna med Co2 så brukar växterna bilda syrebubblor.

    Bildar växterna syre även om man inte förser växterna med CO2? Och isåfall, är mängden befintlig för djurs överlevnad ?

    Nu är det så att jag ar ganska svagt vattenflöde i mitt 30 liters kar, men har massor av växter i akvariet. Så jag undrade om växterna var en Syrekälla eller inte.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ja de gör de verkligen. växterna är absolut en syrekälla samt att de blockar upp co2 från dina fiskar o renar faktiskt vattnet med på vissa sätt.

    att man tillsätter co2 är lite som anabola. för att få växterna att växa mer o starkare typ.

    Kommentar

    • Narien
      • August 2010
      • 181

      #3
      yrebubblorna kommer när vattnet är fullt på syre, sålänge där finns en källa(t.ex fiskar) till CO2 i karet kommer växterna att producera syre, hurvida om de producerar tillräckligt vet jag inte.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Observera även att växter andas både på dagen och på natten. Har man dålig cirkulation så kommer man alltså ha en massa andande växter som konkurrerar om syret med fiskarna.
        Om så är fallet så borde firrarna stå och kippa vid ytan på morgonen innan ljuset tänds..
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...