Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annelund
    • November 2010
    • 138

    Alger

    Hur får man på bästa sätt bort grönalger på stenar. Har rengjort mitt 220l kar i dag genom att byta en 1/3 av vatten plockade ur all sten och skrubbade dom med en nagelborste, men jag tycker att jag inte får bort allt...
    Har ni något annat bra sätt att få bort alla alger?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    alger är fint tycker jag. inte för myclet så klart men lite grönt skadar inte. ser mer naturligt ut. som en fin patina.

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      jag har testat att blanda 1 del klor och två eller tre delar vatten i en hink, lagt i stenarna i ca 30min-1timme,funkar super bra.
      alla alger bara försvann!
      det bästa var att algerna i alla sprickor och andra ställen man inte kan komma åt med en borste försvann. de såg helt nya ut.

      efteråt är det mycket viktigt att sjölja stenarna nogrannt och sen lägga de i en hink med vatten och dubbel dos av t.ex aquatan för att ta bort allt klor. sen när jag lagt tillbaka stenarna i akvariet tillsätte jag en normal dos aquatan för säkerhets skull.
      denna metod tar bort alla alger så använd den inte om du vill ha kvar lite alger för att få ett naturligt utseende.

      Kommentar

      • Peter Luths
        • November 2008
        • 32

        #4
        Skaffa UV-C ljus det tar bort alger i akvariet, inte sånt som redan finns men det tar död på algsporer i vattnet. Och även en del sjukdomar.
        Annars finns det ju olika preparat som man kan använda, är själv mot allt vad preparat är.

        Kommentar

        Arbetssätt...