Bruna alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ImPulse
    • August 2009
    • 203

    Bruna alger?

    Halloj.

    Jag har två kar, ett på 65l och ett på 220l. Bägge har drabbats av bruna alger (bästa beskrivningen jag kan ge), främst på bakre glaset, men det sätter sig även på växterna. Algerna i sig är väldigt lätt att skrapa bort, men när det är gjort så flyter det omkring i karet vilket inte får bort algerna utan de sätter sig igen. Jag har märkt att algerna sätter sig ungefär 10cm från utblåset på pumpen, och sen längs med hela glaset, för att sen gå över till växterna och får dessa att se döda ut även om de växer och frodas precis som vanligt. Drar man fingrarna längs med bladen på växterna så tas algerna bort och då ser man hur gröna och fina bladen faktiskt är.

    Bägge karen är inbyggda och utsätts inte för något sol-ljus så det har högst sannolikt inte med det att göra. Vattenvärdena ser helt okej ut. Vattenbyten sker en gång i veckan, 25-30% i det stora karet, 10-15% i det lilla. Mat ges varannan dag och då inte mer än vad fiskarna äter upp inom 2 minuter.
    Algerna verkar inte vara någon typ av alger som varken ancistrus eller gibbiceps tar hand om.

    Frågan är alltså vad som orsakar dessa algerna och hur jag lättast blir av med dom?

    http://img718.imageshack.us/img718/8651/20101206025.jpg


    Bilderna togs för 10 minuter sedan (ber om ursäkt för kvalitén, mobilkamera), efter att ha rensat bort så mycket av dessa alger som möjligt. Tack vare kvalitén kan ni inte se så mycket av algerna, men om ni tittar noggrant på första bilden, på växterna till vänster så ser ni att vissa blad är i princip brun/svarta. Detta är alger jag inte tog bort. Stora växten i mitten var i princip helt täckt av bruna alger, dessa drog jag bort och vips, så dök en fin, frisk och grön växt upp.

    Kanske ska tillägga att bägge karen fortfarande är under "uppbyggnad". Fler växter, bland annat javamossa, mer inredning och ev. fisk ska köpas in på onsdag förutsatt att algerna jag har i karet inte är en direkt fara för fler invånare. Därav denna tråden. Vill veta vad det är för alger, hur jag blir av med dom osv. Har ni frågor kring detta så ska jag försöka besvara. :]
    65 liter
    220 liter
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nystartat kar?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Steff777
      • August 2010
      • 295

      #3
      Helt normalt i nystartade kar, försvinner när man fått balans i akvariet.
      //Stefan Lindgren

      Kommentar

      • ImPulse
        • August 2009
        • 203

        #4
        Inte nystartade kar, det stora har varit igång i över ett år. Det lilla karet har varit igång i 2 år.
        65 liter
        220 liter

        Kommentar

        • Steff777
          • August 2010
          • 295

          #5
          På bilderna ser det precis ut som när jag startade om mitt akvarium, tre veckor efter omstart. Du har inte medicinerat eller gjort en grundlig rengöring av filtret? Eller på nåt sätt tagit kol på nyttobakterierna?
          //Stefan Lindgren

          Kommentar

          • ImPulse
            • August 2009
            • 203

            #6
            Ursprungligen postat av Steff777
            På bilderna ser det precis ut som när jag startade om mitt akvarium, tre veckor efter omstart. Du har inte medicinerat eller gjort en grundlig rengöring av filtret? Eller på nåt sätt tagit kol på nyttobakterierna?
            Jag har inte medicinerat eller någonting sådant, men nu när du säger det så sköljde jag faktiskt av filtret i ljummet vatten. Det var massa slagg osv i det (pga den finkorniga sanden) så jag sköljde/kramade ur det litegrann under ljummet vattet (med "ljummet vatten" menar jag ungefär samma temperatur som jag har i akvariet i sig.) Men det kan ju vara en anledning till hur algerna uppstod för nu när jag tänker efter lite så fick jag detta problemet i samband med att jag sköljde filtret.

            Menar du/ni att dessa alger försvinner av sig själv så fort allt kommit i balans igen?
            65 liter
            220 liter

            Kommentar

            • Steff777
              • August 2010
              • 295

              #7
              Problemet är ofta att man gör rent filtret lite för noggrant, skölj det i akvarievatten istället och krama bara ur den värsta skiten. Brunalger försvinner av sig själv och kommer att ersättas av andra alger när karet är i balans. Under tiden får man helt enkelt använda algskrapan och/eller algätande fiskar.
              //Stefan Lindgren

              Kommentar

              • Dampa
                • August 2010
                • 53

                #8
                Ancistrus löser problemet. Iaf för mig då jag har haft problem med brunalger i ca 4månader.Efter jag skaffade såna så är karet hur fint som helst. Har även provat siames algätare som en del rekomenderar men dom tog inte bort nånting.
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=683

                Kommentar

                • ImPulse
                  • August 2009
                  • 203

                  #9
                  Alrighty, på så vis. Har ju sköljt filtret sådär förr utan att det blivit såhär så det var nog lite därför jag inte hade det i tankarna och mer eller mindre uteslöt det som en anledning till algerna.

                  Eftersom mina ancistrus inte tar hand om dessa alger så får jag göra det fram tills allt hamnar i balans igen. Tack för hjälpen. :]
                  65 liter
                  220 liter

                  Kommentar

                  • ImPulse
                    • August 2009
                    • 203

                    #10
                    Bara för att kunna få lite ytterligare hjälp med det här problemet så filmade jag algerna, vilket bör ge er en mycket bättre syn på vad för typ av alger det är och vad man kan göra åt dom. Litegrann har vi ju redan redat upp tidigare i tråden men jag tänkte som så att jag vill gräva lite djupare i det hela och ta reda på vad för alger det är, varför de dykt upp och hur jag blir av med dom.

                    Här är klippet, det är sista 20 sekunderna ni bör titta på då det är där jag filmade algerna.
                    65 liter
                    220 liter

                    Kommentar

                    • enano90
                      • February 2011
                      • 16

                      #11
                      Jag har börjat få bruna alger på några av växterna. Mitt akvarium (120 liter) är nystartat för ca 14 dagar sedan. Jag har börjat med några växter och satt i några nät tetror efter en dryg vecka. Algerna har börjat komma efter att fiskarna kom i den sista veckan. Försvinner dessa alger av sig själv när man fått balans i vattnet? Är det något som är skadligt för fiskarna?

                      Kommentar

                      • Salamader
                        • August 2010
                        • 99

                        #12
                        Bumpar denna tråd då jag har samma problem. Har haft igång karet i drygt ett halvår. Vattenvärden ser bra ut, byter vatten varje vecka. Fiskarna verkar må bra, har bolivianska fjärilar som leker just nu. Dessa bruna alger är lite som damm, sitter knappas fast och lossnar bara man skakar till växterna men yr då omkring i vattnet. Kör med pmdd och har två 24 w t5 rör. Någon som har ideer om vad man kan göra eller vad dessa alger beror på?

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Är du säker på att det är alger så det inte är mulm? Mulm är kort sagt skit, och har man för dåligt flås/kapacitet på pumpen kan det bli resultatet...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Salamader
                            • August 2010
                            • 99

                            #14
                            Nej jag är inte alls säker vad det är. Har googlat och läst runt ochd det som mest påminner om det är brun/kiselalger. Jag har en fluval 305 och karet är på 190/l så det borde vara tillräckligt med flås?

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Jo, men har du områden som blir mer eller mindre stillastående samt mycket fisk kan det bli så. Men visst kan det vara kiselalger du drabbats av, du har ingen bild du kan lägga in?
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...