CO2 System fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekiss
    • October 2010
    • 14

    CO2 System fel?

    Efter att ha tittat runt lite på forumet testade jag att bygga de här CO2 systemet
    http://www.zookoll.se/dp_artiklar.ph...t&id=35&site=1
    för att få växterna att må lite bättre. Men de verkar inte fungera riktigt som det ska. Det bubblar på för fult i mäsken men de kommer nästan aldrig några bubblor i den andra flaskan. Det enda jag kan tänka är fel är slangen. För det är riktigt noga tätat i korkarna.

    När jag köpte på akvarie butiken sa jag vad jag skulle använda slangen till, så jag tycker jag borde ha fått rätt slang, men efter att ha läst lite mer märker jag att den måste vara av silikon eftersom vanliga slangar läcker CO2. Stämmer det? Är inte säker om min är gjord av det. Ser man skillnad på vanliga slangar och silikon?
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #2
    Vad är det för slang du köpt då? Vanlig luftslang? Som man använder till typ syrestenar?

    Har du testar sänka ner hela skiten under vatten och sett så det inte kommer bubblor ifrån dem? Man kan tycka att det är ordentligt tätt men minsta lilla hål kan vara förödande!
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • ekiss
      • October 2010
      • 14

      #3
      Tror det är vanlig luftslang, och den hängde bredvid syrestenarna etc., men kan man se skillnad på dem?

      Håller på att bygga upp trycket igen för att kunna testa i badkaret.
      Återkommer när jag väl kunnat testa det.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        har samma mäsksystem o inga som helst problem. inget silikon ivägen för gasen eller så?

        Kommentar

        • ekiss
          • October 2010
          • 14

          #5
          Verkar vara backventilen som butiksägaren sa att jag var tvungen att ha, för att vatten inte skulle börja rinna åt andra hållet, som inte är gjord för gaser! Läckte som ett trasigt cykeldäck när jag testade dränka allt.
          Tog bort den igår och tätade två nya korkar.
          Lär väl inte vara några mer problem nu men hör av mig senare idag!

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            bra det. jag har inte heller använt backventil. det enda man får hålla koll på är när man byter mäsk att slangen inte hamnar lägre än karet får då får man hävert effekt. annars är det inga problem

            Kommentar

            • ekiss
              • October 2010
              • 14

              #7
              Nu bubblar de på enormt mycket! Man ska inte ha koll på att de bara blir en bubbla i sekunden eller nå sånt? Nu är det betydligt mer

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                svårt att strypa en mäsk. går säkert men jag gjorde aldrig det.

                Kommentar

                • ekiss
                  • October 2010
                  • 14

                  #9
                  Men du kör med den mäsken utan att ha strypt den eller något? Med andra ord bubblar det på ganska bra för dig med?
                  Hur stort kar kör du med?

                  Kommentar

                  • tulle89
                    • March 2006
                    • 1183

                    #10
                    Vad bra det löste sig för dig!

                    Det du kan göra är att regelera hur hur lång tid bubblorna får färdas i vattnet innan de når ytan. Desto längre sträcka desto mer hinner de lösa sig.

                    Om du nu använder syresten och inte slår sönder bubblorna med ett innefilter?
                    Med Vänliga Hälsningar Tulle

                    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      Ursprungligen postat av ekiss
                      Men du kör med den mäsken utan att ha strypt den eller något? Med andra ord bubblar det på ganska bra för dig med?
                      Hur stort kar kör du med?
                      jepp. 350L kub. använder en citronträbit istället för syresten. blir finare bubblor.dvs mindre till storleken asså. o då löser de sig bättre.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...