dedikera växtodlingskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    dedikera växtodlingskar

    Kort fast komplex fråga egentligen kan jag tro.

    Jag har lite glas och en yta på ~60*40*30 och funderar på att odla lite på främst flytväxter. Vad krävs i belysningsväg? Krävs det gödning? Krävs det filtrering eller räcker cirkulation? Krävs värme?

    Jag funderar på att limma ihop det som en trappa, som ett U kanske..finns det några givna fördelar med det vad gäller växter eller är det bara av praktiska skäl butiker alltid har trappor?

    Jag vet att PS finns men tänkte hålla mig till zoopet med det här eventuella projektet
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ska du odla flytväxter är det ganska simpelt, givetvis vilken sort du tänkt dig. Jag skulle hoppa över en trappa då det blir meckigt att odla växterna i en sådan, plus att det troligen blir mest ytvattnet som rör sig och med flytväxter är det lättare att få fram fina ex om det inte är fart på ytan.
    Belysning är givet, men den bör vara en hyffsad bit ovanför för att du inte ska bränna samt torka ut flytisarna. Har du heller inget täckglas får växterna bättre utrymme att växa och ta del av co2 i luften. Gödning är inte fel, men vill du ha växter med långa rötter behöver du inte göda lika mycket då det ofta är därför flytväxter får långa rötter, dåligt med näring.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #3
      Flytväxterna är lätta enligt mig, så länge man fyller ett par grundkrav.
      1. Vettig belysning men behöver inte vara på samma nivå som för de under vatten.
      2. Rörelse på vattnet men så stilla som möjligt på ytan.
      3. Göd som vanligt med t ex PMDD.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        #4
        Så egentligen behöver man ingen filterbakteria ens, så länge man inte har djurliv så existerar ingen nitrifikationscykel utan växterna lever på vatten/ljus/eventuell gödning, typ?
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jepp, så kan man kort säga. Men växter behöver gödningen från bla. fiskskiten, men den ersätter du med PMDD.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • danne0301
            • July 2009
            • 1128

            #6
            Gött då förstår jag
            Får se om det kanske blir projekt som loggbok om det senare, tack ska ni ha.
            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

            2 gånger 54L odlingsprojekt
            540L Ormhuvudfisk som blev CA

            Kommentar

            Arbetssätt...