Hur mycket ljus behövs vid Co2 tillskott och PMDD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elisabeth Hansen
    • June 2009
    • 43

    #16
    En annan fråga, hur ofta bör man byta ljusrör?

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Jag använder 5 ml co2 dagligen, 30 ml PMDD en gång per vecka ved vattenbyte.
      CO2 är en gas som växtakvarister trycker ner i akvariet med hjälp av modifierade brandtuber med regulatorer/styrutrustning.
      Jag gissar därför att du menar 5 ml EasyCarbo?

      Jag tycker doseringen ser bra ut.

      växterna växar kanon, får slänga ofta men!
      har besvär med grönalger som sitter fast på blad och glas varför jag kaster blad ofta.
      Är det hårda gröna prickalger? Isåfall kan du öka PMDD-doseringen lite.

      En annan fråga, hur ofta bör man byta ljusrör?
      Det beror på vilken typ av rör du har. Äldre typer av "garage"-rör kan man få byta en gång i halvåret eftersom dom blir markant sämre med tiden. Moderna sk "trifosfor"-rör tappar dock bara ca 10% av sin intensitet innan dom inte längre går att tända (kan ta flera år).
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Elisabeth Hansen
        • June 2009
        • 43

        #18
        Tack for ditt svar, ja det är hårda gröna prickalger, helt rätt. Det är Easy Carbo jag menar. Mitt akvarium är ett år så det måsta vara den nya typen av rör jag har.





        Ursprungligen postat av defdac
        CO2 är en gas som växtakvarister trycker ner i akvariet med hjälp av modifierade brandtuber med regulatorer/styrutrustning.
        Jag gissar därför att du menar 5 ml EasyCarbo?

        Jag tycker doseringen ser bra ut.


        Är det hårda gröna prickalger? Isåfall kan du öka PMDD-doseringen lite.


        Det beror på vilken typ av rör du har. Äldre typer av "garage"-rör kan man få byta en gång i halvåret eftersom dom blir markant sämre med tiden. Moderna sk "trifosfor"-rör tappar dock bara ca 10% av sin intensitet innan dom inte längre går att tända (kan ta flera år).

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Mitt akvarium är ett år så det måsta vara den nya typen av rör jag har.
          Tyvärr är det nog precis tvärtom... Tillverkarna sparar in på allt dom kan för att få större marginaler.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...