Hur mycket ljus behövs vid Co2 tillskott och PMDD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke_999
    • February 2009
    • 101

    Hur mycket ljus behövs vid Co2 tillskott och PMDD

    Hur mycket ljus kan man mellan pekfingret och tummen säga att man behöver om man tillsätter Co2 ca 40 ppm och göder med 1 dos PMDD micro+ i veckan vid 30% vattenbyte. Akvariet har gott om växter och är på 471L.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    tjaaa finns ju en halvdann tumregel om 0,5W per liter. jag har dryga 1W per liter till mitt iof.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      tjaaa finns ju en halvdann tumregel om 0,5W per liter. jag har dryga 1W per liter till mitt iof.

      hannesc....sagt det förr....säger det igen...beror på vilken setup man har med blommorna.
      lätta / svåra......ljuskrävande / inte ljuskrävande.....etc etc....

      ex skillnaden på tillväxt med mina anubias, där en del går med PMDD och 0,4W/liter, och de som går
      utan PMDD och 0,28W/liter är extremt liten.....

      samtidigt som det är i praktiken ingen skillnad på mina anubias, så är det stor skillnad på mina
      jättevallisar, de är inte grönare eller större i karet med gödning + mer ljus än det andra karet,
      de bara växer långsammare i det ena karet.....


      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Klotte
        • February 2007
        • 621

        #4
        Ursprungligen postat av jocke_999
        Hur mycket ljus kan man mellan pekfingret och tummen säga att man behöver om man tillsätter Co2 ca 40 ppm och göder med 1 dos PMDD micro+ i veckan vid 30% vattenbyte. Akvariet har gott om växter och är på 471L.
        40 ppm är ganska mycket CO2, så för att inte få algskog bör du nog ha ganska mycket ljus. Hur kommer det sig att du ska tillsätta just 40 ppm? Men som Kensa säger beror det helt på vilka växter du kör samt hur krävande de är.

        Mäta ljus i watt/liter är inte helt rättvist, men det kan ge indikationer... Jag föredrar att räkna ljuset i watt/bottenyta då höjden på karet inte spelar så stor roll som många tror. Rena sidoglas är som effektiva reflektorer

        Kolla denna länken så ser du lite hur mycket ljus folk kör till olika mängder CO2 samt hur stora kar det har och om de kör med täckglas eller inte... mycket saker som spelar in...
        540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
        100 liter blandat...

        Kommentar

        • jocke_999
          • February 2009
          • 101

          #5
          Har bara 0,27W/L trots att jag har monterat dit en extra armatur. Det är ett hörnakavarium så det är svårt att få plats med så många lysrör. Måtten är 110x110 cm med välvd framruta så jag är osäker på arean. Men kanske runt 0,7kvm

          Det borde med andra ord vara väldigt stor risk att få obalans om man tillsätter 40ppm. Vilken nivå skulle ni rekomendera? Och hur mycket PMDD?

          Jag har följande växter i karet:
          Javaormbunke
          Röd ludwigia
          Anubias
          Liten Cryptocoryne
          Siamensis
          +nån mer som jag är osäker på namnet
          Senast redigerad av jocke_999; 25 November 2010, 19:54.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            40 ppm är ganska mycket CO2, så för att inte få algskog bör du nog ha ganska mycket ljus
            Det borde med andra ord vara väldigt stor risk att få obalans om man tillsätter 40ppm.
            Nej och nej. CO2 kommer minska ljusbehovet hos växterna så dom enklare kan konkurrea ut algerna som inte är lika beroende av CO2.

            Du kommer ha runt 180 watt/kvm (bättre mått än watt/liter eftersom arean som ska belysas inte ökar lika snabbt som antalet liter), och det är inte katastroflite. Du kommer ganska säkert klara de växterna du har väldigt bra med 40 ppm CO2 och PMDD. Kanske tom bubbel när du fått upp växtmängden ordentligt.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              jag lyssnar på defdac. han har bevisat för att om det är nån som har koll på det här med växter etc så är det han

              Kommentar

              • jocke_999
                • February 2009
                • 101

                #8
                Har kört med Co2 i över ett halvår nu och stundtals fått jättebra effekt men nu sen ca 2 månader tillbaka är effekten inte alls lika stor. Växterna lever och bubblar lite ibland men dom ser halvdanna ut. Och sen en tid tillbaka har jag haft lite bekymmer med Cyano så jag tillsätter Algina.

                Hade för någon månad sedan dåligt flöde från ytterfiltret som driver reaktorn så jag gjorde rent både filter och reaktor.

                Vad göra? Öka PMDD eller Co2?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Du kommer ha runt 180 watt/kvm (bättre mått än watt/liter eftersom arean som ska belysas inte ökar lika snabbt som antalet liter), och det är inte katastroflite.
                  Vad är ett bra värde med den beräkningen?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Jag själv tycker att jag lyckas bra med runt 220 watt/kvm, men då bör man nog ha CO2.

                    Har kört med Co2 i över ett halvår nu och stundtals fått jättebra effekt men nu sen ca 2 månader tillbaka är effekten inte alls lika stor. Växterna lever och bubblar lite ibland men dom ser halvdanna ut. Och sen en tid tillbaka har jag haft lite bekymmer med Cyano så jag tillsätter Algina.
                    Du började med CO2 och då sänkte sannolikt växterna näringsnivåerna så mycket att du fick Cyanobakterier. När du sedan tillsatte Algina (förmodligen kopparsulfat) så satte du krokben för växterna. Imponerande om du lyckas få växterna att bubbla med algmedel i burken, för tillväxten och fotosyntesen brukar tvärstanna.

                    Vad göra? Öka PMDD eller Co2?
                    Tror inte det spelar någon roll sålänge du kör algmedel i burken. Effekten av Algizit var ett helsike att bli av med.
                    Senast redigerad av defdac; 05 December 2010, 17:32.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Elisabeth Hansen
                      • June 2009
                      • 43

                      #11
                      Ok har nu läst vad ni skrivar, jag har ett 250 l akvarium, använder co2 och PMDD nutri enligt dosering, växterna växar kanon, får slänga ofta men!
                      har besvär med grönalger som sitter fast på blad och glas varför jag kaster blad ofta.. Har algäterer enligt råd, har ljus ½ tm på morgon + 8 tm på kvällen.
                      Hur göra för att komma av med grönalgerna? Jag är väldig observant med solljuset, dra persiennen ner så snart solen kommer.
                      Senast redigerad av Elisabeth Hansen; 05 December 2010, 22:26.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Hur mycket CO2 och PMDD använder du?
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Jag själv tycker att jag lyckas bra med runt 220 watt/kvm, men då bör man nog ha CO2..
                          Tack, co2 ska det bli och då klarar jag mig nog ganska bra...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Elisabeth Hansen
                            • June 2009
                            • 43

                            #14
                            Jag använder 5 ml co2 dagligen, 30 ml PMDD en gång per vecka ved vattenbyte.

                            Kommentar

                            • Elisabeth Hansen
                              • June 2009
                              • 43

                              #15
                              Ingen kommentarer till mitt senaste inlägg angående den mängde CO2 + PMDD jag använder?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...