Mina växter tar sig inte.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hallander
    • August 2010
    • 580

    Mina växter tar sig inte.

    Har spenderat för mycket på växter nu, och dem vill inte riktigt ta sig, dem blir gul/gröna sen bruna och dåliga.
    Jag kör varken pmdd eller co2, vill först se om det går att lösa på det billiga sättet först innan jag tänker köra på ett co2 system.
    Det ända jag kör på är Easy carbo.
    Till ljuse har jag:
    Aqua glo 122cm 40w t8 (Nytt)
    Power Glo 40w (Gammalt som skall bytas)

    Tänkte höra, vad för sorts lysrör jag skall köpa som är anpassat bra för växter ?
    Har en ny ägare utav vår lokala djurbutik och han verkar inte så kunnig så tänkte kan lika bra ställa frågan här så man vet vad man skall ha när man kommer dit.
  • vitter
    • August 2010
    • 219

    #2
    Mycket billigare än PMDD blir det ju faktiskt inte, så ett tips är ju att börja med det. co2 har jag ingen koll på, men bara PMDD har gjort mina växter mycket gladare iaf. De växer som ogräs, och det kostar ju skit och ingenting att köpa en mängd som räcker länge...

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      köp PMDD. 70 spänn inklusive frakt. o räcker lätt över ett halvår.

      har du reflektorer?

      Kommentar

      • Christerhedberg
        • August 2008
        • 624

        #4
        Det finns en billig variant av co2. googla någonting med mäskgödning så ska du få se. Du blandar jäst, socker och vatten som bildar koldioxid, som sedan leds till akvariet. Kostar inte många kronor i månaden, och är effektivt. Nackdelen är att du inte riktigt har koll på hur mkt koldioxid de blir.

        Kommentar

        • Hallander
          • August 2010
          • 580

          #5
          Okay, av någon anledning hade jag fått för mig att man använde pmdd ihop med co2, men då hade jag fel :P
          Finns där en bra sida om hur pmdd fungerar, hur man gör med de ?

          Hannesc. Nej reflektorer är rätt halvdåliga så jag tänkte jag skulle ordna med det, bör väl finnas någon tejp eller liknande som man kan klä insidan av armaturen på.

          Men bör jag inte köra på ett nytt lysrör, isåfall vilken sort ?

          Tack för svar grabbar !

          Kommentar

          • Hallander
            • August 2010
            • 580

            #6
            Ja det har jag sett och läst om, men bergriper mig inte på det är med bubblorna, och jag vågar inte ge mig på det då jag med sannolikhet skulle göra fel på direkten, vill hellre köra på lite säkrare kort



            Ursprungligen postat av Christerhedberg
            Det finns en billig variant av co2. googla någonting med mäskgödning så ska du få se. Du blandar jäst, socker och vatten som bildar koldioxid, som sedan leds till akvariet. Kostar inte många kronor i månaden, och är effektivt. Nackdelen är att du inte riktigt har koll på hur mkt koldioxid de blir.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              okej. jag har kört med mäsk o PMDD i min kub. huur enkelt som helst.

              denna mäsken använde jag.


              kostar typ inget. 1 bubbla i sekunden är väl egentligen det enda man behöver hålla koll på. visst man ska inte ha på co2 på natten men det hade jag ändå o det funkade utmärkt.

              PMDD:


              du får hem typ 5 små påsar med kemikalier. det står vilka som ska blandas i vilka. i vanliga halvliters cola-flarror. dosera 10ml/100L vatten du byter vid det vanliga vecko-vattenbytet

              sen det där med reflektorer? vadå halvkasst? det är ju hur bra som helst. ökar ju ljuset med 100% ungefär.

              Kommentar

              • Hallander
                • August 2010
                • 580

                #8
                hannesc, du missförstod mig, att dem reflektorerna jag har är halvkassa, därför skall det också bytas ut
                Tack återigen !

                Kommentar

                • Icecoffee
                  • November 2010
                  • 447

                  #9
                  Lånar lite.
                  Till mitt 40 liters har jag inte tänkt att köra reflektor, det är ett yngelkar/växtkar glesplanterat.
                  30 cm högt, tror ni det blir nån enorm skillnad om jag skulle slänga på reflektor ?
                  Cogito, ergo sum
                  (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
                  (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    Ursprungligen postat av Hallander
                    hannesc, du missförstod mig, att dem reflektorerna jag har är halvkassa, därför skall det också bytas ut
                    Tack återigen !
                    aaah. haha ja det gjorde jag nog då :P

                    Ursprungligen postat av Icecoffee
                    Lånar lite.
                    Till mitt 40 liters har jag inte tänkt att köra reflektor, det är ett yngelkar/växtkar glesplanterat.
                    30 cm högt, tror ni det blir nån enorm skillnad om jag skulle slänga på reflektor ?
                    om det bara ska vara yngelkar o liksom inte så mycket för växternas skull så hade jag nog skitigt i att köpa reflektorer

                    Kommentar

                    • Hallander
                      • August 2010
                      • 580

                      #11
                      Fick dock inget svar om vilket sorts lysrör/märke jag skulle köpa, någon som vet ?

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av Hallander
                        Fick dock inget svar om vilket sorts lysrör/märke jag skulle köpa, någon som vet ?

                        beror ju lite på......vilken effekt du vill ha.....en del rör förstärker det blåa i karet,,,ex en blå fisk blir blåare,,,Sylvania Aquastar....

                        annars är nog power-glo de mest allrounda rören, funkar till allt.....


                        om du inte är växtnörd, och klarar dig med de mest vanliga blommorna så räcker det med PMDD + en liten skvätt EC.

                        då behöver du bara skoga blommorna 1-2ggr i månaden.

                        CO2 = skoga flera ggr i månaden......


                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Hallander
                          • August 2010
                          • 580

                          #13
                          Jag har en hel del växter, vallisar, anubias, java mossa och lite andra sorters, ska även in med lite ormbunkar med, så lutar väl att man måste köra på co2 vilket jag helst ville slippa.
                          Ja det är mäsk systemet är säkert lätt att dona med, men efter allt jag läst så verkar det inte så lätt så man får väl se om någon säljer ett billigt co2 system.

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Ursprungligen postat av Hallander
                            Jag har en hel del växter, vallisar, anubias, java mossa och lite andra sorters, ska även in med lite ormbunkar med, så lutar väl att man måste köra på co2 vilket jag helst ville slippa.
                            Ja det är mäsk systemet är säkert lätt att dona med, men efter allt jag läst så verkar det inte så lätt så man får väl se om någon säljer ett billigt co2 system.

                            alla dom blommor du räknar upp är lätta, icke ljuskrävande.

                            ser ingen anledning till CO2 anläggning, såvida du inte vill skoga ofta.......



                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Hallander
                              • August 2010
                              • 580

                              #15
                              Är det så ? Var ju skönt jag fick tag på tåliga växter. Mina anubias ser fina ut, det är dock vallisarna en bit i topparna som är lite dåliga, bruna,gula, och lite halv söndriga.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...